Hlavní obsah

Räikkönenovi se po formuli 1 nestýská

PRAHA

Pouze třikrát v letošní sezóně bodoval Kimi Räikkönen s Citroënem C4 WRC v seriálu mistrovství světa v rallye po přestupu z formule 1. Finský borec, který na okruzích oslavil v roce 2007 zisk titulu šampióna, nijak neoslňuje. Hodně se spekuluje o jeho návratu do F1, ale neustále sílí i hlasy, že jeho talent pro závody v automobilovém mistrovství je nezpochybnitelný, jen potřebuje čas.

Foto: Toru Hanai, Reuters

Finský pilot Kimi Räikkönen ještě v barvách Ferrari.

Článek

Räikkönen odešel z formule 1 na konci minulého roku. „Ten sport je samá politika, v tomhle je rallye jiná. Ovzduší tady je mnohem příjemnější,“ řekl v rozhovoru pro magazín osobního sponzora.

Ferrari opustil, protože italská stáj angažovala Alonsa. Na rozloučenou dostal Fin tučný balík peněz. A protože nebylo místo v žádném předním týmu formule 1, přijal výzvu v podobě světové rallye, s kterou již v minulosti koketoval.

Ani tady se příliš nezměnil. Dál zůstal hodně uzavřený. Soustředí se sám na sebe. Rozhovory poskytuje výjimečně. I proto se neustále spekuluje, zda zůstane i v příští sezóně v rallye či se vrátí do formule 1. „Zásadní rozhodnutí musím teprve učinit. Ale zatím ještě nepadlo,“ pronesl stroze před pár dny.

Kimi Räikkönen během Finské rallye.foto: Zdeněk Sluka

Vzrušení je stejné

Už o víkendu bude bojovat v dalším díle v mistrovství světa. Tentokrát v Německu na asfaltu. Z dosavadních osmi podniků bodoval jen na třech. Byl pátý v Turecku, osmý v Jordánsku a desátý v Portugalsku.

Bylo by bláhové si myslet, že je rozladěný. „Působení v rallyeovém šampionátu si neskutečně užívám. A snažím se učit,“ tvrdil třicetiletý rodák z Espoo.

„Jo, jistě není rallye tak rychlá jako formule jedna. Ale o adrenalin tu není nouze. Když jedeš sto šedesát mezi stromy, rozhodně necítíš o nic menší vzrušení než ve dvou stech na okruhu,“ usmál se Räikkönen.

Legendy mu věří

Jeho setrvání v automobilovém šampionátu podporují i dvě finské ikony tohoto sportu. „Má mimořádný talent, vážně obrovský. Znovu o výjimečných schopnostech přesvědčil, když zajížděl velmi rychlé časy ve Finsku. Jenže prostě nemůžete neustále přesedat mezi vozy různých kategorií. Bude se muset rozhodnout pro jednu disciplínu,“ neodpustil si výchovné pokárání nad nerozhodností mladšího krajana legendární Juha Kankkunen, čtyřnásobný mistr světa v rallye.

„Jsem si jistý, že Räikkönen je typ člověka, který se nevzdává. A také je velmi ctižádostivý a rozhodně ho žene touha uspět i v nové disciplíně. Osobně bych byl rád, kdyby zůstal v rallye. Nemluvil jsem s ním, ale zdá se mi, že je teď šťastný,“ prohlásil v rozhovoru pro wrc.com Räikkönenův krajan Tommi Mäkinen, další z majitelů čtyř absolutních triumfů v MS.

Kimi Räikkönen během Švédské rallyefoto: Zdeněk Sluka

Sedí mu otevřenost

Borec, který během kariéry ve formuli 1 působil postupně v týmech Sauber, McLaren a Ferrari, podle všech indicií přání svých krajanů i mnoha tisícovek fanoušků vyslyší.

Pokud by zvažoval návrat do F1, těžko by volil tým nepatřící mezi úplnou elitu. Jenže Ferrari (Alonso, Massa) je obsazené, McLaren má sedačky rovněž zadané (Hamilton, Button) a ani Red Bullu i přes všechny třenice volné místo nezůstane (Vettel, Webber). I Mercedes dál počítá se Schumacherem a Rosbergem. Alternativou byl ještě Renault v případě odchodu Kubici, jenže na Poláka nezbylo místo u Ferrari.

Navíc Räikkönen může v příští sezóně těžit z faktu, že všechny soutěže letos pozná a kompletní jezdecké pole bude v nových vozech na stejné startovní čáře. Setrvání Fina v rallye navíc nepřímo potvrzují i jeho výroky: „Rallye a formule jsou dva rozdílné světy. Ve formuli chodí každý s nosem nahoru. Svět automobilových soutěží je mnohem otevřenější a pestřejší. Formule 1 mi vůbec nechybí. Užívám si současný stav.“

Kam se tedy nakonec Räikkönen vrtne? Možná budou rozhodujícím jazýčkem na vahách i prohlášení klíčových osob Citröenu. „Letos nemůže konkurovat nejlepším, protože se jen učí. Teprve v příští sezóně uvidí v zrcadle své skutečné schopnosti,“ prohlásil šestinásobný mistr světa Sébastien Loeb. „Zůstane, aby zúročil letošní zkušenosti,“ nepochybuje Olivier Quesnel, šéf týmu Citroën.

Reklama

Související témata: