Článek
„Potkalo nás to asi sto kilometrů před cílem speciálky. Musel jsem výrazně zvolnit, abych nezničil přední nápravu nebo neulomil kolo. Jen jsem hladil volant a modlil se, aby naše tatřička vydržela do cíle. O nějakém riskování a honění sekund či minut nemohla být ani řeč. Šlo o to dojet. A to se povedlo. Když jsem se ale dozvěděl, že vedu, spadla mi brada... Hned mě ale probrala záda, která bolí, protože bez tlumičů jsem cítil každý kamínek a ran bylo nepočítaně," prozradil Sportu.cz Aleš Loprais.
Bez „samožeru" musí opatrně
„Etapa byla hodně náročná. Velké převýšení, vedro, nevyzpytatelné duny, ostré kameny a ještě ostřejší kaktusy. Projížděli jsme vyschlá řečiště a marně se snažili čelit všudy přítomnému písku zvanému feš-feš, který se autu i lidem dostane absolutně všude a je hodně nepříjemný. Ale podmínky jsou tu pro všechny stejné. Tomuhle nepříteli se neubrání nikdo a neobstojí před ním ani to nejlepší těsnění," popsal Loprais úterní útrapy.
O tom, že by honil soupeře před sebou, nemohla být řeč. „Poprvé zaútočily kamazy. Ty jsou proti nám v obrovské výhodě. Za zády mají rychlou asistenci, což jsou v podstatě jejich další závodní auta, která plní roli ,samožeru.´ Když má některá z hlavních posádek problém, zastaví, vymontují potřebné součástky a zatímco kolegové uhánějí do cíle, oni čekají na oficiální asistenci, až si je vyzvedne, zprovozní nebo odtáhne. My musíme vážit každý skok, protože by pro nás mohl znamenat konec. A to bych po páté v řadě, nerad," přiznal Loprais s tím, že mechaniky čekala v bivaku perná noc při výměně tlumičů.
De Rooy se zahrabal
Zatímco Rusové Ajrat Mardějev a Andrej Karginov uháněli s kamazy do cíle, ostatní se trápili. Lídr soutěže nizozemský pilot Gérard De Rooy zahrabal svoje Iveco v písku a ztratil téměř půl hodiny. Do cíle dojel šest minut za Lopriasem, ale v průběžném pořadí na něj ztrací necelou minutu. Ještě hůř dopadl italský šampión v rallye Miki Biasion, který zůstal s Ivecem na trati dlouhé hodiny, podobně jako Tomáš Vrátný s tatrou.
Skvěle si vedl opět nejlepší z Čechů v úterní etapě Martin Kolomý s další tatrou. Dojel pátý a výrazně si upevnil svoji pozici v první desítce, v níž je i Jaroslav Valtr s liazem. Kromě Vrátného si polepšili i další čeští řidiči kamiónů.
V kategorii motocyklů po pondělním propadáku opět triumfoval Španěl Joan Barreda s Yamahou. Vedoucího Španěla Cyrila Desprese zdržely technické problémy, takže se vedení ujal jeho krajan Oliver Pain na yamaze. Kategorii čtyřkolek vládne Argentinec Marco Patronelli s yamahou, který zvýšil svoje vedení už na čtrnáct minut. Olympijský medailista z Londýna v brokové střelbě Katařan Násir Attíja s buggy jede jako o život a opět snížil náskok francouzské legendy Stéphana Peterhansela na Mini Cooperu.
Ve středu vjedou závodníci do Chile, kde je místo dun čekají kamenité úseky a říční přejezdy.
Rallye Dakar - 4. etapa: Nazca - Arequipa (718 km/429 km rychlostní zkouška): |
---|
Automobily: |
1. Attíja, Cruz (Kat., Šp./Buggy) 3:28:46 |
2. Chicherit, Garcin (Fr./SMG) -36 |
3. Peterhansel, Cottret (Fr./Mini) -1:17. |
Průběžné pořadí: |
1. Peterhansel, Cottret 9:04:29 |
2. Attíja, Cruz -5:16 |
3. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota) -33:22. |
Motocykly: |
1. Barreda (Šp./Husqvarna) 3:41:09 |
2. Pain -8:23 |
3. Casteu (oba Fr./Yamaha) -10:42, |
...59. Pabiška (ČR/Yamaha) -1:01:26 |
152. Veselý (ČR/Yamaha) -5:33:47. |
Průběžné pořadí: |
1. Pain 10:10:38 |
2. Casteu -2:24 |
3. Despres (Fr./KTM) -3:09 |
...47. Pabiška -1:47:02 |
134. Veselý -7:01:41. |
Kamióny: |
1. Mardějev 4:04:59 |
2. Karginov (oba Rus./Kamaz) -3:33 |
3. Stacey (Niz./Iveco) -6:22 |
... 5. Kolomý -18:04 |
6. Loprais (oba ČR/Tatra) -18:28 |
13. Spáčil -53:58, |
19. Valtr -1:07:10. |
21. Vildman (všichni ČR/Liaz) -1:26:46 |
35. Vrátný (ČR/Tatra) -3:07:57. |
Průběžné pořadí: |
1. Loprais 10:53:41 |
2. De Rooy (Niz./Iveco) -56 |
3. Nikolajev (Rus./Kamaz) -7:08 |
...5. Kolomý -38:15 |
10. Valtr -1:55:11 |
17. Spáčil -2:30:16 |
20. Vildman -3:03:16 |
25. Vrátný -4:13:29. |