Hlavní obsah

Chci testovat MAN i Tatru souběžně. Pak se rozhodnu s čím na Dakar, přeje si Loprais

Frenštát pod Radhoštěm

Tři týdny po skončení Silk Way Rally má český jezdec Aleš Loprais stále napilno. Telefonicky se podílí na úpravách kamiónu MAN, ve Frenštátě pod Radhoštěm řídí výrobu nové Tatry Jamal Queen 69 a ještě řeší technické nesrovnalosti s organizátory Dakaru 2013...

Foto: loprais.cz

Karel Loprais s vozem MAN na letošní Silk Way Rally.

Článek

Mrzí vás ještě po třech týdnech čtvrté místo na Silk Way Rally?

Nemrzí, i když jsem samozřejmě toužil po obhajobě, ale nebylo mi přáno... Hlavně jsem jel vyzkoušet páteř po zlomenině dvou obratlů. Pro mne je prioritní, že mohu závodit dál a prát se na příštím Dakaru zase o přední umístění. Sžil jsem se s novou technikou, tedy kamiónem MAN, a novým týmem. Navigátora mi dělal Belgičan Serge Bruynkens a mechanika Holanďan Frank Deenen. V tomto složení bychom byli konkurence schopní i na Dakaru.

MAN v barvách InstaForex Eurol Veka týmu ve vašich frenštátských dílnách nevidím...

Ten je v Nizozemsku v mateřských dílnách. Prochází repasí a dělají se na něm úpravy i na základě mých poznatků. V podstatě konzultujeme třikrát týdně. Věřím, že společně auto posuneme ještě dál dopředu.

V čem jsou největší rozdíly mezi vozem MAN a Tatrou Jamal?

MAN je pohodlnější a výrazně rychlejší v top speadech, tedy rychlých pasážích. Lépe také brzdí. Tatra byla lepší v extrémně rozbitých pasážích. Obě auta se dají posunout dopředu. To je otázka času a peněz.

Tatru Jamal jste doslova vypiplal. Nechybí vám to?

Trochu ano, protože mě strašně moc baví mazlit se s autem, které vyvinu a sleduji každý krok jeho výroby a přípravy. Jsem přímo u toho. Na druhou stranu za sebou nemáme továrnu, jinak už by bylo na světě nové auto. S kopřivnickou Tatrou spolupracujeme, ale není to pochopitelně jako za dob mého strýce Karla Lopraise, kdy se auta pro Dakar stavěla přímo tam.

Znamená to, že novou Tatru Jamal, tedy Královnu 69 do příštího Dakaru nestihnete postavit?

Máme vyrobeno asi osmdesát procent dílů. Až budou všechny, auto složíme a v září bychom chtěli vyjet z dílny. Zatím hledáme i nejvhodnější motor, variant je několik. Postavit auto tedy stihneme, ale otázkou je, kolik času bude na testování a vychytání problémů. S autem, o němž nebudu na sto procent přesvědčen, že bude na Dakaru konkurence schopné, bych nejel. Navíc teď jednáme s organizátory o některých technických záležitostech, které údajně nevyhovují technickým regulím. Musel jsem kvůli tomu i do Paříže.

Takže další zdržení...

Chceme mít všechno v pořádku, kdybychom se rozhodli pro Tatru, aby nás nevyloučili u technické přejímky v Jižní Americe. Nemůžeme vyrobit něco, co pak nebudeme moci použít.

Zatím nejspíš nejste rozhodnutý, s čím Dakar 2013 pojedete?

Je to padesát na padesát. Rozhodující budou říjnové testy. Chtěl bych souběžně zkoušet MAN i novou Tatru Queen 69. Ta číslovka symbolizuje náš energetický nápoj, který prodáváme. Rozhodnu se pro rychlejší a spolehlivější auto, schopné porážet Kamazy. Bohužel není čas na případné odstranění větších problémů. V listopadu už se ve Francii auta nakládají na loď. Když nebude Tatra v plné síle na nadcházející Dakar, pak na ten příští určitě a bude lepší, než její předchůdkyně Tatra Jamal, které jsme říkali Princezna. Bohužel po havárii na Dakaru skončila ve šrotu.

MAN se objeví v Česku až v říjnu?

Snažím se, aby na první testy přijel co nejdříve. Mám na Slovensku a v Maďarsku perfektní místa, kde se dá hodně vyzkoušet. Termín jsme zatím nestanovili, ale nejpozději koncem srpna se tu MAN znovu objeví. Rád bych pak v říjnu zkusil i některé úseky měřit na stopkách a srovnat obě auta.

Máte tak říkající v hlavě dva špičkové kamióny. Je vůbec možné přenést některé poznatky z jednoho na druhý?

Rozhodně ano. Zatím to jde spíš opačnou cestou, tedy z vozu MAN na Tatru. Ať se jedná o výkon motoru, brzdy, některé elektronické vychytávky. Ve spoustě věcí je nizozemský tým dál než my. Na druhou stranu mám na tatře vypilované některé záležitosti postavené na můj tvrdší jezdecký styl a ty zase uplatňujeme na autě nizozemského týmu. Obě strany z těchto zkušeností a spolupráce určitě těží.

Vypadá to, že teď máte prázdniny...

Možná vypadá... Ale na dovolenou nemám čas. Jedině v zimě si zalyžuji. Pořád pracujeme na stavbě nové tatry, spolupracuji s nizozemským týmem a běží nám také sezóna prodeje energetických nápojů. Samozřejmě se podílím i na rodinné firmě a prodeji náhradních dílů k tatrám. Už se také řeší záležitosti kolem Dakaru 2013. S předstihem jsme museli v minulých dnech objednat letenky.

Reklama