Hlavní obsah

Valoušek si liboval, Kresta se zlobil, Enge se díval a Novák dával pokuty

LEÓN

Velmi početné zastoupení, možná největší mimo domácích, měli na Mexické rallye Češi. A rozhodně nehráli druhé housle. Včetně členů mladoboleslavského škodováckého továrního týmu a novinářů jich tu bylo hodně přes padesát. Rallye jsou zkrátka v Česku nejpopulárnější automobilovou sportovní disciplínou a především čeští jezdci mají ve světě zvuk.

Foto: Ford Motor Company

Roman Kresta s vozem Ford Focus RS WRC 2004 na trati Mexické rallye - ilustrační foto.

Článek

Určitě nejsledovanějším Čechem byl na tratích kolem Leónu Roman Kresta, jedoucí s továrním fordem a navigovaný českým kopilotem Janem Možným. I když začali skvěle, v sobotu pro ně soutěž skončila a odstupovali po osmé rychlostní zkoušce ze šestého místa...

"Měli jsme to krásně rozjeté. Vždyť jsme byli nejrychlejší ze čtyř továrních fordů. Už v páteční druhé zkoušce jsme prorazili hned dvě pneumatiky. Jednu jsme vyměnili, ale další rychlostní zkoušku jsme jeli na jedné poloprázdné. Přesto byla ztráta minimální. Dnes jsme zřejmě vletěli do nějaké díry asi tři kilometry před cílem. Poškodil se závěs pravého předního kola a pak i tlumiče. Nedalo se pokračovat, auto bychom zničili ještě víc," posteskl si Kresta.

V juniorském mistrovství světa startuje Pavel Valoušek mladší se Suzuki Ignis. Do Mexika přijelo pouze pět mladíků, takže na body stačilo jen dojet... "Hned v pátečním úvodu jsme urazili o skálu zadní kolo, roztočili se a skoro rozmlátili auto. Mechanici však dokázali přes noc zázrak, takže jsme mohli pokračovat v ,super rallye'. Za každou nedojetou rychlostku jsme inkasovali pět trestných minut, ale důležité byly body, a hlavně zkušenost z tak náročné soutěže. Určitě jsem spokojený už proto, že jsem tu mohl jet," liboval si Pavel Valoušek.

Z USA se přiletěl podívat také Tomáš Enge

Radovan Novák je českým zástupcem v nejvyšším sportovním orgánu FIA a také sportovním komisařem. Tuto funkci vykonával i v Mexiku a hned první den musel rozlousknout pěkně tvrdý oříšek.

"Několik jezdců poškodilo na krátké čtvrteční rychlostní zkoušce pro diváky a média tak vážně svoje vozy, že museli měnit motory. Mezi nimi i škodovka. Jenže v řádech není jasně dáno, co za to dát, když se nejedná ještě o soutěž, ale platí i pravidlo, že jeden motor musí být použit na dvě rallye. Existovalo několik možností, od penalizací v desítkách sekund, až po vyloučení. Zvolil jsem a prosadil jiný trest, a tím byla pokuta 10 000 dolarů, což jsou pro týmy v podstatě drobné," vysvětlil tresty, které vzbudily rozruch, český komisař.

Z USA se přiletěl na rallye podívat také okruhový jezdec a účastník šampionátu IRL Tomáš Enge, který také absolvoval několik rallye. "Už mi to srdce netrhá, stejně bych rallye nemohl s novým angažmá spojit. Hned v pondělí letím zpět do USA, kde mne o víkendu čeká závod v Phoenixu," říkal, zálibně obhlížeje nové Fabie WRC 05.

Reklama

Související témata: