Hlavní obsah

Dakar přinesl zápisy do historie, ale také smutek

PRAHA

Jeden z nejtěžších dílů Rallye Dakar připravili pořadatelé pro účastníky už sedmadvacátého pokračování slavné soutěže. Na start pouštního dobrodružství, které na Silvestra loňského roku začalo ve španělské Barceloně, se postavilo 465 posádek, na cílovou rampu v senegalském Dakaru jich ale vyjelo jen 216. Při rallye navíc přišlo o život pět lidí.

Článek
Fotogalerie

Na účastníky čekalo celkem šestnáct etap v délce 9039 kilometrů, plných 5433 kilometrů sváděli jezdci boj na měřených úsecích. Soutěž byla sice proti minulým ročníkům kratší, ale o to náročnější. "Bude tam množství písečných dun v rychlém sledu za sebou," varoval při představení itineráře sportovní ředitel soutěže Patrick Zaniroli.

Maximální obtížnost letošního Dakaru potvrdil i motocyklista Ivo Kaštan, který jako jediný z českých zástupců spatřil v cíli břehy Růžového jezera. "Už jsem tuhle soutěž absolvoval pošesté. A letos byly naplánované tratě extrémně těžké," uvedl v rozhovoru pro Právo.

Ostatní Češi jeli v kategorii kamiónů, postupně ale vypadli jak Tomáš Tomeček a Karel Loprais s vozy Tatra, tak Martin Macík s liazem. "Většina etap je mnohem rychlejších než dříve. A tím pádem i náročnějších," hodnotil úroveň soutěže šestinásobný vítěz Loprais. Letos se vydal do Dakaru už poosmnácté a potřetí nefiguroval ve výsledkové listině.

Tragédie i velké okamžiky

Letošní díl pouštního dramatu patřil bohužel také k jednomu z nejtragičtějších. Během soutěže zahynuli motocyklisté José Manuel Pérez ze Španělska a Ital Fabrizio Meoni, při dalších haváriích pak zemřeli dva belgičtí příznivci rallye a pětiletá dívka ze Senegalu. Počet obětí Dakaru tak vzrostl na 48, víc lidí přišlo o život jen v letech 1986 (sedm; při havárii vrtulníku zemřel i zakladatel soutěže Thierry Sabine) a 1988 (šest).

Soutěž přesto přinesla velké sportovní okamžiky. V kategorii motocyklů si dojel pro premiérový triumf Francouz Cyril Despres, který tak naplnil odkaz svých tragicky zesnulých kolegů z týmu KTM - trojnásobného vítěze soutěže Richarda Saincta, který zemřel loni při Rallye faraónů, a Meoniho. Jezdci na strojích KTM obsadili první čtyři místa v konečném pořadí, Kaštan se stejným motocyklem skončil osmatřicátý.

Osmé celkové vítězství vybojoval Stephane Peterhansel z Francie. Šestinásobný vítěz na dvou kolech letos přidal druhý triumf v řadě za volantem vozu Mitsubishi. Úspěch japonské automobilky podtrhl druhým místem bývalý francouzský sjezdař Luc Alphand, na třetí místo se dokázala probojovat Němka Jutta Kleinschmidtová s volkswagenem. Úvod soutěže se vydařil bývalému mistru světa v rallye Colinu McRaeovi, skotský jezdec ale v šesté etapě havaroval a soutěž pro něj skončila.

Co nevyšlo letos, vyjde napřesrok

Premiérovou výhru mohl slavit také Rus Firdaus Kabirov za volantem kamiónu Kamaz. Tomu nahrála smůla čtyřnásobného vítěze Vladimira Čagina, který ztratil v sedmé etapě půl dne a ačkoliv v soutěži pokračoval, nedokázal už vážněji promluvit do pořadí závodu. Zástupcům Kamazu se letos podařilo vybojovat šesté vítězství, kterým vyrovnali počet triumfů automobilky Tatra.

Ačkoliv do cíle soutěže nedojela ani polovina posádek, závislost na droze jménem Dakar je silná a mnozí už nyní myslí na další, v pořadí osmadvacátý ročník. "S letošním vystoupením rozhodně nemůžeme být spokojeni. Ale získali jsme spoustu poznatků pro příští vystoupení," potvrdil svoje odhodlání rvát se s nástrahami pouště i v příštím roce Karel Loprais.

Reklama

Související témata: