Hlavní obsah

Neporažený sní o zkompletování vítězného hattricku! Ale v Atlantiku nad jezery vyhaslé sopky ještě nevyhrál

Praha

Stoprocentní bilancí se v letošním ročníku mistrovství Evropy pyšní Jan Kopecký, český pilot továrního týmu Škoda Motorsport. S Fabií S2000 vyhrál oba závody, do nichž nastoupil. Od čtvrtka do soboty jej čeká pokračování šampionátu na Azorských ostrovech, kde pojede už počtvrté v kariéře. Dvakrát v minulosti byl na stupních vítězů, ale nikdy nevyhrál.

Foto: skoda-auto.com

Jan Kopecký na jedné z rychlostních zkoušek Azorské rallye 2011.

Článek
Fotogalerie

„Doufám, že udržíme naši bilanci," prohlásil Kopecký, který je po vítězství v Jänner rallye a na Kanárských ostrovech v čele mistrovství Evropy. Vynechal však soutěž v Lotyšsku, a tak se jeho náskok před druhým Craigem Breenem z Irska smrsknul na osmnáct bodů.

„Chceme navázat na dobré výkony z předešlých dvou rallye. Nepůjde o nic snadného, konkurence je silná a tratě zrádné," přemítá Kopecký s vidinou startu soutěže.

Nejde o žádné fráze. V roce 2009 dojel druhý, o rok později sahal po vítězství. Od triumfu jej tehdy dělila jediná rychlostní zkouška, ale boj o vteřiny s Portugalcem Magalhaesem nakonec nezvládl a skončil na boku mimo cestu. „V jedné rychlé pasáži jsem šel pozdě na brzdy a vyletěl z trati. Zbytečně jsem vše pokazil, šlo o moji chybu," líčil tehdy v cíli dramatickou situaci Kopecký.

V roce 2011 obsadil na ostrově Sao Miguel v Atlantiku třetí místo. Musel se prát s faktem, že startoval jako první a umetal šotolinové cesty soupeřům. Ale v boji o stupně vítězů mu nahrálo nevyzpytatelné počasí, které se díky Atlantiku mění naprosto neočekávaně a mnohdy několikrát za den. „Proměnlivé oceánské počasí a zrádné erzety dělají rallye jednou z nejtěžších, kterou jsem jel," přemítal Kopecký.

Smyk znamená risk

Na největším a nejosídlenějším z devíti Azorských ostrovů totiž všechny cesty lemují kamenné zdi, jimiž farmáři v minulých stoletích oddělili pole. Ve vyšších polohách jsou zase cesty vyražené jako tunely do hliněných valů. A jinde jsou děsivě hluboké strže. „Pustit si auto do smyku je velký risk," poznamenal Kopecký.

Specifikem je pak rychlostní test na vrchu kráteru vyhaslé sopky Caldeira das Sete Cidades, jehož obvod měří dvanáct kilometrů a kolmé stěny porostlé bujnou vegetací jsou místy až tři sta metrů vysoké. Na dně vyhaslého kráteru jsou tři jezera. „Scenérie je naprosto výjimečná, nikdy jsem nic takového neviděl. V závodě není čas se pokochat, ale v tréninku člověk okolí registruje. Je to nejkrásnější rychlostní zkouška, kterou jsem kdy jel," prohlásil Kopecký.

Na posádky čeká letos 241 soutěžních kilometrů rozdělených do 19 rychlostních zkoušek a třech dnů. Poprvé je součástí kvalifikační zkouška, která soutěž ještě více zpestří.

Reklama

Související témata: