Hlavní obsah

Smrt diváků mají z rallye v Česku vyhnat retardéry a píšťalka

Praha

Soubor bezpečnostních opatření pro rallye v Česku přijalo v reakci na sérii tragických nehod prezídium Autoklubu ČR. „Největší apel máme na diváky, aby respektovali při automobilových soutěžích pokyny pořadatelů,“ říká šéf Autoklubu Roman Ječmínek.

Foto: Zdeněk Němec, ČTK

Pod koly soutěžního vozu zemřely při RallyShow Uherský Brod u obce Lopeník čtyři dívky.

Článek

Rallye na českém území, kde v tomto roce při třech závodech zemřelo pět diváků a dva spolujezdci, mají za každou cenu zpomalit. „Výrazně se zvýší počet retardérů, povinně budou umístěny před vždy průjezdem obydlenými oblastmi. Naší snahou bude i omezit výrazně úseky, které vedou přímo přes obce, byť to v našich poměrech není vždy možné a rallye se prostě nedají jezdit na uzavřených tratích, to by už byla jiná disciplína," říká předseda Svazu rallye v rámci Autoklubu Pavel Schovánek.

K razantnímu opatření, že se vymezí jen pár bezpečných diváckých zón a vše ostatní bude při rallye zakázaným prostorem, vedení automobilových soutěží v Česku nesáhlo. „Přál bych si, aby diváci používali selský rozum a vždy přihlíželi závodům z takového místa, kde jsou v bezpečí," tvrdí Schovánek a připomíná, že bezpečnostní plán soutěže bude schvalovat Svaz rallye předem a při jeho nedodržení zakáže závod pořádat.

Pořadatele čakjí přísné zkoušky

Jako novinka se do sportovních řádů pro rok 2013 zavádí i povinnost pořadatel hvizdem píšťalky oznámit divákům blížící se průjezd auta. „Pro traťové komisaře se chystají povinná školení, budou přísně přezkušováni z řádů," líčí Schovánek s tím, že pořadatelé při porušení svých povinností dostanou zákaz činnosti.

"Nad tratí by měl létat i bezpečnostní vrtulník, který bude monitorovat, jak se diváci chovají a ředitel soutěže bude mít právo kdykoli rychlostní zkoušku zrušit, pokud dostane zprávu o nekázni diváků," doplňuje Schovánek, podle nějž ale na profesionální pořadatelský tým, jenž by putoval od rallye k rallye, nejsou v Česku peníze.

Všichni pořadatelé oficiálních soutěží dostanou k dispozici manuál, podle kterého se budou řídit. Zavedeno by mělo být i jednotné značení diváckých míst a zakázaných prostorů. Pořadatelé musí být podél trati rozmístěni sobě na dohled.

Bývalý aktivní účastník rallye Schovánek k tomu ještě dodává: „Svůj život jsem spojil s rallye od osmnácti a dneska je mi 65 let a jsem neochvějně přesvědčen, že zakázat rallye u nás by bylo kontraproduktivní. Ani ze strany státních úředníků nevzešla taková snaha. Soutěže jsou nesmírně divácky atraktivní a slouží automobilkám jako laboratoř techniky, ale i pro zdokonalování bezpečnostních prvků aut." Upraveno bude i vydávání licencí, které budou více diferencované, a AČR se bude zároveň snažit, aby nezkušení jezdci nemohli usednout do výkonných vozů.

Změní se i technické předpisy

Již od příštího roku navíc dojde k úpravě technických předpisů. Výkonné vozy rozšířené kategorie N4 (například produkční Mitsubishi) budou muset ve volných závodech mimo český šampionát používat zmenšený restriktor motoru, čímž se rapidně sníží jejich výkon. „Je to citlivá věc a uvědomujeme si, že ne všichni závodníci tím budou nadšeni, protože jim to komplikuje život a je to ekonomicky náročnější, ale přesto jsme se k tomu odhodlali," míní Schovánek.

Nikdo ale nemůže zaručit, že žádný další mrtvý při rallye v Česku nebude. „Motorsport v sobě jistou dávku nebezpečí nese pro aktivní i pasivní účastníky, ale bezpečnost diváků je pro nás absolutní prioritou. Děláme všechno proto, aby k žádnému neštěstí už nedošlo. Potřebujeme k tomu i štěstí, ale třeba selhání lidského faktoru nelze eliminovat," připouští i Ječmínek. „Nemůžeme slíbit, že se už nikdy žádná tragédie nestane. Chceme ale na všechny vytvořit maximální tlak, aby se tak nestalo," dodal Schovánek.

Reklama