Hlavní obsah

Úspory v rallye jsou jen falešnou iluzí

Důvodů, proč se Mezinárodní automobilová federace rozhodla na národních úrovních potlačit speciály WRC, je mnoho. Jedním z argumentů vedení jsou přílišné náklady. Trnem v oku byla bezpochyby i obrovská popularita, která stále rostla. Dokonce podle mnohých přetlačila formuli jedna, královskou třídu.

Článek

Vedení FIA později ukázalo, že novou koncepci pro rallye nemá jasně vypracovanou a o náhradě za vozy WRC rozhodnuto není. Nicméně na národních úrovních by uvolněná místa měly zaujmout vozy kategorie Super 1600. Druhou volbou by pak byly vozy kategorie N. Mají být dostupnější, ještě přesněji výrazně levnější. Jenže...

Rozpočet týmu s jedním vozem WRC na sezónu je podle zákulisních informací pět až osm miliónů. Pokud si tedy stáj příliš nevyskakuje. A když má vlastní auto. Je-li tomu naopak, připočtěte zhruba dalších sedm miliónů. Vůz kategorie N lze pořídit podle kvality od osmi set tisíc do dvou miliónů korun, následný servis od miliónu do dvou na rok.

A stroje Super 1600, které mají být o tolik levnější? Pět set až osm set tisíc korun při pronájmu vozu na jedinou soutěž! Vynásobte číslo osmi soutěžemi a jste prakticky na stejné úrovni jako u vozu WRC! "Chtěli umírnit náklady, jenže to není pravda. Ta auta nejsou levnější," říká jezdec Emil Triner. "A sponzoři si rozhodně přejí spíše elitní speciály," přiznávají nezávisle na sobě přední čeští piloti.

Názory se různí

A jak se tedy jednotliví borci stavějí k případnému přestupu do odlišných vozů, pokud by v roce 2006 došlo k zákazu speciálů WRC? "Volil bych super šestnáctku. Má to krátkou skříň, je to závodní auto," říká Triner.

"Se šestnáctkou nikdy. Pokud budu nucen, pojedu se silným enkem. Mám blíže ke čtyřkolkám. Je z toho lepší požitek," oponuje Václav Pech, úřadující vicemistr. "Kdepak. Jednoznačně bych volil super šestnáctku. To je čistokrevné závodní auto," přesvědčuje Štěpán Vojtěch.

Reklama

Související témata: