Hlavní obsah

Srdce táhne Tomečka na černý kontinent. Navíc je starý Dakar třikrát levnější, vysvětluje

Praha

Nebýt obnoveného afrického dobrodružství, pilot Tomáš Tomeček už by se dálkovým rallye nevěnoval. Po dvou karambolech při Rallye Dakar v Jižní Americe chtěl končit. Ale rozhodl se zkusit štěstí na soutěži Africa Eco Race, která jede po trase původní legendární soutěže na černém kontinentu. Absolvoval pět startů, naposledy končil v neděli s Tatrou mezi kamiony třetí.

Foto: www.tomastomecek.cz

Tomáš Tomeček s Tatrou na trati Afrika Eco Race 2015.

Článek
Fotogalerie

Tomeček začal s dálkovými soutěžemi už v roce 1995 jako navigátor Karla Lopraise. Následně absolvoval jedenáct ročníků afrického dobrodružství jako pilot. Když se v roce 2009 Dakar přesunul do Jižní Ameriky, Tomeček havaroval. A o rok později znovu. „Tehdy jsem chtěl skončit. Říkal jsem si, že jsem blbej, když jsem auto dvakrát za sebou naboural. Sebevědomí bylo na nule. Chtěl jsem závodní Tatru prodat. Ale děti mi říkaly, abych zkusil Afriku, když se mi nedaří v Jižní Americe," vzpomíná Tomeček.

Dnes doporučení dětí velebí. Z pěti startů na Africa Eco Race byl vždy na stupních vítězů, třikrát vyhrál a letošní třetí místo bylo paradoxně nejhorším od roku 2011. „Ale i tak jsem k Růžovému jezeru v senegalském Dakaru dojížděl s radostí. Každý má na výběr. Mě srdce táhne do Afriky. Když jsem jako kluk začal Dakar hltat a později závodit, chtěl jsem jezdit k Růžovému jezeru. A to v Argentině nenajdu," usmívá se čtyřiačtyřicetiletý borec.

Kamazy mají o 300 koní víc

Letos jej mrzelo, že nestíhal rychlejším Kamazům. „Mají o tři sta koní víc. Já se sedmi sty jim nemohu konkurovat. Mám nápady, jak Tatru zrychlit, ale nemám ekonomické zdroje," krčí rameny Tomeček, když se ohlíží za čerstvým vystoupením na africkém kontinentu.

Nijak netají, že kromě citových záležitostí hrají při rozhodování o místě naplnění jeho závodních ambicí i finance. „Platím si vše ze svého. Jsme takový tým z garáže. Náklady na pouhé startovné jsou třetinové," upozorňuje Tomeček. Startovné v Africe vyjde na šedesát tisíc eur, k tomu je pochopitelně třeba připočíst náklady na vůz samotný.

„Ten rozdíl proti novému Dakaru je brutální. Přitom počet ostrých kilometrů je stejný," krčí rameny Tomeček, jenž si navíc chválí i přítomnost legendárního Jeana Louise Schlessera, bývalého dvojnásobného vítěze Dakaru a současného ředitele afrického závodu. „Jako malý kluk jsem si jeho buggy vystřihoval, později ho potkal při závodech a dnes s ním vlastně spolupracuji. Je to legenda. Takových je tam víc. Jsou to magoři a já taky," směje se Tomeček.

Plánuje, že za rok se do Afriky vrátí. „Jihoamerický Dakar bych jel pouze v případě, že by nějaký tým chtěl Tomečka za volant a start zaplatil. A stejně bych to hodně zvažoval," přiznává závodní matador, který se pranic nebojí dnů na africkém kontinentu.

Přitom právě kvůli nejisté bezpečnostní situaci v Mauritánii byla Rallye Dakar v roce 2008 zrušena a následně přesunuta do Jižní Ameriky. „Senegal a Maroko je z bezpečnostního hlediska naprosto v pohodě. V Mauritánii je trať vedena v západní části země, kde nejsou rizika velká. Na problémový východ jsme nejeli. Ale i tak nás v bivaku hlídali vojáci se samopaly. Nicméně v žádném okamžiku jsme se nebáli," uzavírá letošní bronzovou africkou misi Tomeček.

Reklama

Související témata:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články