Hlavní obsah

Rallye musí podle Loeba zvýšit bezpečnost

Je rallye bezpečným sportem? Nedělní tragická smrt navigátora továrního týmu Peugeot Michaela Parka, který zahynul při Britské rallye poté, co Markko Märtin vylétl z trati a vůz naboural pravou stranou do stromu, opět oživila diskusi o bezpečnostních hlediscích. Podle úřadujícího mistra světa Sébastiena Loeba jsou úvahy o eliminaci nebezpečí na místě.

Foto: Citroën

Posádka továrního týmu Citroën Sébastien Loeb (vpravo) a Daniel Elena

Článek

"Ta nehoda mě hluboce zasáhla," napsal na svých internetových stránkách Loeb, jenž při dvanáctém podniku světa mířil za devátým letošním vítězstvím a jistotou obhajoby mistrovského titulu. Francouzský pilot ale tuto možnost za daných podmínek odmítl kolegiálním gestem, nechal si nadělit dvouminutovou penalizaci a boj o světový trůn tak zůstal otevřený.

"Všichni víme, že náš sport je riskantní. Počet fatálních nehod je ale velmi malý a my si přestáváme přítomnost smrtelného nebezpečí uvědomovat," doplnil jednatřicetiletý pilot týmu Citroën.

Jsou bezpečnostní opatření v rallye dostatečná?
Hlasujte v anketě na konci článku.

Rallyeové speciály podléhají přísným bezpečnostním předpisům, je ale otázkou, nakolik je ochrana zdraví jezdců dostatečná. "Vozy jsou perfektně navržené a pevné, ale to pochopitelně nestačí. Vždy jde o kompromis mezi bezpečností a váhou. Navíc se jezdí možná až moc rychle," uvedl Loeb.

Nejtragičtější rok 1986

Podle suveréna letošní sezóny je těžké z motorsportu odstranit možnost smrtelného zranění, na druhou stranu je ale třeba udělat vše proto, aby se fatální faktor maximálně omezil. "Když bude třeba v zájmu bezpečnosti přidat na střechu auta třicet kilogramů, tak je tam prostě všichni bez okolků musejí dát," pokračoval Loeb. "Bezpečnost je třeba zvýšit. Je třeba se na tento problém zaměřit a najít optimální řešení," uzavřel.

Při Britské rallye došlo k fatální nehodě v seriálu MS po dvanácti letech, v roce 1993 se při soutěži v Austrálii smrtelně zranil novozélandský navigátor Roger Freeth. Nejsmutnějším byl však rok 1986. V březnu vylétl v Portugalsku z tratě domácí Joaquim Santos a jeho vůz zabil dvanáct diváků. Ve stejném roce zahynul při Korsické rallye Američan Sergio Cresto, spolujezdec Fina Henriho Toivonena. Tragickou bilanci roku 1986 završila smrt Švýcara Michaela Wylera, spolujezdce Marca Surera při Hesenské rallye.

Reklama

Související témata: