Rubriky:

Rallye

Kresta s fordem chce prohnat světovou špičku

14. ledna 2005 09:18 - PRAHA

Roman Kresta s Janem Tománkem už se pilně učí anglicky a sžívají se s Fordem Focus RS WRC. Budou totiž první českou posádkou, která bude bojovat v zahraničním továrním týmu o body do mistrovství světa. Vzhledem ke kvalitě vozu nejsou bez šancí na přední umístění. Dokonce je reálnější než u továrních škodovek.

 

eWRC.cz/Petr Lusk

"Je to splnění velkého snu. Startovat s tak kvalitním továrním vozem je velká čest i závazek. Věřím, že dokážeme naplnit očekávání. Velmi pečlivě se na šampionát připravujeme. Každým svezením se s novým vozem víc sžíváme," liboval si Roman Kresta, jemuž pomohl k angažmá manažer Antonín Charouz.

Francouzi naposledy

Zatímco Fin Toni Gardemeister, který přišel k Fordu od Škody, by měl jet celý šestnáctidílný seriál jako jednička, Kresta zřejmě nepojede všechny podniky ve dvojici, která bude bodovat do Poháru konstruktérů, ale se třetím vozem bude bojovat o body do MS jezdců. Některé podniky by měl jako dvojka Nor Henning Solberg.

V továrních týmech došlo k tradičnímu pohybu. I když Mezinárodní automobilová federace (FIA) se snaží omezit rallye a vozy specifikace WRC pomalu končí, přesto bude startovat šest továrních týmů. Francouzi, tedy Citroen a Peugeot, podobně jako Ford, zvažovali svoji neúčast v letošním ročníku. Nakonec startují, i když omezili finance na vývoj vozů této specifikace a po letošní sezóně prý skutečně skončí. Populární vozy WRC by měly vystřídat vozy S1600, mezi nimiž je s vývojem nejdále Suzuki.

Loeb a citroen

Největším favoritem bude opět rychlý a spolehlivý Citroen Xsara, který je nejvážnějším adeptem na titul mezi značkami. Byl by třetím v řadě. Mezi jednotlivci je největším favoritem obhájce titulu Francouz Sébastian Loeb, do druhé xsary usedne Belgičan Francois Duval. Přišel od Fordu, aby nahradil legendárního "El Matadora" Carlose Sainze, který po sedmnácti letech skončil.

Největšími soupeři citroenů by měly být peugeoty vedené dvojnásobným mistrem světa Finem Marcusem Grönholmem a estonským dravcem Markko Märtinem, jenž přestoupil od Fordu. Po roční pauze se pokusí o titul rovněž Nor Petter Solberg s vylepšeným modelem Subaru Impreza WRC.

Kromě Kresty by měl některé soutěže absolvovat také Jan Kopecký s tovární Fabií WRC nebo strojem Mitsubishi Lancer třídy N. Na startu světových rallye se však objeví také Pavel Valoušek a Martin Prokop, kteří pojedou s vozy Suzuki Ignis v kategorii S1600 juniorský šampionát. Ten tvoří osm podniků - Monte Carlo, Mexiko, Sardinie, Řecko, Finsko, Německo, Korsika a Katalánská rallye. Každý si mohl vybrat jeden, který vynechá. Valoušek nepojede v Řecku a Prokop v Mexiku. Oba se chtějí především učit. Na některé ze soutěží by se tak mohly sejít čtyři české posádky.

Složení týmů pro šampionát
ŠKODA
Škoda Fabia WRC
Schwarz-Wicha (oba Něm.)
Tuohino-Markkula (Fin.)
Paasonen-Vainikka (Fin.)
Bengué-Escuderová (Fr.)
Ekström-Bergman (Šv.)
Kopecký-Schovánek (ČR)
CITROEN
Citroen Xsara WRC
Loeb-Elena (Fr./Mon.)
Duval-Prévot (Belg.)
PEUGEOT
Peugeot 307 WRC
Grönholm-Rautiäinen (Fin.)
Märtin-Park (Est./V. Brit.)
SUBARU
Subaru Impreza WRC
P. Solberg-Mills (Nor./V. Brit.)
Sarrazin-Renucci (Fr.)
Atkinson-Macneall (Austr.)
FORD
Ford Focus RS WRC
Gardemeister-Honkanen (Fin.)
Kresta-Tománek (ČR)
H. Solberg-Menkerüd (Nor.)
MITSUBISHI
Mitsubishi Lancer WRC
Rovanperä-Pietiläinen (Fin.)
G. Panizzi-H. Panizzi (Fr.)
Galli-D'Amore (It.)

Kartel Felt, Sport.cz, Právo

Zrušit