Hlavní obsah

Prokop absolvuje stý start v MS: Francouzskou rallye nesnáším, ale už nechci odjíždět jako nafouknutý balón

Jubilejní stý start v MS čeká automobilového závodníka Martina Prokopa. Paradoxně absolvuje pilot Jipocar racing týmu s Fordem Fiesta historický zápis při dnes startující Francouzské rallye, která je pro rodáka z Jihlavy nejméně oblíbeným podnikem. Na výjimečný víkend navíc připadají i dvaatřicáté narozeniny devátého muže probíhajícího šampionátu. „Bude to jízda," slibuje Prokop.

Foto: Andrea Micková, Sport.cz

Martin Prokop na trati Finské rallye s Fordem Fiesta WRC.

Článek
Fotogalerie

Do závodu mistrovství světa nastoupíte po šesti týdnech od Německé rallye, neboť jste vynechal podnik v Austrálii. Jak jste dlouhou pauzu prožil?

Minulý týden jsem byl v rakouském Kaprunu na sportovním soustředění. Potřeboval jsem nějaký intenzivnější pohyb. Hodně jsem chodil po horách. Od středy do pondělí jsem byl buď na nohou, nebo na kole. Bylo to hodně přínosné. Měl jsme kliku na počasí. Až na jeden den bylo jako v létě.

Kopce jste tedy zdolával tentokrát i na jednostopém stroji?

Já kolo nesnáším. Cyklistika není můj oblíbený sport, ale na horách beru kolo jako dopravní prostředek. Dojedu pod horu, kterou vyšlapu po svých, pak sestoupím zpět a na bicyklu jedu na hotel. Kdybych měl trénovat jen na kole, hodil bych ho ze skály.

V jakém rozpoložení do Francouzské rallye vstupujete?

Dlouho jsem nebyl ve stejné pohodě. Pauza v součtu se soustředěním mi hodně pomohla. Jsem velmi bojovně naladěný. Snad vše přenesu do závodu. Při pondělním testu jsem se cítil skvěle.

S jakými ambicemi k nadcházejícímu podniku hledíte?

Francie je můj nejméně oblíbený závod. Pro mě nejhorší z celého šampionátu. Přišel jsem tady dvakrát o titul mistra světa mezi juniory. Ani mezi elitou ve WRC se mi zde nedaří. Každý rok je mojí největší ambicí tuhle nechuť pokořit a udělat z francouzského dílu seriálu oblíbený podnik, což se však zatím nedaří.

Je tedy hodně důležité, že jste dorazil psychicky dobře naladěný?

Francie je extrémně rychlý závod, hodně o adrenalinu. Tady se bojovnost hodí. Naštvání na závod je správné. Minulý rok upadlo auto samo od sebe kolo, bylo to celé zpackané. Už si zde chci spravit náladu. Francie pro mě vždy představovala studenou sprchu. Pokaždé jsem odsud odjížděl nafouknutý jako balón. Tohle nechci zažít znovu.

Měl jste příležitost ladit formu i přímo v závodním stroji?

V pondělí jsem absolvoval ve Francii s Fiestou test. Před tím jsem byl jedno odpoledne v závodní motokáře na okruhu. Jde o vhodný doplněk tréninku před asfaltovými závody. Jen mě štve, že se musí jezdit do Rakouska nebo Německa, protože v Česku nelze prostě trať pronajmout třeba jen na odpoledne s dalšími jezdci.

Jde o hodně prospěšný trénink?

Je to nejjednodušší způsob, jak usednout do závodního stroje. Rychlost závodní motokáry je obrovská. Z pohledu přilnavosti jde o hodně podobnou situaci závodnímu autu. Když jsem přijel na test do Francie, ihned jsem se dostal do ideálního rytmu.

Po Francii šampionát v rychlém sledu vyvrcholí závody ve Španělsku a Walesu. Jaké jsou plány pro konec sezóny?

Chtěl bych ze zbytku sezóny vymačkat maximum možného. Pohyb žebříčkem nahoru příliš pravděpodobný není. Ale minulý rok jsme na konci sezóny dosáhli dobrých výsledků, když jsme byli sedmí ve Španělsku a šestí v Britské rallye. Chtěl bych je zopakovat.

Je skutečnost, že z devátého místa nemůžete poskočit výše deprimující nebo naopak situace představuje ideální možnost jet bez stresu?

Německo z hlediska rychlosti nedopadlo, jak jsem chtěl. Při testu před Francií jsem byl o sto procent na jiné úrovni než v Německu. Pro vlastní uspokojení bych potřeboval povedený závod s maximálním nasazením. Opakovaně jsem se přesvědčil, že dokážu vyvinout rychlost, kterou mohu aspirovat na vyšší příčky. Ale potřebuji tréninkové nasazení udržet v závodě. Teď, když nepotřebuji honit body a mohu jet v relativním klidu, snad vše klapne.

Reklama

Související témata: