Hlavní obsah

Logistika ve světových rallye je velké čarování

LEÓN

Sladit činnost více než padesáti lidí na rallye a hlavně před ní, to je kumšt. Na starosti to mají v týmech manažeři pro logistiku a ti jsou velice cenění. V mladoboleslavském Škoda Motorsport Teamu dělá tuto práci ostřílený Katalánec Joan Sureda, který léta pracoval například pro tým Seatu, jenž patří rovněž do koncernu VW.

Foto: Škoda Motorsport

Servis týmu Škoda Motorsport při Rallye Monte Carlo

Článek

"Tahle práce mne ohromně baví a jsem rád, že ji mohu dělat. Je náročná na čas a schopnost kombinovat. Musím také myslet dopředu, nejen na nejbližší rallye, ale i další a podle toho posílat dopředu materiál. Mám spočítáno, že skoro polovinu roku strávím v letadlech a na cestách. Trvalé bydliště mám sice v malém městečku kousek od Barcelony, ale doma jsem všude, kde se závodí, a také v Mladé Boleslavi," říká sympatický Španěl.

Před Mexickou rallye musel Sureda řešit spoustu problémů. Dlouho dopředu putovaly přes Atlantik kontejnery asi s třiceti tunami materiálu.

"Letadlem se přepravují jen auta a asi dva a půl tuny toho nejnutnějšího. My jsme museli čekat do poslední chvíle kvůli homologaci Fabie WRC 05, která dopadla dobře a stihli jsme to. Když odlétala první skupina mechaniků, zůstala v Praze na letišti, protože se nelétalo. Musel jsem operativně hledat náhradní řešení. Když jsem je dostal do Paříže, nelétalo se zase z Paříže, ale dorazili nakonec včas, aby vše připravili. V Paříži s nimi čekali na odlet i jezdci Duval, Loeb a celý tým Michelinu," vypráví už s úsměvem.

Do Mexika cestovalo 44 členů týmu. "To je do zámoří minimum. Po Evropě jezdí až 58 lidí. Počet mechaniků a techniků, kteří mohou pracovat na autě, je přísně určen a sledován zvláštními komisaři FIA. V zámoří si musíme pronajímat i catering, který máme v Evropě vlastní. V týmu jsou lidé ze sedmi zemí, takže úřední řečí je angličtina. Musím sladit jejich pohyb hlavně před soutěží, jakmile se odstartuje, práce mi v podstatě končí, protože všechno běží podle zaběhnutých praktik," dodal.

Společná přeprava

"Týmy se domluvily, že budou pro přepravu využívat jednu společnost a budou materiál přepravovat lodí i letecky společně. I tohle je třeba pečlivě sladit s ostatními týmy. Pro všechny to je úspora, ale někdo kolikrát třeba něco nestíhá včas a situaci je třeba řešit. Vyplouvá se z Hamburku a letadla s auty, do jednoho se jich vejde deset, startují z Frankfurtu nad Mohanem nebo Lucemburku," nechal nahlédnout do zákulisí svojí práce.

O penězích se nemluví, ale jedná se o mnohamiliónové částky. Zámořská rallye je o třicet procent dražší než evropské. Chyba logistika by tým přišla na obrovskou sumu, ale o Suredovi i v ostatních týmech říkají, že je jeden z nejlepších. Škodováci letos zabodovali i v propagaci. Jako jediní měli vše připravené už v Monte Carlu, což ostatní ocenili jejich vyhlášením jako nejlepšího PR týmu roku 2005.

Reklama

Související témata: