Hlavní obsah

Miláček Finů Hirvonen: Dělám chyby, proto mám málo bodů

Druhý skončil v úvodní rychlostní zkoušce Finské rallye miláček domácích fanoušků Mikko Hirvonen s Fordem Focus WRC. Ještě před čtvrtečním startem osmého podniku mistrovství světa hovořil v exkluzivním rozhovoru pro česká média o probíhající sezóně a také vzpomínal, jak soutěž v rodném městě vnímal jako dítě. „Spal jsem s otcem v autě u trati, abychom viděli velké množství rychlostních zkoušek,“ vypráví pilot továrního týmu Ford, který v sobotu oslaví třicáté narozeniny.

Foto: Zdeněk Sluka

Finský pilot rallye Mikko Hirvonen

Článek
Fotogalerie

V probíhající sezóně mistrovství jste až na třetím místě. Na vedoucího Loeba ztrácíte 65 bodů a naděje na zisk titulu je minimální. Proč se vám nedaří?

Vyhrál jsem první závod sezóny ve Švédsku a všechno vypadalo skvěle, jenže pak se nám přestalo dařit. Problém není v rychlosti. Ale udělal jsem více chyb než v minulém roce. Nešlo třeba o žádné dramatické, ale prostě se staly. A proto nemám tolik bodů.

Jste z vývoje šampionátu hodně zklamaný?

Pochopitelně. Chtěl jsem bojovat o titul. V minulé sezóně nám utekl o jediný bod. A já pevně věřil, že dokážeme Loeba porážet znovu. Jenže se nám to nedaří. Tudíž jsem logicky rozčarovaný.

Zdá se však, že problém není jen ve vašich chybách. Vždyť bodový rozdíl je propastný. Není problém ve vývoji vozu?

Myslím si, že po loňském roce, kdy nám titul unikl vážně jen těsně, tým podlehl částečnému uspokojení. Měl jsem být agresivnější či důraznější vůči týmu v prosazování otázek týkajících se zlepšení vozu. Zatímco v loňském roce jsme dokázali vítězit nejen na šotolině, letos máme problém i na tomto povrchu a o vítězství na asfaltu zatím prostě přemýšlet nemůžeme.

Neomezil tým s ohledem na vývoj nového vozu pro příští sezónu váš testovací program?

Ne. Pokračujeme prakticky v nezměněných podmínkách, v tomhle není vážně vůbec žádný problém.

Je pravděpodobné, že se situace ještě obrátí a vy začnete znovu vítězit?

Pevně v takový scénář věřím. Velmi tvrdě pracujeme na zlepšení vozu a já doufám, že skutečně výrazný posun přijde. Chci znovu zažít pocit vítězství. Už třeba tady ve Finsku, před kterým jsme testovali prakticky pět set kilometrů.

Finská rallye je mnohdy označována jako největší a nejtěžší podnik světového šampionátu. Smazalo by vítězství v této soutěži dosavadní nepříznivé výsledky letošní sezóny?

Samozřejmě cítím velké vzrušení, protože jedu doma a jde o šedesátý ročník. Tady chtějí vyhrát všichni finští jezdci. Já zde vítězil v minulém roce a velmi dobře si uvědomuji, jak je obtížné dosáhnout zde na triumf. Samozřejmě chci vyhrát znovu a vychutnat si ten triumfální příjezd na vítěznou rampu. Ale nemohu tvrdit, že bych potom zapomněl na předešlé rallye.

Pamatujete si, jak jste vnímal Finskou rallye jako malý kluk?

Samozřejmě. Vždyť jsem se narodil přímo v Jyväskylä, která je centrem soutěže. Těch vzpomínek mám mnoho. Tehdy jezdilo ještě audi nebo peugeot. Chodili jsme na zkoušku na dostihové závodiště Killeri, což bylo vzrušující. Vzpomínám na Vatanena, když jezdil s Fordem Sierra RS Cosworth. Nebo na to, jak jsme každé ráno vyráželi z domu za tmy a spali jsme v autě u trati, abychom viděli maximum rychlostních zkoušek a měli skvělá místa.

Finský pilot Mikko Hirvonenfoto: Zdeněk Sluka

Soutěž má centrum ve vašem rodném městě. Kolik známých budete mít kolem trati? Nebudete mít problém s koncentrací?

U rychlostních zkoušek bude obrovské množství mých kamarádů. Ani nevím kolik, ale vážně mraky. Ale nijak mě to nerozptyluje, nemám problém s koncentrací. Před startem soutěže jsem mluvil s množstvím z nich. Hodně lidí mě zastavovalo, chtělo podpis nebo fotku. Ale to je normální. Nemám s tím problém.

Po velké odmlce bude na startu i jednapadesátiletý Juha Kankkunen. Jak se díváte na jeho start?

On byl vždy vzorem, mým hrdinou. Vyhrál čtyři tituly, i když v jiné éře. Rallye tehdy byla jiná. Ale ta auta měla charakter, mají obrovskou historii. Je skvělé, že je zpět. Pro něj, pro sport i pro fanoušky. Je legendou, kterou všichni obdivují. Mě nevyjímaje.

Reklama

Související témata: