Hlavní obsah

Modla Loeb papuče obout nehodlá

Praha

Alsasko, 1974. V malém městečku Haguenau dělá první krůčky Sébastien Loeb. O tři roky později se po vzoru otce vrhne na gymnastiku. Za dalších pětatřicet let se do svého rodiště vrací a podeváté získává titul mistra světa v automobilových soutěžích.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Francouzský pilot rallye Sébastien Loeb

Článek

Nikdo v historii nebyl úspěšnější. Už jen dva závody, a pak: Sbohem! O další titul usilovat nebude. Ještě než šel coby capart do školy, nevynechal Loeb jedinou příležitost k závodění na tříkolce, později na kole. Učil se vyhrávat. Pořád ale měla přednost gymnastika: čtyřikrát se stal mistrem Alsaska, reprezentoval Francii. Jenže v patnácti letech jeho snažení zhatilo zranění. „Když jsem byl teenager, většina mých vrstevníků proháněla holky nebo chodila na párty. Já ne. Vrtal jsem se v motorech od skútrů, později v autech. Neměl jsem moc představu, co chci dělat se svým životem," vzpomíná s úsměvem pro server wrc.com.

Zlatá tečka

Pohrával si s myšlenkou, že se stane mechanikem. Ale studoval elektrotechniku a jako elektrikář se krátký čas také živil. Mezitím přestavěl starý Renault 5 Turbo, později Peugeot 205 GTI a upravené stroje testoval na cestách Alsaska. Zrodila se legenda.

Zaujal v národním šampionátu a dostal šanci v juniorském týmu Citroënu. V roce 2001 zajistil značce v této kategorii titul mezi jednotlivci. Podílel se na vývoji Xsary WRC, která se měla stát fenoménem. Stal se jím Loeb, byť postupně přesedlal do C4 WRC a následně DS3 WRC.

Od roku 2004 nepřetržitě vládne mistrovství světa v rallye. Naposledy vyhrál Francouzskou rallye. Minulou neděli v rodném městě Haguenau! „Nikdy nepláču. Ale když jsem viděl v cíli přátele a rodinu, fakt mě to vzalo. Emoce mnou cloumaly," líčí Loeb.

Nejlepší možný scénář

Před závodem ohlásil, že letošní sezóna je jeho poslední zahrnující kompletní program MS v barvách týmu Citroën. „Nemohl jsem si vysnít lepší scénář než devátý titul mistra světa získat doma," přiznává s úsměvem po zlaté tečce.

„Je nejlepším jezdcem všech dob. Neexistuje sice žádné objektivní měřítko, protože každý z velikánů rallye závodil v jiné době, ale Loeb dokázal vítězit na každém povrchu. Jeho procentuální úspěšnost vítězství, ať už v závodech, či na jednotlivých zkouškách, je neuvěřitelná," skládá šampiónovi poklonu český pilot Štěpán Vojtěch, jenž s Loebem závodil v MS. „Jsem pyšný, že jsem s ním mohl soutěžit. A mnozí další mají stejný pocit," vypravuje Vojtěch. Loeba udělali nesmrtelným lidé, jimiž se obklopil, kvalitní vozy a pak jeho mimořádné schopnosti. „Zdědil po otci výjimečnou pružnost svalů, kterou ještě v mládí rozvíjel. Jeho svaly úplně jinak reagují. Navíc má ve srovnání s běžnými smrtelníky vyšší ostrost zraku, což mu dává mimořádné prostorové vnímání a schopnost držet auto pod kontrolou," vysvětluje Marc Germain, kondiční trenér francouzského pilota.

„Má mimořádný dar koncentrace. Při závodech byl neuvěřitelně soustředěný. Skoro nikdy nechodil na závodnické after párty, i když už mohl vypnout. Přitom nemůžu říct, že je suchar. Byl jsem s ním, když dorazil do Sosnové závodit na autokrosovou trať. Umí se bavit. Ale při závodech mistrovství světa žil jen ve svém světě," vypravuje Vojtěch. „Hlavu má výjimečnou. Dokázal zvládat drtivý tlak. Kde si jiní kákli, on byl klidný," směje se Vojtěch.

Rozhovor nikdy neodmítne

„Je obklopen lidmi, jimž stoprocentně důvěřuje. Nikdo nepovolaný nemá šanci. Nikomu sice neodmítne rozhovor, ale nikdy ho nezačíná. Jako by žil v jiné galaxii," dodává Martin Prokop, český pilot Fordu, jenž byl při Loebově devátém triumfu.

Titulů mohl mít francouzský fenomén deset. V roce 2003 mu však Citroën nařídil, aby neútočil na Solberga při poslední rallye v Anglii, když ztrácel dva body. Tým chtěl Pohár konstruktérů. „Byla to facka ve chvíli, kdy jsem ji očekával nejméně, a přišla z mého vlastního tábora," přiznává Loeb. Drsná zkušenost byla ale dalším střípkem do mozaiky, jež ho učinila nepřemožitelným. Není pochyb, že pokud by pokračoval, jen náhoda by ho připravila o spanilou bilanci. Proč se tedy rozhodl vyklidit pozice v MS? „Nepotřebuju další rekordy. Pro mě jde jen o řadu čísel, která nic neznamenají. Netoužím po větší slávě," tvrdí s úsměvem.

Už před rokem váhal, zda pokračovat. Vyhrál všechno, finančně se dávno zabezpečil. Vydělal víc, než je schopný utratit on či jeho děti. Unavovalo ho cestování a stále se prodlužující soutěže. „Všude se šetří, jen formáty našich závodů se prodlužují. Místo dvou dnů jezdíme čtyři, což v součtu s tréninkem znamená deset dnů mimo domov. Trávím víc času v letadle než s rodinou," nešetří představitele FIA.

Pohoda s dcerkou

„Chci se mnohem víc věnovat manželce Séverin i dcerce Valentine," popisuje borec, jenž žije na břehu Ženevského jezera. „V sezóně na ně nemám tolik času, kolik bych chtěl. Přitom nikdo jiný na světě mě nedokáže rozesmát a pobavit více než Valentine," vypravuje Loeb, jenž před časem v rozhovoru pro crash.net uvedl, že se ženou uvažují o druhém potomkovi. I proto chce být víc doma. „Jednou jsem to rozhodnutí udělat musel," krčí rameny.

Nicméně nazout papuče se rozhodně nechystá. Bude se věnovat vlastnímu týmu v okruhovém seriálu. „Vytrvalostní disciplíny jsou dobrou alternativou, jak zůstat u své vášně," přitakává. Navíc Citroën, jehož tváří zůstane, se chystá v roce 2014 vstoupit do MS cestovních vozů.

A hlavně pojede i neupřesněný počet závodů mistrovství světa v rallye. Začne hned první soutěží v Monte Carlu. A pak? „Uvidíme. Vyberu si ty, které mám rád," říká Loeb neurčitě. Jen pro připomenutí: v roce 2006 si zlomil ruku a jel jen 12 ze 16 závodů. Přesto byl mistrem světa...

Reklama

Související témata: