Hlavní obsah

Švédská rallye: Sever proti Jihu

PRAHA

Kolotoč světové rallye opět nabírá obrátky! Již potřiapadesáté se v okolí švédského univerzitního městečka Karlstadu sejde o nadcházejícím víkendu 'soutěžácká' elita, aby svedla boj s časem i přírodou při jediné skutečně zimní rallye. Soutěž zahájí čtvrteční shakedown, účastníky čeká devatenáct rychlostních zkoušek, vítěz bude znám v neděli.

Foto: internet

Švédská rallye: sníh ve všech podobách...

Článek

Na jednotlivé posádky čekají nevyzpytatelné podmínky, v romanticky krásné severské krajině narazí na vše od ledu, přes uježděný sníh, zmrzlou šotolinu až po rozteklou břečku. Teploty mohou během soutěže klesnout až na -30 stupňů, a to se pořadatelé rozhodli přesunout soutěž ještě o něco víc na sever. Loni prý bylo málo sněhu, a to Švédské rallye nesluší. V roce 1990 se kvůli náhlé oblevě dokonce nekonala.

I přesto, že se soutěžní speciály perou na úzkých pneumatikách se sněhem a ledem, patří rallye ve Švédsku k nejrychlejším v seriálu MS. V loňském roce zde byla průměrná rychlost 118 km/h, rychleji se jezdilo jen při srpnové rallye ve Finsku - průměr 122 km/h.

Místní znalost terénu je k nezaplacení stejně jako umění jízdy na specifickém povrchu, a tak není žádným překvapením, že od roku 1950, kdy se soutěže jela poprvé, zatím triumfovali pouze jezdci ze Švédska a Finska. V posledních dvou letech nenašel přemožitele dvojnásobný mistr světa Marcus Grönholm z Finska, rekord sedmi vítězství drží Švéd Stig Blomqvist.

Subaru s lepšími pneumatikami

Právě Grönholm by rád prodloužil svoji sérii, stejně jako vítěznou šňůru Peugeotu, který ve Švédsku vítězí od roku 2000. "Premiéra 'třistasedmičky' v Monte Carlu se vydařila. Dobré byly i následné testy, a tak v týmu převládá optimismus," hlásil finský jezdec.

Udržet nadvládu skandinávských pilotů hodlá i úřadující mistr světa Nor Petter Solberg z týmu Subaru. "Dostali jsme inovované pneumatiky, tak doufám, že se v téměř domácím prostředí ukážu," říká devětadvacetiletý pilot, který se chystá na šestý start ve Švédsku.

Citroën přichystal 'švédskou xsaru'

Zuby na historicky první vítězství neskandinávského jezdce si brousí i vítěz úvodního podniku MS v Monte Carlu Francouz Sébastien Loeb s citroënem. "Přípravě vozu jsme věnovali ještě větší kus práce než před rokem a dovolím si říci, že jsme vytvořili speciální 'švédskou xsaru'," tvrdí sebevědomě Loeb, loni největší soupeř Solberga v boji o titul, kdy o celkovém triumfu nakonec rozhodoval jediný bod.

Snahu 'jižanů' o porážku zástupců severu by chtěl dovést do vítězného konce i Loebův týmový kolega Španěl Carlos Sainz, který dojel ve Švédsku čtyřikrát druhý. "Všichni čekáme na ten historický okamžik. Samozřejmě bych byl nejraději, kdybych to byl já. Auto na to mám," řekl Sainz.

Program Švédské rallye
5.2.shakedown, technická přejímka, večer startovní ceremoniál
6.2.1. etapa (702,75 km/5 RZ v délce 145,80 km)
7.2.2. etapa (683,14 km/8 RZ v délce 152,40 km)
8.2.3. etapa (595,79 km/6 RZ v délce 96,6 km)

Reklama

Související témata: