Hlavní obsah

Prokop se belhá jako důchodce, přesto ho pauza pořádně štve

Radek MalinaPrávo

Sedm závodů, sedm bodovaných pozic, osmé místo v průběžném pořadí mistrovství světa automobilových soutěží. Jediný český zástupce v elitní společnosti pilotů WRC Martin Prokop s Fordem Fiesta je v polovině sezóny i přes rozpačitý start spokojený.

Foto: www.martinprokop.com

Martin Prokop

Článek

Prokop vstoupil do šampionátu s podporou soukromého výrobce pneumatik Dmack. Jenže brzy zjistil, že ekonomický profit zásadně přebíjí neschopnost konkurovat soupeřům na jiných gumách. A tak raději oželel peníze, aby se mohl prát s nejlepšími. „Museli jsme kompletně změnit strategii. Nešlo jen o výměnu dodavatele, ale i o změnu stylu jízdy," vysvětluje Prokop. „Přestal jsem závodit a zlepšuju se," říká doslova.

Že jde o nesmysl? „Dřív jsem pozdě brzdil, v zatáčce jsem udělal smyk a sešlápl plyn. Dnes brzdím už před zatáčkou a v nájezdu do šikany přidávám. Nejezdím divoce jako dřív. Nejtěžší je změna pro mozek," říká s úsměvem český pilot.

Poslední závod světového šampionátu na Sardinii dokončil jako pátý. „Zrychloval jsem erzetu za erzetou. Na některých zkouškách jsem se dostal na ztrátu pod jednu vteřinu na kilometr za nejrychlejším, což je skvělé. Až půjde o pravidlo bez výkyvů, budu sezónu hodnotit jako úspěšnou," tvrdí Prokop, že nejde ani tak o konečné umístění.

Jako soukromý pilot se s továrními jezdci Volkswagenu, Citroënu či Fordu měřit nemůže. Ale pokud naplní svůj plán, nemusí se o bodový příděl strachovat, protože vysněný odstup garantuje umístění těsně za nejsilnějšími jezdci. A většinou některý z nich nedokáže zkrotit ego pošramocené faktem, že soupeři jsou rychlejší.

Záda musí šetřit

Šanci potvrdit rostoucí formu však Prokop dostane až za měsíc ve Finsku. „Což mě pěkně štve, protože teď se cítím závodnicky fakt skvěle. Potřeboval bych si návyky utužit, ne odpočívat," krčí rameny. Do vozu ale usedne až těsně před startem na severu Evropy. „Čeká nás zásadní kontrola fiesty, takže nemůžu ani testovat. Zrušili jsme i start na závodě v Estonsku. Ale před pokračováním šampionátu mě čeká na finských cestách třídenní intenzivní trénink, což bude super," těší se.

Zatím mu nezbývá než léčit bolavá záda. „Už před Rallye Akropolis jsem nemohl ani chodit a můj stav se do Sardinie moc nezlepšil. Mám problémy s ploténkou ve spodní části zad, což je zrovna pro pilota rallye nejhorší místo. Paradoxní je, že v autě mě zatím záda nelimitují. Ale jak vylezu, belhám se jako důchodce. A když mám vyměnit pneumatiku, vypadám jako sedmdesátiletý kmet. Jsme s Michalem Ernstem prima posádka. On po loňské havárii na Dakaru nemůže pořádně hnout rukou, takže se dobře doplňujeme. Je na nás skvělý pohled," posteskne si Prokop. Byl zvyklý udržovat se v kondici tenisem, na horském kole či v posilovně, občas vyčistil hlavu na endurové motorce. Naposledy v průběhu jara, kdy na pět dnů vyrazil do Rumunska. „Pro psychiku super, pro záda asi nic moc," uznává.

Před pokračováním šampionátu má tak plány poněkud šetrnější. „Čeká mě hodně cvičení s fyzioterapeutem. Na pár dnů se pojedu prohřát někam na Balkán, před Finskem pak vyrazím do Alp chodit po horách. Když se dodržuje správný sklon těla, zádům chůze v kopcích svědčí."

Reklama

Související témata: