Hlavní obsah

Norský veterán Solberg na Řecké rallye vyučoval, Prokop počítal manko

LOUTRAKI

Hodně překvapivě začal sedmý díl seriálu mistrovství světa v rallye. Po prvním dnu totiž na Peloponésu vládne nikoli vedoucí muž seriálu Francouz Loeb se svým citroenem, v čele nejsou ani piloti továrního týmu Ford Finové Hirvonen či Latvala. Rallye Akropolis vládne norský mistr světa z roku 2003 Petter Solberg. A suverénně, neboť vyhrál čtyři z pátečních rychlostních zkoušek a na sedminásobného mistra světa Loeba má k dobru pomalu 52 sekund.

Foto: Reuters

Norský veterán Petter Solberg vede po prvním dnu Řeckou rallye.

Článek

„Sám dost nevím, proč všechno tak perfektně vychází. Auto funguje skvěle, já se cítím výborně. Po prvním dnu ale vyhráno nemám,“ drží se ale dál při zemi šestatřicetiletý Skandinávec Petgter Solberg, který vyhrál čtyři ze šesti rychlostních zkoušek a hlavně dopoledne si počínal suverénně. Vyhrál všechny tři erzety, k nim přidal primát i v první odpolední.  „Je to tady hodně drsné a proto musím jet v dalších víc rozumem. A samozřejmě mít i potřebné štěstí,“ netajil se přesto spokojeností.

Loeb zaútočil až odpoledne

Jeho největší soupeři se probrali až odpoledne, kdy sedminásobný mistr světa Francouz Sebastien Loeb zaútočil, vyhrál poslední erzetu a stáhl manko na 51, 6 sekundy. „Zpočátku to bylo hrůzné, protože trať byla plná velkých kamenů, já ji musel ostatním čistit a logicky jsem ztrácel. Navíc jsme měli ve druhé erzetě defekt a dokončili ji jen na ráfku, k tomu se přidávaly problém s elektronikou, do níž se dostala zřejmě voda,“ vysvětloval Loeb svůj váhavý start.

Sébastien Loeb zaútočil až v poslední erzetě.foto: ČTK/AP/Alexandre Meneghini

Páteční etapu poznamenala nehoda Nizozemce Merksteijna, který ve třetí erzetě ve vlásenkách vyletěl z tratě, havaroval a jeho spolujezdec Chevallier musel být převezen do nemocnice, neboť si stěžoval na velké bolesti v zádech. „Chtěl jsem vlásenku projet na pětku. Prostě chyba,“ uznával svůj úlet Merksteijn junior.

Prokopův prokletý den

Prokletý den si prožil v Řecku český jezdec za volantem Fordu Fiesta S2000 Martin Prokop, jenž přijel na Peloponés proto, aby si upevnil vedoucí postavení v kategorii SWRC. Namísto toho se jeho ambice proměnily ve stejný prach, jaký na Rallye Akropolis polyká. A hned při přejezdu k první erzetě.

„Z převodovky vyjela poloosa a odešel přední diferenciál, takže jsme měli ve fiestě poháněnou jen zadní nápravu. Celý den jsme válčili s malou trakcí, auto jelo pomalu, pořád hrabalo a my strašně ztráceli. Musel jsem s ním učit jezdit jako s dvoukolkou, se kterou jsem v životě nejezdil. Ale dělal jsem pokroky, při poslední erzetě jsem udělal už jen jedny hodiny,“ hořce glosoval smolný den Martin Prokop, který přijel do Řecka, aby vyhrál a upevnil si vedoucí postavení v kategorii SWRC.

Jako zlý sen, povzdechl si český jezdec

Po prvním dnu se však naděje rozplynuly. Páteční etapa se totiž jela dvě stě kilometrů od centra soutěže v Loutraki, takže během servisu nebylo možné vadný diferenciál vyměnit. „Nedalo se tomu předejít, auto bylo velice dobře připravené. Jenže porucha na přejezdu je jako zlý sen. Snad jsme si vybrali smůlu, která může soupeře potkat v dalších dnech,“ neztrácí Prokop naději, že alespoň nějaký bod v Řecku urve.

Martin Prokop si prožil krutý den.foto: Zdeněk Sluka

Zatím figuruje na osmnáctém místě v celkovém pořadí a na sedmé příčce v kategorii SWRC, přičemž na své největší rivaly Estonce Tänaka a Fina Hänninena ztrácí přes devět minut. Zvláště mladý Estonec po trati doslova letí, celkově je sedmý a za sebou nechal Latvalu i třeba Räikkönena s vozy WRC.

„Tänak nasadil neskutečné tempo a ukazuje, že rychlost v sobě má. Jede tak nekompromisně, až z toho mrazí,“ skládal Prokop poklonu Estonci, jenž si dělá zálusk, že v čele seriálu SWRC českého jezdce vystřídá. I mladý Fin Hänninen  s Fabicí S2000 jede výtečně a je celkově devátý. „A to jsem měl dva defekty. Ztráta třiceti sekund na Tänaka není ale tak velká, aby se nedala dohnat,“ věří Hänninen, že jeho chvíle přijdou.

Rallye Akropolis po prvním dnu:
1. P. Solberg, Patterson (Nor., Brit./Citroën DS3) 1:39:24,2, 2. Loeb, Elena (Fr., Mon./Citroën DS3) -51,6, 3. Hirvonen, Lehtinen (Fin./Ford Fiesta RS) -55,3, 4. Ogier, Ingrassia (Fr./Citroën DS3) -57,2, 5. H. Solberg, Minorová (Nor., Rak./Ford Fiesta RS) -1:43,2, 6. Wilson, Martin (Brit./Ford Fiesta RS) -2:27,7, ...18. Prokop, Tománek (ČR/Ford Fiesta S2000) -13:05.

Reklama

Související témata: