Hlavní obsah

Aleš Loprais pojede Dakar s Kalinou, Karel zůstane doma

PRAHA

Nový speciál Tatra 815 4x4 pro Dakar 2011 předal Aleš Loprais ve francouzském Le Havru, odkud povezou závodní motocykly, čtyřkolky, automobily, kamióny i doprovodná vozidla dvě nákladní lodě. Staronovým mužem v kabině závodní tatry bude Josef Kalina, trojnásobný vítěz Dakaru.

Foto: Petr Horník, Právo

Pilot kamiónu Tatra Aleš Loprais (vlevo) se svým strýcem Karlem Lopraisem

Článek

V Buenos Aires se startuje na Nový rok a cíl bude tamtéž 15. ledna. Na startující čeká čtrnáct etap, kamióny pak 4457 km, ostatní asi o 500 km víc. Lopraisova posádka pojede se startovním číslem 504. „Nakládat se začne 1. prosince. S našimi auty se setkáme až v Buenos Aires, kam letí první parta 27. prosince a druhá den před Silvestrem,“ řekl pro Sport.cz Aleš Loprais.

Do Loprais Tatra Teamu se vrací nestor českých navigátorů Josef Kalina, který nahradí Jaroslava Miškolciho. Ten nemůže na Dakar z pracovních a osobních důvodů. Kalina poprvé startoval na Dakaru před 25 lety v Kahánkově tatře, třikrát triumfoval jako navigátor Karla Lopraise, s nímž seděl v kabině i v roce 2005. Jako druhý řidič a mechanik jede s Alešem Lopraisem opět Milan Holáň.

Kalinův návrat domů

„Tahle moje účast v soutěžní posádce je moje jubilejní, dvacátá. Mohl bych vykládat o snaze něco si dokazovat zakulacením toho čísla, ale pravda je daleko jednodušší. Mám to celé rád, všechny ty lidi okolo, a taky miluju pouště. Jako zlozvyk, u kterého tě vždycky něco nutí se k němu vrátit. Těsnou tatrováckou kabinu dobře znám, ale nakonec je to stejné jako v jakémkoli jiném závodním autě. Ze svezení usuzuji, že Tatra je o něco pohodlnější než Liaz, takže je to pro mě příjemnější,“ citují stránky Loprais tatra Týmu Josefa Kalinu po posledních testech.

„Jsem rád, že je Pepík zpět, vlastně k nám vždycky patřil, zažil s námi mnoho. Vrátil se domů. Je to on, kdo mě prvně zasvěcoval do tajů navigace a ukazoval mi fungování přístrojů, dával mi základy francouzštiny, zkrátka vše, co jsem potřeboval jako jeho nástupce na navigátorské sedačce. Znám ho od svých dvanácti let. Byl to můj oblíbený strejda. Myslím, že Pepík zná jak nás, tak i mě jako pilota a náš styl a přístup k závodění. V kabině jsme si ale všichni rovni, bez rozdílu věku a národnosti,“ dodal pro Sport.cz se smíchem Aleš Loprais.

V doprovodné Tatře 815 4x4pojedou mechanici Leoš Loprais, Alešův bratranec, Radim Pustějovský a Jaromír Halfar. Novinářský Nissan Navara bude řídit Alešův otec a „ministr financí“ rodinného týmu Milan Loprais. „Pojede opět minimální doprovod,“ zdůraznil Aleš Loprais.

Legenda přiletí později

Po létech bude na startu chybět Karel Loprais. Poslední roky jezdil v novinářském voze, loni dokonce jako akreditovaný dopisovatel serveru Sport.cz a deníku Právo. „Legenda Dakaru, můj strýc Karel, zůstává doma. Na Dakar přiletí až po Třech králích a absolvuje s tátou zbytek soutěže,“ prozradil synovec Aleš.

„Podle informací, které máme, bude trať ze sedmdesáti procent jiná, než loni. Úvod a konec zůstanou pravděpodobně stejné nebo hodně podobné, protože s těmi se moc udělat nedá. Zato v poušti Atacama se mohou pořadatelé vyřadit. Bude to hodně o písku a dunách. Čeká nás tvrdá zkouška techniky i odvahy,“ dodal pokračovatel rodové dakarské tradice.

Největší konkurence v historii

Na startu se sejde nejtěžší konkurence v historii Dakaru. Přihlášeno je 68 kamiónů, z nichž plná třetina jsou „plnokrevné“ speciály. „Jen z Nizozemska přijede pětadvacet aut. Je to neuvěřitelné v době hospodářské recese. Všichni největší konkurenti zbrojí a posouvají se dopředu. Když jsme jeli do Ruska na Hedvábnou stezku, myslel jsem si, že jsme nejsilnější ruské a nizozemské týmy dohonili. Omyl. Zase nám odskočili,“ přiznal Aleš Loprais.

„To nás ale neděsí. Pracujeme dál. Auto, kterým pojedeme na Dakaru, je o půl tuny lehčí, než to loňské a motor má výkon tisíc koní. Nové je také pérování, zvedl se i kroutící moment. Museli jsme instalovat nové sedačky, pořídit nové přilby a ochranu pro krční páteř, jak požaduje FIA a používají ji jezdci formule 1. Na autě jsme použili nové prvky, ale zcela nový speciál chystáme na rok 2012. Na nadcházejícím Dakaru si chceme ověřit ještě nějaké prvky,“ uvedl pilot tatry.

I když soutěžní i doprovodné vozy už čekají na plavbu do Jižní Ameriky, Lopraisové ani ostatní členové týmu se do odletu nudit nebudou. „Vzhledem k přípravě na Dakar jsme museli odložit spoustu věcí i povinností. To teď musíme napravit a dohonit. Dál pracujeme také na novém autě a upravujeme to loňské. Stále platí, že bychom jeden vůz zajišťovali na komerční bázi. Užijeme si Vánoce a pak vyrazíme směr Dakar s tradiční zastávkou v pražském konviktu,“ rozloučil se Aleš Loprais.

Reklama

Související témata: