Hlavní obsah

Tatry na ruské kamazy zkrátka nestačily

PRAHA

Rekordní česká účast na dakarské rallye nepřinesla žádný úspěch. Do cíle nejslavnější dálkové soutěže dojely jen dva kamióny Tatra, ale Lopraisova ani Tomečkova posádka se po dlouhých sedmi letech neprosadily na stupně vítězů. Shodné poruchy hnací hřídele dva dny před koncem vzaly oběma zkušeným českým jezdcům šanci na úspěch.

Foto: www.loprais.cz

Soutěžní Tatra Karla Lopraise (vpravo) s doprovodným kamiónem stejné značky.

Článek

Karel Loprais jel od startu velmi opatrně, možná i pod dojmem loňské nehody a dorazil do senegalské metropole sedmý. Tomáše Tomečka, v cíli nakonec šestého, ale technické obtíže připravily o takřka jistou pozici mezi třemi nejlepšími. V silách pilota tatrovky týmu Lubrax bylo pokořit nakonec druhého Kabirova s kamazem, ale na obhájce vítězství Čagina nestačil nikdo.

Účast Macíka se soukromým Liazem byla vskutku symbolická, na obtížné trati nemohl továrnímu soupeření stačit a také brzy skončil. Šestinásobného vítěze Lopraise v historických statistikách Dakaru předběhl Francouz Peterhansel, jenž k šesti vítězstvím na motocyklu přidal sedmé mezi automobilisty.

Z kvarteta českých motocyklistů měl největší smůlu Ivo Kaštan, který se postupně rozjížděl, ale doplatil na skutečnost, že při potížích s technikou neměl včas k dispozici asistenční vozidlo. Oldřich Bražina, ač sužován chřipkou, se odhodlaně rval s nástrahami trati, ale po pádu a zlomenině klíční kosti poprvé ze čtyř startů nespatřil cílovou rampu. Při prvním představení na Dakaru ji neviděl ani Marek Podlipný se čtyřkolkou.

Směšné nářky noviců v autech

Fiaskem skončil start českých posádek v kategorii automobilů Oswald-Tylšová a Kubík-Vacovský. Jejich nářky o velké náročnosti či nedostatku spánku jsou směšné. Rallye Dakar totiž není pouťovou atrakcí či asistenčně zajištěnou projížďkou exotickou Afrikou, nýbrž obrovskou výzvou. Ale pozor, jen pro připravené!

Pro úspěšné zdolání trati je potřeba obětovat se na hranici fyzických i psychických sil. Už podivné líčení o okradení místními domorodci, kteří ve skutečnosti spíš přišli pomáhat a zřejmě jako suvenýr si sloupli z auta samolepku české vlajky, naznačilo podivné představy i zjevnou nepřipravenost českých amatérů na zvláštnosti Dakaru. Takových drobností zažili Loprais a spol. nespočet.

Nápad posádek Offroad centra žalovat organizátory je pak už naprostou utopií. Zkušení účastníci Dakaru vědí, že rozhodující slovo mají vždy pořadatelé. Všichni účastníci přitom jedou po stejné trati se shodným itinerářem, ať už na stroji továrním či soukromém, takže pláč není na místě.

Cílem pro většinu účastníků dakarské rallye není vítězství, ale pokoření africké legendy a nechtějí-li se smířit s tím, že příroda byla nad jejich síly, nezbývá jim, než se znovu vydat do země nekonečných pískových pist.

Reklama