Hlavní obsah

Prokop před MS: Ještě to bude trvat, než se s autem pochopíme

MONAKO/PRAHA

Automobilový jezdec Martin Prokop bude v letošní sezoně jediným českým pravidelným účastníkem mistrovství světa v rallye. Navíc se premiérově představí za volantem vozu nejvyšší kategorie WRC. Někdejší juniorský světový šampion bude nově usedat za volant Fordu Fiesta RS WRC. Ostrý start do nové sezony jej čeká již ve středu, kdy bude zahájena Rallye Monte Carlo.

Foto: Michal Doležal, ČTK

Martin Prokop (vpravo)

Článek

Devětadvacetiletý Prokop si fiestu WRC vyzkoušel již na listopadové Britské rallye, ale větší seznamování s novým vozem jej čekalo až v následných testech. "Najezdil jsem skoro tolik, co jsem chtěl. Měli jsme tři dny testů a odzkoušeli jsme hodně variant. Stihl jsem se s autem víc sžít. Jak ale teď vidím při tréninku v Monte Carlu, tak to nebude dost," řekl Prokop ČTK.

Hlavní část testů se uskutečnila ve slovinských horách a jihlavský pilot si tamní podmínky pochvaloval. "Byly dobré. Střídal se led se suchým a mokrým asfaltem. Bylo tam vše, co potřebujeme. Monte se ale jede na obrovské rozloze, takže nešlo natestovat všechno. Na padesáti procentech trati tak vím, jak bude auto fungovat. Zbytek bude pro mě nový, bude to učení," uvedl Prokop.

Světový šampionát po čtyřech letech startuje v monackém knížectví a Prokop v dějišti již absolvuje seznamovací jízdy. "Trať se tady stále mění, je tu několik charakterů cesty a všechny zkušenosti určitě nemám. Bude to ještě chvilku trvat, než se s autem pochopíme," řekl se smíchem.

Prokop se již také připravuje na změny počasí a na Monte Carlu tradiční ruletu s volbou pneumatik. "Myslel jsem si, že to nebude takové, ale už teď při tréninku se počasí začalo měnit. Například v neděli jsme najížděli úseky, které byly na suchou gumu, a dnes je to tam kompletně pod sněhem. Myslím, že to bude velká loterie, a na to nejsem s tímto autem zvyklý," řekl Prokop.

Prokop bude mít nového spolujezdce Zdeňka Hrůzu

Proces sžívání s novým vozem ale již prý pokročil. "Na testu, když jsem znal cestu, tak jsem se s ním cítil dobře. Někde už mě to bavilo, řešil jsem i rychlost a ne jen to projet. Jak ale přijdou nové věci, tak to budu muset zažít," uvedl Prokop, který do sezony vstoupí s novým spolujezdcem. Jana Tománka totiž nečekaně nahradil Zdeněk Hrůza. "Je to nutnost nového impulzu. S Jendou jsem to musel změnit. Cítil jsem, že vztah není úplně otevřený," řekl.

Pracovní rozchod s dlouholetým spolupracovníkem krátce před startem sezony není v rallye moc častý, Prokop si to dobře uvědomuje. "Je pravda, že jsme neměli čas na sžití. Udělat v klidu to v rallye jde ale málokdy. Sezona se přelévá z jedné do druhé a musí se dělat narychlo. Bohužel," řekl Prokop, jenž si je také dobře vědom toho, že nejsložitější to bude pro jeho nového spolujezdce.

"Pro něj to bude nový rozpis, i když mi jezdil 'špiona' a můj trošku zná. Hlavně ale auto je hodně rychlé, tratě jsou technické, takže není čas koukat se z auta ven. Bude se muset hodně soustředit a bude to náročné. Já potřebuji, aby to přečetl správně a včas. Doufám, že to nebude problém," věří Prokop.

Hrůza doposud spolupracoval s Pavlem Valouškem, se kterým v Česku rok hájili i barvy továrního týmu Škoda. "Na rychlost je proto zvyklý. Jen není zvyklý na technické tratě, to bude změna. Je to ale profík a patří mezi nejlepší spolujezdce u nás. Neměl by mě zpomalit. Je to jeden z mála lidí v Čechách, který si může dovolit jít do mistrovství světa a vozu WRC," podotkl Prokop.

Český pilot již při představování projektu Czech Ford National týmu uvedl, že v první polovině sezony 2012 se bude hlavně učit. A to stále platí. "Na začátku mě čeká jedna novinka za druhou. Monte Carlo je specifický závod na asfaltu, pak přijde sníh, kde auto neznám. Pak šotolina. Než se to ustálí, že budeme podmínky a auto znát, tak je půlka roku. Platí, co už jsem řekl. Do půlky nechci nic zvláštně řešit a říkat si, že nestačím nebo jsem spokojený. To nemá smysl," dodal Prokop.

Reklama

Související témata: