Hlavní obsah

Mám víc peněz, tak si snad povolím otěže, říká jezdec rallye Prokop

Trpěl, když mu před očima hořel vůz za deset miliónů korun. Byl blahem bez sebe po čtvrté příčce v Argentině, nejlepším výsledku českého závodníka v mistrovství světa v rallye. Před startem šampionátu 2013 jediný český zástupce mezi elitou Martin Prokop s Fordem Fiesta WRC sní o životní sezóně.

Foto: Zdeněk Sluka

Martin Prokop při Finské rallye.

Článek

Vrací se vám hodně strašák v podobě požáru Fiesty WRC při loňské Německé rallye?

Myslím na to každou chvíli. Je to můra. Měl jsem v soukromém týmu dva vozy WRC, což byl sen všech snů. Pravděpodobně pořídíme zase druhé auto. Ale přímo dodavatel řekl, abychom do léta počkali na novou homologaci.

Jak člověku je, když mu před očima hoří deset miliónů korun?

Byl to jeden z nejhorších momentů kariéry. Když někde s autem říznete, nadáváte si. Ale oheň nešel zastavit, nezpůsobili jsme to. Stáli jsme na trati a ztráceli auto. Hned mi hlavou letěla hrozná bezmoc. Pořád jsem volal, ať pošlou hasiče, stále opakovali, že už jedou. Přijeli za osmnáct minut. Bylo tristní, jak jednali. Kromě karoserie se dala velká část auta zachránit, předek rozhodně.

Pro letošní sezónu vás vzal pod křídla tým výrobce pneumatik Dmack. Jak moc vám partnerství uleví finančně?

Zásadně, zcela zásadně. Kromě pneumatik zdarma budeme mít navíc finanční podporu. Šlo o nabídku, která se neodmítá. Chtějí, aby auto bylo pořád na trati. Nezaplatí mi celý rozpočet, ale ve srovnání s ostatními jsem nežádal stoprocentní krytí nákladů, což jim vyhovovalo.

Kolik ve srovnání s minulou sezónou ušetříte?

Předešlou sezónu jsem startoval v jedenácti závodech, letos jich pojedeme určitě dvanáct a ještě řešíme logisticky start v Austrálii. Podařilo se mi najít dalšího partnera, takže máme proti minulé sezóně čtyřicet procent navíc, což nám zásadně uvolňuje ruce.

Jak pilot soukromého týmu získá podporu prakticky na tovární úrovni?

Fin Ketoma neměl před Argentinskou rallye v minulém roce v kola Dmac důvěru. Chtěl jezdit o stupně vítězů, zároveň nebyl ochotný startovat do závodů s vědomím, že pneumatika je pomalejší než ta, kterou mají soupeři. Proto jsme dostali nabídku jet v Argentině. Zajeli jsme skvěle, udělali jsme si u výrobce očko.

Dosud jste mezi elitou v MS používal pneumatiky Michelin. Jak velký je tento rozdíl?

Michelin jsem si sám platil. Test stál patnáct tisíc eur jen za pneumatiky, což pro soukromý tým mého typu není přijatelné. A vůbec nemluvím o tom, že jsem soutěžní kola dostal vlastně až při první erzetě na závodě, a přitom jsou značně rozdílná proti pneumatice na testování. Nyní je vše bez problémů.

Minulý rok jste zakončil při premiéře mezi elitou v MS jako devátý, coby první Čech jste vybojoval čtvrté místo a ještě jste získal podporu od Dmacku.

Prožil jsem úspěšný jezdecký i manažerský rok (směje se). Přejezd z poslední erzety v Argentině, kdy mi přišly mraky textových zpráv s uznáním od lidí znalých světa rallye, byl nezapomenutelný. Uvidíme, co bude teď. Ambice narůstají se zkušenostmi, které přišly.

A jak velké jsou vaše ambice?

Veliké (směje se). Minulý rok třeba Neuville a Tanak s auty často někam třískli, ale zajížděli fakt dobré časy. Já tak rychle nejezdil, i když jsem na sobě cítil, že chci. Ale vnímal jsem limit, přes který jsem nechtěl jít. Uvidíme, jak moc si letos povolím otěže.

Bál jste se karambolu znamenajícího ohromné finanční ztráty?

Přesně tak. Nechtěl jsem překročit hranici, abych auto nerozflákal. Bojuju s tím od mládí. Je to moje prokletí. Ale účty si platím sám, takže si pořád uvědomuju, co kolik stojí. Odpovědnost do výše rozpočtu vnímám.

Je v tomto ohledu podepsaná spolupráce s Dmacem velkou úlevou?

Když nebude auto na cimprcampr a jen vyskočím, nepůjde o tak velký problém (směje se).

Očekáváte ve druhé sezóně mezi elitou ještě lepší výsledky?

Záleží, jak moc velká řežba bude o stupně vítězů. Když Loeb vedl, pořadí se ustálilo a moc se nezávodilo. Teď bude šance větší pro všechny, třeba šest lidí pojede na výhru, takže se bude hodně létat ven. Budu rád, když zmenším odstup od nejlepších. V minulém roce jsem se po prázdninách zablokoval. Měli jsme na kilometr určitou ztrátu a nedokázali se hnout vpřed. Už jsem pochopil, že vymazat rozdíl nelze. Ale dostat se na dostřel ano.

Bude pro vás důležitější umístění nebo smazání ztráty na nejlepší?

Zatím to manko na nejlepší. Každý den soutěže si večer sedneme a ladíme, kde jsme ztráceli. Hledáme chyby. Když budu pátý, ale ztrácím vteřinu a půl na kilometr, je něco blbě. Pokud pojedu pod vteřinu na kilometr za Loebem, bude to dobré.

Do nové sezóny vstupujete s novým spolujezdcem. Proč jste se po výměně na startu minulého ročníku rozhodl pro změnu i letos?

Věřím, že půjde o impulz, který mě posune ještě dál. Vyzkoušel jsem s Ernstem závod mistrovství světa ve Španělsku a cítil jsem, že by to mohl být posun.

Reklama

Související témata: