Hlavní obsah

Loeb je na nejlepší cestě za světovým titulem

Radek MalinaPrávo

Francouz Sébastien Loeb s vozem Citroën Xsara WRC je na nejlepší cestě za titulem světového šampióna v rallye. Po osmi soutěžích MS má na kontě 61 bodů a před druhým Norem Solbergem náskok 17 bodů. Navíc vozy stáje Citroën se vyznačují obrovskou spolehlivostí, a tak není divu, že francouzský tým je lídrem Poháru konstruktérů.

Foto: Citroën

Sebastien Loeb míří s citroënem za titulem.

Článek

Třicetiletý Loeb sice ani o víkendu nezlomil prokletí soutěží mimo evropský kontinent, kde dosud nevyhrál žádný podnik šampionátu, nicméně druhým místem v soutěži završující první polovinu MS udělal znovu významný krok na světový trůn.

Zklamání překonal

V závěru minulé sezóny musel Loeb spolknout hořkou pilulku. Hned v první sezóně, kterou v šampionátu absolvoval, totiž atakoval místo pro krále světových rallye. Jenže v posledním podniku ve Walesu jeho parťák Sainz havaroval a pro francouzskou stáj bylo důležitější prvenství v Poháru konstruktérů. A tak se Loeb z rozhodnutí vedení musel podřídit týmové strategii a jízdě na jistotu, místo honby za vedoucím Solbergem, jemuž nakonec titul připadl.

"Já jsem mohl být tím, kdo slaví. Nikdo nemusí pochybovat, že bych upřednostnil individuální vítězství. Ale rozhodující bylo získat titul mezi značkami. Nebylo snadné tohle akceptovat a chvílemi jsem měl problémy se soustředěním, nicméně pravidla určuje tým," konstatoval sklesle Sébastien Loeb.

Ale nezahořkl. Hned dva úvodní podniky nového šampionátu v Monte Carlu a ve Švédsku vyhrál. Stejný kousek se mu povedl na šotolinových tratích na Kypru a v Turecku, navrch přidal druhá místa v Argentině a Řecku. Jen v Mexiku po karambolu nedokončil.

Jezdí naprosto spolehlivě. A hlavně, vždy je pekelně rychlý. A v druhé polovině MS přijde Loebova nejsilnější zbraň - čtyři asfaltové soutěže. A na těch Loeb válí jako nikdo jiný. Navíc během času se z borce, který v rallye debutoval před devíti lety, stal všestranný jezdec.

"Pokud ho nepotkají problémy s vozem či se mu nepřihodí něco nevyzpytatelného, už si titul pohlídá. Jeho náskok je poměrně velký a on navíc jezdí hodně vyrovnaně. A teď přijdou rallye na asfaltu, kde je jeho největší síla," přemítá Roman Kresta, jediný český pilot startující letos v seriálu MS, kterého v srpnu čeká start v Německu se Škodou Fabia WRC.

Ve hře už jen Solberg

Odepsat nelze ani Pettera Solberga, úřadujícího šampióna. Sedmnáctibodová ztráta je sice velká, ale ještě zbývá osm soutěží.

Polovina se jede na šotolině, což je domácí půda pro Norovo Subaru. "A ten už není pouze specialistou na nezpevněný povrch, umí zajet i jinde," upozorňuje Kresta. Třetí Estonec Märtin a Španěl Sainz s 34 body už jsou ze hry venku.

Přesto jsou karty rozdané jasně. Tím spíše, že Loeb těží ze síly Citroënu, kde mu skvěle sekunduje španělský matador Carlos Sainz. Dvaačtyřicetiletý rodák z Madridu o víkendu vstoupil do historie, když vyhrál šestadvacátou soutěž mistrovství světa, čímž překonal legendárního Skota Colina McRae. "V jeho letech je neuvěřitelně rychlý," smeká Kresta.

A právě ve vyrovnané dvojici usedající do továrních speciálů Xsara vidí největší sílu. Vždyť Citroën je s 98 body při spolehlivosti, kterou disponuje, prakticky jediným adeptem na triumf v Poháru konstruktérů. "Pravděpodobnost, že by o titul mezi značkami přišli, je velmi malá. Mají špičkový tým, špičkové auto a všichni jsou absolutně zapálení obětovat úspěchu maximum," přemítá Kresta.

Za pravdu mu dává i šéf Peugeotu Corrado Provera, jehož ambiciózní stáj nasadila do šampionátu novou 307 WRC: "Je jasné, kdo získá Pohár konstruktérů, my to nebudeme. Nezbývá nám než ve zbytku šampionátu vylepšit náš vůz, aby byl vítězný."

Reklama

Související témata: