Hlavní obsah

Nejzkušenější dakarský vlk Kalina si už na jiné Vánoce zvykl

Již pojednadvacáté vyrazí Josef Kalina 29. prosince na dalekou cestu. Účastník tatrováckých triumfů na Rallye Dakar už nemá ve dvaašedesáti letech kondici ani ambice na nějaké přední umístění. Úkolem nejzkušenějšího Čecha na startu proslulé vytrvalostní soutěže bude v liazce týmu KM Racing udržet v závodě polského pilota Józefa Cabalu.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Josef Kalina (vlevo) a Karel Loprais. Dvojice, která společně triumfovala na Dakaru třikrát.

Článek

Odjezd v období krátce po Vánocích už nedělá Kalinovi ani jeho rodině problémy. "Berou to jako samozřejmost. Letos navíc odjíždím poměrně pozdě, což v minulosti tak obvyklé nebylo. Často se totiž cestovalo třeba už na Štěpána, ale i dřív," vzpomněl zkušený navigátor na dobu, kdy asistoval u tří ze šesti dakarských prvenství Karla Lopraise.

"Odjížděli jsme i před Vánoci. Bylo to tím, že v začátcích Dakar netrval dva, ale tři týdny, což s přípravou a cestou na start zabralo víc jak měsíc," řekl Kalina spolupracovníkovi ČTK.

V minulosti vyrážel na cestu do Paříže, kde rallye startovala, i 15. prosince. "Ve Francii se auta v dílnách francouzského importéra dodělávala. Aby měla slušnější úroveň, protože spousta věcí, které byly na závod potřeba, u nás jednoduše neexistovala," vzpomínal Kalina.

Populární soutěž nejčastěji startovala 1. ledna, kdy začne i nadcházející ročník v Jižní Americe. "Ale třeba v roce 1992, kdy byl cíl v Kapském Městě, se vyráželo už 23. prosince předchozího roku. To jsme trávili Štědrý den při plavbě do Libye na Středozemním moři. Silvestra jsem prožil doma za poslední roky, jen když jsem Dakar nejel. To znamená, že za posledních třicet let asi pětkrát," zalovil v paměti.

Kamaz na vítězství netipuje 

Liaz, v němž absolvuje cestu mezi argentinským městem Mar del Plata a peruánskou metropolí Limou, do bojů o špičku podle jeho mínění rozhodně nezasáhne. "Naším úkolem a cílem je dostat se bez úhony do cíle. Beru to spíš tak, že mám před sebou instruktážní jízdu, abychom se nedostali do problémů. Sice jsme s Cabalou už jeli v létě ruskou Silk Way rallye, ale Dakar je nepoměrně těžší soutěž," podotkl ostřílený harcovník.

Podle Kaliny je na startu deset špičkových aut a zhruba šest nebo sedm pilotů, kteří mohou pomýšlet na vítězství. "Kategorie kamionů je oproti motorkám a osobákům neskutečně nabušená. Tím, že v ruské stáji Kamaz ukončil kariéru Čagin a Kabirov nejede, se otevřel prostor pro ostatní," soudí Kalina.

U Kamazu má dvojici mnohonásobných dakarských šampionů nahradit Eduard Nikolajev. "Ten kluk jezdit umí, je mladý, rychlý a dobře trénovaný, ale nejsem stoprocentně přesvědčený o tom, že dojede do Limy první. O vítězství budou usilovat Holanďané Gerard de Rooy a Hans Stacey ze stáje Iveco. Tým je neskutečně silný. Počtem vozů převálcoval i Kamaz, do závodu nasadí pět aut proti čtyřem ruským. Má také víc asistenčních vozů," poznamenal Kalina.

Mezi favority počítá i Aleše Lopraise, který má k dispozici novou verzi tatry a v létě vyhrál i hlavní dakarský test - Silk Way rallye. "Podle mého názoru má nejlepší auto a sám je špičkový řidič. Problém bych trochu viděl v posádce, která je proti minulému ročníku odlišná," uvedl Kalina, jenž v minulém ročníku jel právě s Lopraisem, ale maratonskou soutěž nedokončili. Nyní jej nahradil Michal Ernst, zkušený navigátor klasické rallye.

Reklama

Související témata: