Hlavní obsah

MS v rallye suverénně vládne Loeb, vrací se Monte Carlo

MONTE CARLO/PRAHA

Jen málokterému sportovnímu odvětví kraluje někdo v poslední době tak jednoznačně jako Sébastien Loeb rallye. Francouzský pilot Citroënu získal se svým spolujezdcem Danielem Elenou od roku 2004 osm titulů mistra světa v automobilových soutěžích v řadě a překonal prakticky všechny rekordy šampionátu.

Foto: Alexandre Meneghini, ČTK/AP

Sébastien Loeb na trati Mexické rallye.

Článek

Navýšit vlastní maxima bude moci Loeb v letošním 40. ročníku, seriál 13 závodů odstartuje ve středu 18. ledna Rallye Monte Carlo. Slavná rallye se vrací do kalendáře MS po čtyřech letech.

V předchozí sezóně musel Loeb o svůj osmý titul tvrdě bojovat až do konce. Nakonec si osmibodový náskok před hlavním sokem Mikkem Hirvonenem z Fordu udržel i po závěrečné Britské rallye, kterou nedokončil ani jeden z nich. Od letoška budou oba nejlepší jezdci minulého ročníku hájit barvy Citroënu, kde Hirvonen nahradí loni třetího Sébastiena Ogiera.

"Tahle sezóna byla mimořádná. Jedna z těch těžkých, se spoustou bitev," řekl po skončení loňského ročníku Loeb. "Stále cítím tu stejnou vášeň, když řídím auto. Pořád mám strašně rád řízení a rallye. Můj život nezmění, jestli mám sedm, osm nebo devět titulů. Mě to prostě baví a mám to rád," odmítl staronový šampión nedostatek motivace.

Šampionát v rallye pořádá Mezinárodní automobilová federace FIA od roku 1973. V úvodních šesti letech byly vypsány jen soutěže značek, přičemž tomuto období vládla automobilka Lancia. První MS, kdy byl vyhlášen i individuální vítěz, se konalo v roce 1979 a vyhrál ho Švéd Björn Waldegaard s fordem.

Polovina 80. let přinesla nástup Fina Juhy Kankkunena, který se v období 1986 až 1993 stal čtyřikrát mistrem světa s třemi různými značkami. Na sklonku tisíciletí ho dokázal napodobit jeho krajan Tommi Mäkinen, jenž v letech 1996 až 1999 vybojoval s vozem Mitsubishi Lancer čtyři tituly v řadě. Historickému pořadí konstruktérů vévodí Lancia s deseti primáty.

Maximem pátá místa Kopeckého a Kresty

V letech 1999 až 2005 působil v nejvyšší kategorii MS s roční přestávkou i český tým Škoda Motorsport, jehož nejlepším dílčím výsledkem bylo třetí místo Němce Armina Schwarze na Safari Rallye 2001. Českým maximem jsou pátá místa Jana Kopeckého a Romana Kresty, jenž v roce 2005 skončil jako tovární jezdec Fordu celkově osmý. Tyto zápisy by rád překonal juniorský mistr světa z roku 2009 Martin Prokop, který letos dostane s vozem Ford Fiesta RS WRC větší příležitost mezi elitou.

Reklama

Související témata: