Rubriky:

Rallye

Vedle Škody se do MS v rallye vrátí i Mitsubishi

6. října 2004 12:38 - OLBIA

Počet továrních týmů, které se objeví při mistrovství světa značek v rallye, se může příští rok zvýšit. Peugeot a Subaru již účast potvrdily, o návratu už rozhodly Škoda i Mitsubishi, jet by měl i Citroën a u Fordu situaci zvažují. Vstup do soutěží na nejvyšší úrovni chystají i japonské automobilky.

 

Škoda Motorsport/Ralph Hardwick

"Pojedeme v roce 2005 celý šampionát," zdůraznil šéf Škoda Motorsport teamu Martin Mühlmeier. V předběžném návrhu, který FIA teprve musí schválit, je šestnáct soutěží, přičemž je trend přesunu z asfaltu na nezpevněné povrchy.

"Má se jezdit hlavně na sněhu a šotolině. Přitom auta, s nimiž se závodí, vycházejí ze sériových vozů, stavěných hlavně na asfaltové silnice," kroutí hlavou vedoucí jezdec letošního MS Francouz Sébastien Loeb z továrního týmu Citroen.

Příští rok by naposledy měly jet tovární týmy s vozy specifikace WRC, které jsou pro diváky nejzajímavější. Jejich vývoj stál desítky miliónů eur, ale pro další roky bude zastaven. FIA chce tyto vozy nahradit od roku 2006 třídou Super 2000. V té by měly startovat vozy s objemem nepřeplňovaných motorů do 2000 ccm, s mechanickou sekvenční převodovkou, zakázány budou elektronické diferenciály.

Rallye mají zlevnit

Důvodem změny má být výrazné zlevnění rallye, které prý dá šanci soupeřit s továrními týmy. Jenže ostatní proti firemní podpoře dál nebudou mít šanci, jen továrny musí vyvinout prakticky nové motory i celá auta. Za krok zpět tuto změnu však považuje i většina jezdců. "Nesmysl, který vede rallye špatnou cestou," zlobí se dvojnásobný mistr světa Španěl Carlos Sainz.

Naopak jako přijatelnou variantu vidí tuto kategorii Ford, který se jinak chystá omezit aktivity v motoristickém sportu. "Stálo by to méně peněz a konkurence by vzrostla. Šampionát by nebyl úzkou uzavřenou společností," říká šéf Ford Motorsport Co. Malcolm Wilson. Škoda si uvědomuje další náklady na vývoj a zatím nepřipravuje pro Fabii WRC nový motor. Automobilky se však shodují, že změny, které vymyslí FIA, financují ony.

Zájem o start v této kategorii však už potvrdila japonská továrna Suzuki "Pro nás to je velmi zajímavá varianta, protože vůz s objemem motoru do dvou litrů jsme schopni vyrobit," přiznal šéf týmu Nobuhiro Tajima. O návratu mezi elitu uvažuje údajně také Hyundai, asijská lobby je tu patrná.

Šance pro další jezdce

Čím více bude továrních vozů, tím je větší šance pro kvalitní jezdce, kterých je už mnohem víc než příležitostí usednout do kvalitního auta za dobrých finančních podmínek. Stále více se prosazuje i filozofie mít jedničku týmu a další jezdce střídat podle povrchu, na kterém se pojede.

O něčem takovém podle informací Práva uvažuje také Škodovka v souvislosti se Schwarzem, který má zatím jako jediný smlouvu i na příští sezónu. Možná by se více prostoru otevřelo pro Kopeckého. Gardemeister si určitě nepomohl tím, že dvakrát za sebou nedojel.

V kuloárech se skloňují i další jména pro mladoboleslavský tým, jako Duval, Paasonen, Tuohino, Rovanperä, ale také bývalý mistr světa C. McRae. Jde totiž nejen o výsledky, ale i publicitu, která pomáhá prodeji. V posledních dvou měsících roku zřejmě dojde k četným jezdeckým posunům. Pokud by Ford skončil, měl by jít od něj Märtin k Peugeotu a Duval k Citroënu místo Sainze, jenž zvažuje konec kariéry.

Bez angažmá je doslova hejno mladých finských dravců. Dvojku k Panizzimu shání i Mitsubishi, při premiéře nového vozu WRC v Katalánsku pojede s druhým vozem domácí Sola. Jasno o složení týmů bude zřejmě až koncem listopadu, nový ročník MS odstartuje na Rallye Monte Carlo už 20. ledna.

Karel Felt (Oblia), Právo

Zrušit