Hlavní obsah

Latvala o oslavách finského triumfu: Do středy musím být v kondici

JYVÄSKYLÄ

Celé Finsko mu leží u nohou. Nikdo není po sobotním večeru v zemi tisíce jezer oslavovanějším člověkem než Jari-Matti Latvala. Pilot Fordu Focus WRC vyhrál domácí rallye, osmý podnik mistrovství světa. A tisíce jeho krajanů přímo v Jyväskyle a další tisíce u přímého televizního přenosu z poslední rychlostní zkoušky či vyhlášení byli blahem bez sebe. Latvala zrovna tak, protože přiznal, že triumf ve Finské rallye je největším životním počinem pro každého pilota ze Skandinávie bez rozdílu věku či národnosti.

Foto: Zdeněk Sluka

Jari-Matti Latvala se svým spolujezdcem na stupních vítězů po Finské rallye.

Článek

Co pro vás představuje vítězství v domácí rallye, která je označována za Grand Prix mezi soutěžemi světového šampionátu a pro jezdce ze Skandinávie je nesmírně prestižní?

Nedokážu vyjádřit euforii, kterou mi vítězství přineslo. Triumf ve Finsku pro finského jezdce je nepředstavitelně emotivní záležitostí. Navíc tu jel Juha Kankkunen, čtyřnásobný mistr světa. Přijímat gratulace pár minut po dojezdu za cílem erzety přímo od legendy našeho sportu je obrovská pocta, nepředstavitelná. A řekl o mě, že jednou budu mistrem světa... Jako malý kluk jsem snil, že tady vyhraji. A nyní se můj sen dočkal naplnění.

Jak se dosažení takového cíle slaví?

No, rozhodně pořádně... Ve středu mě čeká testování před další soutěží, kam jedeme společně s Mikkou Hirvonenem, mým parťákem ve Fordu. Do té doby musím být každopádně stoprocentně v kondici...

Jari-Matti Latvalafoto: Zdeněk Sluka

Vyhovoval vám nový formát soutěže mistrovství světa, kdy byly rychlostní zkoušky vtěsnány pouze do dvou dnů?

Program jsme znali dopředu, tudíž byla intenzivnější fyzická příprava. Navíc jsme soutěž trošku simulovali při testech, protože krátce před rallye jsme absolvovali ve dvou dnech šest set kilometrů, což byla skvělá průprava. Samozřejmě se hodně málo spalo, proto jsem se bezprostředně po dojezdu těšil do postele.

Váš týmový kolega Mikko Hirvonen soutěž nedokončil, když havaroval po jednom z mnoha skoků. Vy jste se s nástrahami všech horizontů vypořádal skvěle. Jak máte zaznamenána kritická místa v rozpise?

Původně jsem skoky měl značené podle stupnice od jedné do pěti, ale nyní už mi navigátor pouze hlásí, jestli mám najíždět vlevo, vpravo či středem a také, zda mám přibrzdit hodně, málo nebo vůbec. Před tím bylo těch informací strašně moc, člověk je stejně nestačil vstřebat (usmívá se)...

V probíhajícím ročníku světového šampionátu nemají jezdci Fordu optimální formu. Vy jste na třetím místě průběžného pořadí, týmový kolega Mikko Hirvonen na čtvrtém. Ale odstup za vedoucím Loebem je propastný. Co je příčinou současné nevyrovnané výkonnosti?

Z největší míry jde o důsledek vývoje nového vozu pro příští sezónu. Hodně lidských zdrojů a samozřejmě také finančních je směřováno k vývoji auta pro další ročník mistrovství světa. Navíc se při posunu stávajícího vozu musíme pohybovat jen v limitech staré homologace, což činí věci složitými. Ale všichni vážně velmi tvrdě pracují a ve Finsku jsme ukázali, že jsme silní. Už před závodem jsem věřil, že nám domácí rallye vyjde. Na šotolině můžeme uspět jistě i v dalších soutěžích. Dosáhnout stejně dobrého výsledku na asfaltu však bude složité.

Jari-Matti Latvala během Finské rallye.foto: Zdeněk Sluka

To vás tolik vyděsil výsledek z Bulharska, kde jste konkurenci nestačili a zůstali vzadu nejen ve výsledkové listině, ale i z hlediska časů?

Rozhodně jsme byli zaskočení, když na první asfaltové soutěži roku byl náš odstup od Citroënu poměrně dramatický. Vždyť v minulém roce jsme od nich nebyli tak daleko. A nejsem si jistý, že dokážeme rozdíl smazat. Proto hledím s velkým očekáváním k Německé rallye, která se jede v závěru srpna. Ale do Japonska na šotolinu se vážně moc těším. Znovu totiž rozhodně budeme útočit na první místo.

Jaké jsou vaše první dojmy z nově připravovaného vozu Fiesta WRC s turbem a motorem o obsahu šestnáct set ccm? Přinesou převratné změny větší vyrovnanost jezdeckého pole? Nebo dokonce dojde ke změně poměru sil mezi jezdci?

Rozhodně jsou v novém vozu lepší tlumiče než ve Fiestě S2000, která sloužila jako předloha. Nastavení vozu je mnohem variabilnější. Ve srovnání se současným autem WRC je nový stroj rozhodně lehčí, ale pochopitelně je obrovský rozdíl v motoru. Menší točivý moment bude po jezdcích vyžadovat dravější styl jízdy. Ale bylo by předčasné tvrdit, že některý z jezdců se pořadím propadne.

Reklama

Související témata: