Hlavní obsah

Marný hon na Loeba. Fenomén s neukojenou touhou vítězit dál řádí

Praha

Sedm soutěží, pět vítězství! Fenomenální pilot Sébastien Loeb přepsal už všechny rekordy, přesto ztrátou motivace netrpí. Po polovině letošního mistrovství světa je v čele průběžného pořadí s Citroënem DS3 WRC s drtivou převahou. A s náskokem 38 bodů míří za devátým titulem šampióna.

Foto: Sport.cz

Sébastien Loeb s vozem Citroën DS3 WRC na trati Rallye Akropolis.

Článek

Loeb na konci minulého roku oslavil rekordní osmou korunu pro krále světových rallye. Šampionát nepoznal jiného vítěze od roku 2004. Osmatřicetiletý Francouz na sklonku minulého roku prodloužil kontrakt u Citroënu o dva roky.

Nicméně se spekulovalo o motivaci nepřemožitelného pilota. Bude mít hlad po dalších výhrách? Není přesycen úspěchy? „Osm titulů je jako sen. Gratuloval mi i Schumacher," líčil po poslední korunovaci Loeb, že se mu dostalo poklony i od sedminásobného mistra světa formule 1. Už neměl koho překonávat. Snad jen sám sebe.

„Mojí hlavní touhou je závodit. A když už v autě sedím, chci být nejrychlejší," ujistil na startu nového ročníku MS. A slib dodržel. Je takřka jisté, že svět rallye bude mít podeváté stejného vládce. „Závodění byla moje vášeň. Následně jsem se dostal do továrního týmu. A přestože mám za sebou tolik let, nadšení mě neopustilo," tvrdil Loeb, který až na dvě zakolísání směřuje v polovině mistrovství neohroženě k další korunovaci.

Co Loeba ještě čeká
Finská rallye 2.–4. srpna
Německá rallye 24.–26. srpna
Britská rallye 13.–16. října
Francouzská rallye 4.–7. října
Rallye Sardinie 18.–21. října
Španělská rallye 8.–11. listopadu

Nerozhodil ho ani avizovaný útok finského dravce jménem Jari Matti Latvala, jenž u Fordu povýšil do pozice jedničky, či obsazení postu dvojky v tomtéž týmu Petterem Solbergem, posledním mistrem světa před začátkem Loebovy éry.

Podle mnoha indicií však letošní tažení francouzského pilota šampionátem bude jeho posledním. Loeb sice prodloužil před sezónou kontrakt s Citroënem o dva roky, ale kontrakt údajně obsahuje klauzuli, podle níž může po dvanácti měsících mistrovství světa opustit. „Unavuje mě program soutěží, které jsou roztažené do celého týdne. Místo abychom ve středu a ve čtvrtek trénovali, další dva dny závodili a pak letěli domů, tak trávím jednou soutěží devět dnů," posteskl si Loeb.

Už před rokem naznačil v rozhovoru pro webové stránky crash.net, že s manželkou Severine uvažují o druhém potomkovi. Navíc založil vlastní tým působící v okruhových závodech, kam možná budou směřovat Loebovy kroky po ukončení kariéry v rallye: „Bylo by těžké zcela opustit motoristický sport, šlo by o vhodnou alternativu."

Loebova sezóna 2012
RALLYE MONTE CARLO
Vlastní soutěž
V prvním podniku nového ročníku mistrovství světa Loeb vyhrál devět z osmnácti měřených zkoušek a na legendárním podniku slavil už šestý triumf v kariéře. V cíli měl na druhého Hirvonena náskok 2:45,5 minuty a bral ještě tři bonusové body do hodnocení šampionátu za výhru v divácké super erzetě. „Byl jsem zklamaný, když Monte Carlo v kalendáři dva roky nebylo. Je to mytická rallye. Šlo o skvělý start do sezóny před neuvěřitelným množstvím fanoušků,“ rozplýval se francouzský fenomén, když v cíli slavil před tisícovkami příznivců vítězství. Cestu k němu mu havárií usnadnil největší soupeř Fin Latvala ve Fiestě WRC. „Je to moje rallye,“ smál se Loeb.
ŠVÉDSKÁ RALLYE
Nevysvětlitelné chyby
Nečekané klopýtnutí šampióna. Skončil až šestý. Na jediné sněhové rallye v kalendáři se Loebovi dlouhodobě nedaří. Z této soutěže má na kontě jediné vítězství z roku 2004. Naději na přepsání nelichotivé bilance mu vzal výlet do sněhové bariéry, z níž se hrabal dvě minuty a také penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly. Vyhrál jen tři erzety a byl mrzutý. „Měl jsem rychlost, ale dělal jsem spoustu chyb, pro které nemám vysvětlení. Výlet mimo trať, hodiny, defekt. Za takových podmínek nešlo se Skandinávci bojovat,“ posteskl si Loeb, pro něhož byly malou náplastí tři extra body za výhru v divácké super speciálce.
MEXICKÁ RALLYE
Suverén na šotolině
Největší sok Latvala měl technické potíže hned v první etapě, týmový kolega Loeba Fin Hirvonen nestíhal, a tak si francouzský šampión dojel v první šotolinové soutěži sezóny pro druhé vítězství poměrně suverénně. „Útočili jsme v první polovině soutěže. Když jsme získali náskok, držel jsem koncentraci a hlídal vedení. Nebylo snadné neztratit pozornost při vědomí, že časový odstup soupeřů je poměrně velký,“ netajil vítěz pěti ze čtyřiadvaceti měřených úseků, že šlo o snadný triumf. Počet triumfů v jednotlivých rychlostních zkouškách se po Mexiku vyšplhal už na neuvěřitelných 827!
PORTUGALSKÁ RALLYE
Chybný instinkt
Po dvou zkouškách ztrácel na vedoucího Pettera Solberga ve Fiestě WRC šest vteřin. Pak v noční erzetě havaroval. „Rozpis jsem měl napsaný dobře. Jenže se mi zdálo, že se cesta stáčí spíše doleva. Tudíž jsem se řídil instinktem a silnice zahýbala vpravo,“ krčil rameny Loeb. Šlo teprve o pátou nehodu, po níž nemohl v rallye pokračovat. „Podmínky byly dobré. Žádné bláto, žádný prach. Neexistuje žádné zvláštní vysvětlení,“ pravil po nehodě, při níž se auto několikrát otočilo přes střechu, a tak Loeb musel odstoupit. V pátek jej následoval i velký sok v boji o titul Fin Latvala, tudíž Francouze kolaps moc nebolel.
ARGENTINSKÁ RALLYE
Sedmdesátý triumf
Loeb vyhrál pouze čtyři rychlostní zkoušky a slavil triumf nejtěsnějším rozdílem v letošní sezóně. V cíli měl na druhého Hirvonena náskok pouhých patnácti vteřin. Hned v první etapě zvolil špatně pneumatiky, ale i tak vedl, byť hodně těsně. Dojel si pro sedmdesáté vítězství kariéry. K triumfu pomohlo i nařízení týmu, které při velkém náskoku před soupeři „nedoporučilo“ druhému Hirvonenovi útok na první pozici.
AKROPOLIS RALLYE
Bleskové přezutí
Loeba ohrožoval nejprve Hirvonen a pak Latvala. Jenže Fina jedoucího ve Fiestě WRC připravil o všechny naděje defekt, kvůli němuž ztratil tři a půl minuty. Následně odpadl i Petter Solberg, a tak Loeba nepřipravila o výhru ani proražená pneumatika v poslední etapě. Předvedl neuvěřitelnou scénu, jejíž záznam koluje na internetu. Zničené kolo vyměnil s navigátorem Elenou v průběhu erzety tak rychle, že nebyl dostižen ani dalším vozem startujícím s dvouminutovým odstupem. „Přezutí rezervy trénujeme, tudíž nešlo o nic mimořádného. Každopádně to byla nejtěžší rallye roku,“ pronesl nevzrušeně Loeb, jenž vyhrál šest měřených úseků a znovu bral tři bonusové body.
RALLYE NOVÝ ZÉLAND
Setřásl soky
Latvala ztratil výletem mimo trať téměř čtyři minuty, zběsilému tempu Loeba nebyl schopen nikdo konkurovat. Vyhrál sedm testů z dvaadvaceti. „Udělal jsem pár chyb, které přispěly ke vzrušující bitvě s Hirvonenem,“ přiznával francouzský pilot, že nechtěně cestu za triumfem zdramatizoval. S náskokem osmatřiceti bodů setřásl všechny konkurenty v boji o titul. Už jen shoda okolností by ho připravila o celkový devátý triumf.

Reklama