Hlavní obsah

Výlet do lesa ani demolice Octavie WRC Kopeckého nezastavily. S Fabií naplnil dětský sen

Radek Malina (Paříž)Sport.czPrávo

Devatenáct let dělí okamžik, kdy si Jan Kopecký vysnil korunovaci mistrem Evropy od chvíle, v níž se dětská touha naplnila. Pilot továrního týmu Škoda Motorsport letos s Fabií S2000 ovládl kontinentální šampionát. Jako první Čech v historii. A v exkluzivním rozhovoru pro vybraná česká média před slavnostním vyhlášením v Paříži hovořil o začátcích kariéry i vlivu otce Josefa. „Chtěl jsem být jako táta," vzpomínal jednatřicetiletý pilot.

Foto: skoda-auto.com

Trofeje Jana Kopeckého a Pavla Dreslera za vítězství v mistrovství Evropy.

Článek
Fotogalerie

Vysnil jste si okamžik v podobě korunovace mistrem Evropy už jako malý kluk? Nebo jde spíše o naplnění cíle dospělého závodního pilota?

Když jsem byl malý kluk, jezdil jsem na závody s tátou. Ve čtyřiadevadesátém vyhrál mistrovství Evropy v závodech do vrchu. Tehdy jsem chtěl být jako on mistrem Evropy. Jsem rád, že cíl došel naplnění, byť v rallye.

Začínal jste kariéru na okruzích. Jak moc jste sledoval disciplínu, v níž jste v roce 2013 neměl v mistrovství Evropy přemožitele?

Tehdy mě nenapadlo, že jednou budu jezdit rallye, byť jsem soutěže sledoval. Moc se mi líbilo, jak závodníci jezdili smykem a po lesích, což jsem na okruzích nepoznal. V okamžiku, kdy jsem vyhrál všechny nejprestižnější okruhové seriály, dostavila se motivace udělat krok dál. Lákala mě kategorie DTM, ale cesta byla strašně dlouhá. Přestupní stanicí byl seriál Porsche Carrera Cup, na nějž jsme však nedokázali zajistit finance.

Což paradoxně napomohlo zrodu evropského šampióna v rallye.

Nechtěl jsem jezdit jen na mosteckém a brněnském okruhu. Nebavilo mě, když nebyl program dost pestrý. Chtěl jsem zkusit něco jiného. Finance mě limitovaly, a tak jsem přesvědčil tátu k přestupu do rallye.

Vybaví se vám ještě první start v soutěžním voze?

Pochopitelně. Šlo o rallye na Šumavě 2001. Vzpomínky jsou smíšené. Měli jsme žlutou Škodu Octavii s předním náhonem, po pěti zkouškách jsme vedli dvoukolky. Bylo mi devatenáct, mému spolujezdci rovněž. Navíc všichni soupeři si mysleli, že hned vyletíme a nikam nedojedeme, případně pojedeme pomalu. Tudíž s ohledem na vývoj jsme byli největší machři. Jenže při poslední zkoušce jsme skončili v lese, což nás uzemnilo. Začínali jsme od nuly.

Jak vážným ohrožením kariéry v rallye byl děsivý karambol při Rallye Tatry 2003, kdy jste totálně zdemoloval Octavii WRC? Váš otec tehdy nebyl návratu do soutěží příliš nakloněn.

Po karambolu daného rozsahu, ať už jde o motorsport nebo třeba lyžování, si každá rodina přeje, aby dítě sport opustilo. Nehoda pro nás vlastně dopadla ještě dobře (Pozn. red.: Kopecký měl těžký otřes mozku a tržné rány na hlavě, navigátor Schovánek zlomený kotník). Mohli jsme v soutěžích pokračovat. Moje první otázka, když jsem se tehdy probral z nedobrovolného spánku, zněla, zda stihneme hned nejbližší soutěž. A já věřím, že táta chtěl, abych závodil.

V kariéře jste zažil v rámci továrního týmu Škoda Motorsport i mistrovství světa. Jak daleko je nyní k vašemu návratu mezi elitu?

Asi dva a půl miliónu eur (směje se). Před časem jsem měl možnost za takovou sumu absolvovat deset závodů mezi elitou. Upřímně říkám, že mistrovství světa mi nechybí. Stejně by mi dané peníze totiž negarantovaly tovární vůz. Když srovnám nynější stav s lety, kdy jsem sám v šampionátu závodil, je rozdíl obrovský. Tehdy bylo na startu pětadvacet aut elitní třídy, nyní jich je dvanáct až čtrnáct. A rozdíl mezi továrními a soukromými vozy se prohlubuje. Jsem rád, že mám důvěru Škody, v jejíž barvách mám k dispozici skvělou techniku.

Je pro vás lepší bojovat o titul v mistrovství Evropy než startovat v mistrovství světa bez šance na vítězství?

Pro mě určitě ano.

Vnímají ostatní piloti situaci stejně?

S nikým jsem se otevřeně na dané téma nebavil, ale je jasné, že každý by chtěl být jezdcem továrního týmu.

Cítíte kvůli silné pozici v mladoboleslavském týmu závist od ostatních pilotů?

Neřeším ji. Nemám danou vlastnost rád. Pokud bude v Česku někdo rychlejší než já, ok, nezbyde mi nic jiného než uvolnit pozici. Každý musí mít výsledky, aby si místo v továrním týmu zasloužil. Tím je řečeno vše.

Reklama

Související témata: