Hlavní obsah

Popraví FIA světovou rallye?

PRAHA

Rozpaky budí rozhodnutí Mezinárodní automobilové federace (FIA) o zavedení nových regulí v příštím ročníku mistrovství světa v automobilových soutěží. Tendence revolučních změn, ne nepodobných těm ve formuli 1, má vést především ke snížení nákladů jednotlivých týmů, samy stáje však soudí spíš o opaku.

Foto: Citroën

Úpravy regulí MS v rallye se stájím příliš nezamlouvají.

Článek

Týmy absolvují v příštím roce, narozdíl od letošních čtrnácti, šestnáct soutěží, seriál byl rozšířen o rallye v Mexiku a Japonsku. Podle šéfa FIA Maxe Mosleyho by při plánovaných úsporách neměly jednotlivé stáje při cestách do dalších vzdálených destinací tratit.

Proti tvrzení Mosleyho se ale postavil například jezdec týmu Škoda Motorsport Toni Gardemeister. "Při vyšším počtu soutěží nemůžete zapomenout na potřeby týmů v podobě dalšího testovaní a vývoje. V tomhle směru rozhodně žádné úspory nevidím, spíš bych uvítal redukci seriálu na 10 až 12 soutěží" řekl na začátku listopadu finský pilot.

Bezpečnostní špióni

Stájím se nelíbí ani pravidla, podle nichž by musely trénovat se soutěžními vozy a nesměly by před jednotlivými erzetami využít tzv. traťových špiónů, kteří hlásí aktuální klimatické podmínky na trati.

"Rozhodnutí o zrušení špiónů nechápu," kroutil hlavou Gardemeister, "FIA neustále prosazuje zvyšování bezpečnosti, a pak přijde s takovým nařízením." Piloti si ani neumí představit, že budou rozpisy jednotlivých rychlostních zkoušek dělat v soutěžních speciálech, které nejsou stavěny na pomalé projíždění jednotlivých částí trati.

Jako nešťastné vidí účastníci seriálu i rozhodnutí o použití pouhé dvojice vozů, které zřejmě sníží možnost nastupujících jezdců získat ostruhy v mistrovských soutěžích, protože stáje budou nasazovat osvědčené posádky.

Dopoledne trénink, odpoledne soutěž

Vpravdě revoluční je pak změna samotného harmonogramu rallye. Dosud stáje od pondělí do středy trénovaly na trati, ve čtvrtek absolvovaly technickou přejímku a od pátku do neděle se jezdci utkali o konečné vítězství.

Podle nového rozpisu, který vychází z francouzského modelu Mille Pistes, budou týmy ve středu trénovat, po čtvrtečním tréninku projdou vozy přejímkou a odjedou úvodní shakedown. Od pátku do neděle si jezdci nejprve dopoledne tréninkově projedou jednotlivé rychlostní vložky a od 11 hodin změří v nacvičených erzetách síly s časem.

Nakolik bude pro diváky zajímavé pozorovat dokola piloty na jednotlivých zkouškách je nabíledni. Rozhodnutí spíš vypovídá o malém vítězství marketingových záměrů nad sportovním duchem. Diváci usazení v pravidelný čas před televizní obrazovkou zhlédnou jen relativně krátké finále jednotlivých etap, patřičně okořeněné reklamním přídělem.

Hrozí bojkot?

Stáje proti novým regulím vznesly řadu výhrad a některé dokonce zvažují účast v seriálu. FIA zatím dílčí úpravy nezveřejnila, každopádně nelze očekávat, že by stávající návrh zůstal beze změn.

Ty by však měly přijít v nejbližší době, protože 30. listopadu vyprší továrním týmům termín přihlášek do MS, v polovině prosince pak musí stáje nahlásit jmenovitě složení jednotlivých posádek. A podle kuloárních spekulací by nespokojenost týmů s postupem FIA mohla vyvrcholit bojkotem celého šampionátu.

Diskutované změny MS v rallye
seriál bude mít 16 soutěží
stáje nesmí využít traťové špióny a mohou nasadit jen dva soutěžní vozy
trénink mohou týmy absolvovat jen v soutěžních speciálech nebo běžných vozech
radikálně se změní harmonogram soutěží
bude zaveden tzv. flexi-service, kdy vozy v servisní zóně nejsou pod kontrolou mechaniků současně, ale po sobě

Reklama

Související témata:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články