Hlavní obsah

Dakar čeká po rozšíření do Peru více písečných dun. Loprais je nadšený

PRAHA

Slavná Rallye Dakar již pevně zakotvila v Jižní Americe a nadcházející ročník povede od břehů Atlantiku až k pobřeží Tichého oceánu. Organizátoři v roce 2012 přidají k hostitelským zemím Argentině a Chile nově také Peru, jak dnes v Praze potvrdil ředitel závodu Francouz Etienne Lavigne.

Foto: Natacha Pisarenko, ČTK/AP

Aleš Loprais se na Dakar do Peru těší.

Článek

"Jsem posedlý bacilem cestování, dobrodružství a objevování a budu rád, když to půjde ruku v ruce s Dakarem," řekl Lavigne v české metropoli v sále zaplněném většinou českými současnými i bývalými jezdci Dakaru, kterým v čele s šestinásobným vítězem soutěže kamionů Karlem Lopraisem předal dakarskou medaili za zásluhy.

Peru se stane již 33. zemí, kterou Rallye Dakar ve své historii navštíví, a v budoucnosti je podle Lavigneho možné, že trasa povede rovněž skrz Bolívii, Brazílii, Paraguay či Uruguay. "Dakar v Jižní Americe pár let zůstane," řekl Lavigne, který si pochvaloval, že letošní ročník přímo u trati podle odhadu sledovalo pět milionů fanoušků.

Rallye Dakar 2012 odstartuje 1. ledna v argentinském Mar del Plata. Bude mít pět etap v Argentině, stejný počet v Chile a v Peru se pojedou čtyři s cílem v Limě. "V Peru najdeme pouště písečné i skalnaté, ale jiné než v chilské Atacamě. A mnohem víc to připomíná Afriku. Budou to čtyři dny dun. Prostě písek a písek," řekl Lavigne.

Loprais se do Peru těší

Českého pilota kamionu Aleše Lopraise potěšilo, že se Dakar dostane do Peru, jak z historického hlediska, tak ze závodního. "Bude hodně písku a je dobře, že se Dakar bude rozhodovat v dunách. To ho odlišuje od ostatních závodů," řekl Loprais. "Je dobře, že Dakar našel stabilní útočiště a rozvíjí se a objevuje další zajímavé terény."

Dakar se vrací k systému startu a cíle v jiném místě. Předchozí tři ročníky v Jižní Americe začínaly i končily vždy v argentinské metropoli Buenos Aires. "Je dobře, že to zase chytá etapovou koncepci," řekl pětinásobný šampion na čtyřkolce Josef Macháček, který uvažuje, že pojede na bugině. Přihlášky na rok 2012 se otevřou již 16. května. "Kdo chce jet, nesmí váhat, protože bude velký zájem," řekl ředitel Lavigne. Počet aut (i buggy) omezen není, motocyklů a čtyřkolek může být pouze 200.

Do roku 2007 se Dakar jezdil v Africe s cílem v senegalském Dakaru. Ročník 2008 byl z bezpečnostních závodů zrušen a pak se přesunul do Jižní Ameriky. "Tenhle přesun byl jen další zhodnocení a posílení závodu," mínil Lavigne.

Testem na Dakar je červnová Silk Way Rallye, která povede z Moskvy do budoucího olympijského dějiště v Soči. "Je to nejlepší test na Dakar, i když má menší duny," řekl Aleš Loprais a na otázku, zda by nebylo špatné porazit ruské soky v kamazech na jejich půdě, anglicky řekl, že chce vyhrát každý závod, tedy i Silk Way. "Aleš vlastně říká, že to Rusům natře taky v Rusku," přeložil Lopraisův navigátor Josef Kalina.

Reklama

Související témata: