Hlavní obsah

Ani jsem nedoufal, že budu deset mezi elitou, libuje si Prokop a těší se na okruh formule 1 s Fiestou WRC

Praha

Sedmý start na slavné Rallye Monte Carlo čeká na Martina Prokopa, jediného českého pilota v mistrovství světa automobilů, kde načne jedenáctou sezónu. S vozem Ford Fiesta WRC sní o prolomení osobního maxima, jímž je sedmé místo. Po ročníku, který ho vedl k úvahám o konci účinkování mezi elitou, vstupuje do šampionátu plný odhodlání.

Foto: Andrea Micková, Sport.cz

Martin Prokop s Fordem Fiesta WRC při testech během minulého týdne.

Článek
Fotogalerie

„Je neuvěřitelné, že za sebou mám už deset let v mistrovství světa. Uteklo to hodně rychle," vykládá dvaatřicetiletý rodák z Jihlavy. Na nejvyšší scéně debutoval právě při legendární Rallye Monte Carlo v roce 2005. „Jednalo se o velký moment mojí kariéry, obrovský zlom. Vždyť do té doby jsem startoval jen v českém mistrovství," pátrá Prokop ve vzpomínkách. Tehdy měl na kontě jedno vítězství ze Šumavské rallye (2004).

„Nikdy na debut v mistrovství světa nezapomenu. I z toho úhlu, že mým navigátorem i učitelem byl Petr Gross, který je pro mě obrovskou osobností českého motorsportu. Moc mě mrzí, že jsme nemohli alespoň symbolicky oslavit moje desetileté fungování v mistrovství světa," připomíná Prokop, že jeho bývalý parťák je v péči lékařů po těžkém soutěžním karambolu ze závěru minulého roku.

Během deseti let v závodech mistrovství světa se Prokop stal juniorským šampiónem (2009), bral druhé místo v konečném pořadí MS třídy produkčních vozů (2009), vyhrál jednu rychlostní zkoušku absolutního pořadí a dosud nashromáždil sto dva startů. „Mám v hlavě mnoho příjemných i nepříjemných okamžiků. Nicméně je skvělé, že ještě pořád jsem mezi elitou a budu usilovat o velký výsledek. V něco takového jsem v lednu 2005 ani nedoufal," přiznává Prokop.

Rád by jako první český jezdec vybojoval stupně vítězů v některém ze závodů MS a vylepšil maximum v absolutním pořadí MS, což představuje pozici v nejlepší sedmičce. Body pro naplnění snu hodlá sbírat už od první soutěže. „Nikdy se mi v Monte Carlu moc nedařilo. Naposledy vlastně ještě v juniorech, kdy jsem zde dvakrát vyhrál. Jako malý kluk jsem k této soutěži vzhlížel, jednalo se o modlu mezi dalšími podniky šampionátu," vypravuje Prokop.

Prokop na Rallye Monte Carlo
2005 - 21. absolutně, 9. v JWRC - Suzuki Ignis S1600
2006 - 20. absolutně, 1. v JWRC - Citroën C2 S1600
2007 - 18. absolutně, 1. v JWRC - Citroën C2 S1600
2008 - nestartoval
2009 - nestartoval
2010 - nestartoval
2011 - nestartoval
2012 - 9. absolutně - Ford Fiesta WRC
2013 - 7. absolutně - Ford Fiesta WRC
2014 - nedokončil - Ford Fiesta WRC

Proč je legendární soutěž pro českého borce takovou překážkou? „Hodně ostrých kilometrů se jezdí v noci, velkou neznámou je počasí a vlastně i trať, respektive povrch, jenž se může měnit v průběhu minut. Vypadá jinak při tréninku a následně v závodě," vysvětluje Prokop.

Hodně si slibuje od nových pneumatik, které vyzkoušel při testu v závěru minulého týdne ve francouzských Alpách. „Pro Pirelli jsme v mistrovství světa jedničkou. Nemohu s jistotou říct, o kolik jsou rychlejší než pneumatiky, které jsem dosud používal. Ale rozhodně mi dovolují jít blíže na limit," líčí Prokop a těší se, jak se sveze po trati, kde se bojuje o body při GP Monaka v MS formule 1. „Okruh bude zavřený, tudíž jej můžeme ještě využít k určitému testu. Obkroužit trasu formule v soutěžním voze bude velký zážitek," těší se Prokop.

Program MS:
Monte Carlo (22.-25. ledna)
Švédsko (12.-15. února)
Mexiko (5.-8. března)
Argentina (23.-26. dubna)
Portugalsko (21.-24. května)
Sardínie (11.-14. června)
Polsko (2.-5. července)
Finsko (30. července-2. srpna)
Německo (20.-23. srpna)
Austrálie (10.-13. září)
Francie (1.-4. října)
Španělsko (22.-25. října)
Wales (12-15. listopadu).

Reklama

Související témata: