Hlavní obsah

Vozy WRC zůstanou pouze v mistrovství světa

Karel Felt, Právo

Šokujícím rozhodnutím zaskočila Mezinárodní automobilové federace (FIA) desítky miliónů fandů rallye po celém světě. Nejatraktivnější skupina soutěžních automobilů WRC, jimiž disponují především tovární týmy a další velké soukromé stáje, bude totiž k vidění už jen v mistrovství světa.

Foto: Škoda Motorsport/Ralph Hardwick

Během dvou let uvidí diváci speciály WRC již je při podnicích MS.

Článek

V roce 2004 už nebudou součástí mistrovství Evropy, což se u nás týká především Barum Rallye, Rallye Bohemia a Šumavy. Vedení Federace automobilového sportu ČR musí hodně zabojovat, aby při nich mohly jet vozy WRC v rámci domácího mistrovství. V národním šampionátu se udrží do roku 2006, ale pak také skončí ve šrotu. Rallye ztrácejí svoji atraktivnost a stanou se opět banálním soubojem vylepšených sériových aut.

Politické rozhodnutí?

Vkládat nyní peníze do vozů WRC znamená je vyhodit. Jezdci prodělají desítky miliónů, které jim nikdo nevrátí, diváci přijdou o to nejatraktivnější, co je u nás lákalo k tratím automobilových soutěží.

Co vedlo FIA k tomuto kroku, jasně směřujícímu proti nejatraktivnější automobilové disciplíně? Nebezpečnost těchto aut jako argument neobstojí, pak se lze domnívat, že jde skutečně o politický krok mocenské skupiny kolem šéfů FIA Mosleye a Ecclestona, který má potlačit rallye a vrátit na výsluní formuli 1.

Odliv sponzorů

Dopad pocítí především jezdci v ME a národních šampionátech. Jejich auta stála desítky miliónů a bez podpory sponzorů by je nepořídili, ale ani neudrželi na odpovídající technické úrovni. V Česku startovalo na domácích soutěžích pravidelně deset, ale i sedmnáct vozů WRC. Ty za dva roky zmizí.

Kvůli nim ale diváci na soutěže chodili. Sponzoři investovali, protože vozy nejvyšší specifikace byly vidět. Situace se však změní. "Budeme výši vkladu zvažovat už pro následující rok, protože perspektiva je s výhledem do dalších let nulová a my jsme do automobilového sportu vkládali desítky miliónů," řekl představitel jedné z velkých firem, který si ale nepřál být jmenován.

Pech: Strašné rozhodnutí

Stejným či podobným směrem se ubírají myšlenky i dalších sponzorů. České rallye tedy může toto rozhodnutí negativně ovlivnit už v sezóně 2005. Václav Pech vyhrál s Fordem Focus RS WRC loni i letos české i slovenské mistrovství a letos byl třetí v ME a nejlepší v jeho východoevropské zóně.

"Je to strašné rozhodnutí, které poškozuje především automobilový sport. A to nemluvím o finanční ztrátě, kterou přinese jezdcům a jejich týmům. Zatím nevím, co budeme dělat dál. Co nejlépe se však připravíme na příští sezónu," konstatoval král domácích rallye.

Nevratné rozhodnutí

"Jsem rád i za ty dva roky, ale jinak to je nesmyslné rozhodnutí. Vozy Peugeot 206 WRC máme s bratrem Tomášem pronajaté, ale bez podpory sponzorů bychom je neutáhli. Bude záležet na nich, jak se k tomu postaví. Co bude po těch dvou letech, to zatím nevím," dodal český mistr v rallyesprintu Štěpán Vojtěch.

Podobný názor mají i další jezdci, kteří startovali s vozy WRC. Kromě již zmíněných jmenujme alespoň některé další: Roman Kresta (Peugeot 206 WRC týmu Bozian), Jan Kopecký, Karel Trojan, Karel Trněný (všichni Octavia WRC), Emil Triner (Seat Cordoba WRC), Tomáš Hrdinka (Subaru Impreza WRC), Pavel Valoušek (Toyota Corolla WRC). České rallye tak přijdou o to nejlepší a zřejmě jim nic nepomůže. Ve FIA není vůle toto nesmyslné rozhodnutí zvrátit.

Reklama

Související témata: