Hlavní obsah

Švédskou rallye vyhrál Solberg, Kresta opět osmý

PRAHA

Norský jezdec Petter Solberg se subaru vyhrál poprvé v kariéře Švédskou rallye. V druhém závodu mistrovství světa v automobilových soutěžích obsadil druhou příčku s odstupem více než dvou minut Estonec Markko Märtin na peugeotu. Třetí byl Fin Toni Gardemeister s fordem, který se dostal do čela průběžného hodnocení šampionátu.

Článek

Bod do celkového pořadí za osmé místo získal stejně jako v Rallye Monte Carlo český jezdec Roman Kresta.

Solbergovi dnes usnadnily cestu za triumfem výpadky dalších favoritů Marcuse Grönholma a Sebastiena Loeba, s nimiž se v předchozích dvou etapách přetahoval o vedení. Druhý dnešní test znamenal konečnou pro Fina Grönholma, jenž po vyjetí mimo trať urazil kolo svého peugeotu a musel odstoupit.

Úřadující šampion Loeb, jenž loni jako první neskandinávský jezdec Švédskou rallye vyhrál, měl již od soboty problémy s přehříváním motoru svého citroënu. Na norského konkurenta ztrácel již přes minutu a soustředil se pouze na dojetí do cíle. Ani to se mu však nepovedlo - při přejezdu na předposlední rychlostní zkoušku vypověděla jeho xsara definitivně poslušnost a třicetiletý Francouz odstoupil.

"Konečně jsem se dočkal. Snil jsem o tom vítězství již mnoho let a fanoušci mě hnali dopředu," řekl v cíli šťastný Solberg, jehož přijelo do sousedního Švédska povzbudit více než deset tisíc norských krajanů. "Když odstoupili Marcus a Sebastien, věděl jsem, že musím hlavně dojet. Řídil jsem pak opatrněji než moje matka," smál se předloňský mistr světa.

Kresta postupně zrychloval

Kresta, jenž jezdil na tratích v okolí Karlstadu se třetím fordem a jeho výsledek se nezapočítával do hodnocení značek, startoval do třetí etapy z dvanáctého místa. Český jezdec však postupně zrychloval - v posledních dvou erzetách zajel pátý a druhý čas - a k posunu mu pomohly i výpadky jezdců před ním.

Vedle Grönholma s Loebem zaváhal v dnešním čtvrtém testu desátý Chris Atkinson. Australan vlétl se svým subaru do sněhové závěje a ztratil drahocenné minuty.

Vedení Fordu tak mohlo být s třídenní rallye navýsost spokojeno, všechny tři vozy se umístily na bodovaných pozicích. "Je to pro mě velký výsledek. Osmé místo mě těší i kvůli tomu, že tu bylo mnohem víc zkušenějších jezdců, než jsem já," komentoval svůj výsledek Kresta, jenž při svém jediném předchozím vystoupení v roce 2003 skončil ve Švédsku se škodou čtrnáctý.

"V sobotu jsem udělal pár chyb, ale dnes byly mé časy mnohem lepší. Škoda, že tahle rallye nebyla delší, moc jsem si to užíval a také jsem se toho hodně naučil," dodal na internetu Kresta.

Tuohino měl smůlu

Obrovskou smůlu měl Janne Tuohino, jenž jel s fabií o body do seriálu značek. Finský pilot ulomil kolo po předposlední rychlostní zkoušce a musel odstoupit z deváté pozice, která by týmu Škoda zajišťovala body. "Až do chyby jsem byl se svým celkovým výkonem spokojený. Na včerejší odpolední šotolině jsem hodně ztratil, ale stále jsem měl možnost dojet na bodované pozici. Nakonec jsme museli odstoupit a to je pro mě velké zklamání," uvedl smutný finský jezdec v tiskové zprávě týmu.

Dva body si ale mladoboleslavská stáj připsala díky domácímu Mattiasu Ekströmovi, jenž obsadil desátou příčku. Ještě o jednu pozici lépe byl klasifikován Jani Paasonen, jeho výsledek se ale stejně jako v Krestově případě do hodnocení týmů nezapočítával. Ekström litoval zejména sobotních problémů s posilovačem řízení, které jej připravily o lepší výsledek. "Když odečtu čas, který jsem tím ztratil, možná jsem mohl skončit na stupních vítězů, což by byl jak pro mě, tak pro tým skvělý výsledek," uvedl švédský pilot, který se věnuje okruhovým závodům.

Jubilejní 30. Švédské rallye se zúčastnil i český mistr Jan Kopecký, jenž se představil ve voze Mitsubishi Lancer upraveném pro skupinu N. Kopecký nakonec v celkovém pořadí obsadil 37. místo s takřka třičtvrtěhodinovou ztrátou na Solberga.

Výsledky:
1. P. Solberg (Nor./Subaru) 3:00:52,1 hod., 2. Märtin (Est./Peugeot) -2:11,1, 3. Gardemeister (Fin./Ford) -3:14,7, 4. Rovanperä (Fin./Mitsubishi) -3:26,4, 5. H. Solberg (Nor./Ford) - 3:29,8, 6. Carlsson (Švéd./Peugeot) -3:42,5, 7. Galli (It./Mitsubishi) -4:04,0, 8. Kresta (ČR/Ford) -4:39,6, 9. Paasonen (Fin./Škoda) -5:11,1, 10. Ekström (Švéd./Škoda) -7:04,2.
Průběžné pořadí MS po dvou závodech:
1. Gardemeister 14 b., 2. Märtin 13, 3. Loeb (Fr./Citroën) a P. Solberg oba 10, 5. Rovanperä 7, 6. Panizzi (Fr./Mitsubishi) 6, ...11. Kresta a Galli oba 2.
Pohár konstruktérů:
1. Ford 20, 2. Peugeot 17, 3. Mitsubishi 17, 4. Citroën 11, 5. Subaru 10, 6. Škoda 3.

Reklama

Související témata: