Hlavní obsah

Prokop po životním výsledku: Bedna je pořád ještě hodně daleko

Carlos Paz

Automobilový jezdec Martin Prokop si na Argentinské rallye čtvrtým místem zajel osobní maximum v mistrovství světa a zapsal se i do historie českého motorsportu. Lepšího výsledku před ním nikdo nedosáhl. Přesto si devětadvacetiletý pilot uvědomuje, že o útoku na pomyslné stupně vítězů ještě uvažovat nemůže.

Foto: Nicolas Aguilera, ČTK/AP

Sebastian Loeb z Citroënu na Argentinské rallye.

Článek

"Krok k tomu, abych byl lepší než čtvrtý, je obrovský. Třetí místo je strašně daleko a nemůžu říct, že bych si na to troufal. Musíme zrychlit, vypilovat nový styl. Myslím si, že letos na to ještě není správná doba," řekl Prokop realisticky v rozhovoru.

Jihlavský pilot začal v této sezóně startovat s vozem Ford Fiesta nejvyšší kategorie WRC, rok 2012 si tak stanovil jako učební a seznamovací. Přesto se mu dařilo ve všech čtyřech rallye, kterých se zúčastnil. Rok zahájil devátými místy v Monte Carlu a Švédsku, v Portugalsku byl pátý a v Argentině čtvrtý.

I díky tomu je v průběžném pořadí MS sedmý jen dva body za jedničkou továrního Fordu Jarim-Mattim Latvalou z Finska, který ale poslední závod kvůli zranění vynechal. "Naše ambice jsou jiné. Platí, co jsem řekl před sezónou," ujistil Prokop, že zůstává stát nohama pevně na zemi.

Na Argentinu změnil styl

Dobře si uvědomuje, že mu k výborným výsledkům pomohly i problémy soupeřů. "Výsledky jsou skvělé, úžasné, ale my musíme pracovat na stabilitě výkonů a rychlosti. Pořád máme hodně co dělat," řekl.

Na druhou stranu ale zrychluje i on sám. "Na Argentinu jsem změnil styl oproti tomu, jak jsem jezdil dřív, a myslím si, že to nese ovoce. Byl jsem rychlejší než v Portugalsku. Pořád se peru sám ze sebou, nemůžu nasadit standardní tempo," uvedl jezdec Czech Ford National Teamu.

Juniorský mistr světa z roku 2009 se v latinské Americe posunul na čtvrté místo až v závěrečné rychlostní zkoušce, ve které z rallye odstoupil do té doby třetí Španěl Dani Sordo. Prokop, který v rallye startoval v barvách čínského výrobce pneumatik D-Mack, byl přitom spokojený už i s šestým a pátým místem, na kterých se držel předtím.

"Od začátku, kdy jsme viděli, že to nevypadá špatně, byl tým šťastný. Když jsem byl pátý, tak říkali, ať už, prosím, netlačím a neriskuju. Čtvrté místo je k neuvěření, přišlo to nečekaně," uvedl Prokop. Sám si přitom po předchozí rallye říkal, že navázat na výsledek z Portugalska bude hrozně těžké. "Přišlo to rychleji, než jsem čekal," uvedl s úsměvem.

Pátý díl MS byl specifický nejen náročnými podmínkami, ale i extrémní délkou rychlostních zkoušek. Celkem posádky absolvovaly přes 500 km měřených testů, nejdelší erzeta měřila 65 km. Běžně se přitom ve světě jezdí třicetikilometrové zkoušky.

"Musel sis na startu říct, že nesmíš myslet na to, kdy bude cíl. Jedeš, jedeš a cíl přijde. Je to o dlouhé koncentraci," vyprávěl Prokop, jak se cítil při nejdelším testu, ve kterém se mu podařilo zajet čtvrtý čas a porazit například i krále současné světové rallye Sébastiena Loeba z Francie.

"To ani nevím. V horách nebyl signál (telefonní) a my měli jen zprávy typu 'je to dobré, není to dobré, přidej, uber'. Vůbec nevíme, jak jsme jakou erzetu jeli," prozradil český jezdec.

V dalším závodě MS se představí na konci května na Akropolis rallye. V Řecku už pojede se svým vozem, ale dalšímu startu v barvách D-Macku by se nebránil. "V Evropě musíme preferovat micheliny (pneumatiky), protože potřebujeme mít srovnání s ostatními kluky, ale třeba by se našel nějaký zajímavý start někde za mořem," dodal Prokop.

Reklama

Související témata: