Hlavní obsah

Osmá sázka na seveřana trefou do černého

Radek Malina (Ponte Delgada)Právo

Osm seveřanů prošlo týmem Škoda Motorsport v jeho novodobé historii. Ač měli sebevíc talentu, nikdy vůz z mladoboleslavské továrny k zářivému úspěchu nedovezli. Až nynější pilot Juho Hänninen pocházející z Finska sbírá s Fabií S2000 triumfy a útočí na titul v šampionátu Intercontinental rallye challenge (IRC). V čem je výjimečný ve srovnání s předchůdci?

Foto: skoda-auto.cz

Juho Hänninen s vozem Škoda Fabia S2000

Článek

„Nejrychlejší je ze všech Skandinávců, které jsme měli v týmu, je Juho Hänninen,“ říká rázně Aleš Rada, zástupce šéfa týmu Michala Hrabánka. „Samozřejmě nemáme absolutní srovnání, protože nikdy nezávodil s naším vozem ve třídě WRC. Ale patří ke špičce IRC a byl vicemistrem světa v kategorii produkčních vozů,“ přemítá Rada.

„I můj osobní pocit by na první místo žebříčku dosadil Hänninena. Gardemeister byl sice přirozený talent, ale nesžil se tolik s autem,“ přitakává Pavel Hortek, manažer týmu Škoda Motorsport.

„Gardemeister byl stabilní pilot. Ale myslím, že v nejlepším věku trpěl i přítomností navigátora Lukandera, který byl trošičku při těle. Ale z hlediska rychlosti a talentu byl vážně skvělým jezdcem,“ vykládá Rada.

Vyzdvihuje schopnosti Mattiase Ekströma, bývalé hvězdy DTM. „Měl obrovský cit pro auto a skvěle dokázal popsat jeho chování. Ač šlo o velmi krátké působení, fantasticky do týmu zapadl. A přestože měl velké jméno, na nic si nehrál,“ popisuje Rada.

Trojice Paasonen, Tuohino a Eriksson ve zkušeném šéfinženýrovi zanechala spíše rozpačité pocity. „Paasonen byl jednou šestý a pak nikdy nic nezajel. Tuohino byl zklamáním a Eriksson přišel za zenitem.“

Seveřané ve Škodě očima Pavla Hortka, manažera týmu
Toni Gardemeister, Finsko, Octavia WRC, Fabia WRC
Byl podobný typově Emilu Trinerovi. Sám se výrazně nepodílel na stavění vozu, ale dokázal se neuvěřitelně přizpůsobit jakémukoliv nastavení. Měl velmi stabilní výkonnost, dojížděl na solidních příčkách. Zkušenosti zúročilo po odchodu od nás k Fordu, kdy byl na špici mistrovství světa. Ale nebyl schopný na sobě tak tvrdě pracovat jako naši současní piloti. Mimo auto byl hodně pohodlný, nepracoval na sobě tak tvrdě.
Janne Tuohino, Finsko, Fabia WRC
Byl strašně uzavřený a zdrženlivý. Typický seveřan. Spíše se snažil vyhovět technikům, nevnášel moc novinky do vývoje vozu.
Janni Paasonen, Finsko, Fabia WRC
S Tuohinem u nás strávili necelou sezónu. Zazářil při nástupu šestým místem ve Finsku, což bylo nejlepší umístění Fabie WRC do té doby. Pak už nikdy nedokázal takový výsledek zopakovat. Možná i proto, že nedostal tolik příležitostí. Střídali se s Tuohinem. Záleželo, kdo měl zkušenosti na jakém povrchu či konkrétní soutěži. Byl hodně vstřícný a přátelský.
Mikko Hirvonen, Finsko, Fabia WRC
Úřadující vicemistr světa jel jediný závod v Japonsku. My jsme tehdy chtěli vyzkoušet jezdce, který už tou dobou patřil do širší světové špičky. Zajížděl slušné časy, ale havaroval. Nebyl to žádný nafoukanec, choval se slušně a vstřícně, což mu zůstalo dodnes.
Juho Hänninen, Finsko,  Fabia S2000
Přestože k předchůdcům nemá věkově daleko, lze ho označit za zástupce jiné generace. Juho je fakt členem týmu, neuvěřitelně zapadl, což se nikdy před tím nestalo. Jde i jeho povahu. Na Fina je hodně otevřený. A také strašně pracovitý. Ve srovnání se severskými předchůdci ohromně. Možná to zní kýčovitě, ale on je zvyklý od dětství pracovat na otcově farmě a má strašně dobrý charakter.
Mattias Ekström, Švédsko, Fabia WRC
Ten jel jedinou soutěž ve Švédsku. Byl obrovskou hvězdou, přesto se skvěle choval. Spolupráce s ním byla fantastická. Čišela z něj radost, že pojede světovou rallye doma. A kdyby neměl technickou závadu, tak byl stoprocentně do čtvrtého místa.
Kenneth Eriksson, Švédsko, Octavia WRC
Více než mladší jezdci chápal nutnost spolupráce s techniky na nastavení auta a jeho vývoji. Byl hodně přemýšlivý. Spolupráce s ním byla skvělá, ale už se nepřeškolil z typicky severského stylu ježdění. Jím připravené podvozky byly vždy tvrdé, vyhovovaly výhradně severskému stylu jízdy. Pokud jeho nastavení chtěli využít ostatní, měli problém. Navíc je třeba přiznat, že byl za zenitem. Zajímavostí bylo, že jeho navigátorkou byla Tina Thörner.
Stig Blomqvist, Švédsko, Octavia WRC
Startovali jako třetí posádka na jediné soutěži a šlo spíše o ekonomickou záležitost. Jejich start v mistrovství světa financovala Ana Goni, která byla rovněž spolujezdkyní. S nadsázkou jde jejich účast nazvat startem taxikáře s klientem. Ale hodně rychlého taxikáře.

Reklama

Související témata: