Hlavní obsah

Loprais otestoval v dunách Tatru pro letošní Dakar

Prostředí písečných dun u Senice nedaleko česko-slovenské hranice si vybral tým Karla Lopraise jako místo pro testování vozu, se kterým protřelý pouštní harcovník vyjede na start letošní Rallye Dakar. Šestapadesátiletý Loprais bude se speciálem, který ve středu představil pozvaným novinářům, útočit na sedmé vítězství.

Foto: PRÁVO/Milan Vojtek

Lopraisovu Tatru pro Rallye Dakar prověřily písečné duny u slovenské Senice.

Článek
Fotogalerie

Tatra prodělala od loňského závodu doslova evoluční proměnu. Z původního vozu zůstaly jen některé díly, které jsou nyní namontovány na zcela novém rámu. Auto se oproti loňsku výrazně změnilo. Kabina je posunuta o pětašedesát centimetrů dozadu, motor je také posunut, ale jen o deset centimetrů a celý vůz je postaven o deset centimetrů výš.

"Potřebovali jsme totiž posunout těžiště dozadu, abychom potlačili buldozerový efekt," řekl Milan Loprais, který spolupracuje s týmem svého bratra. Od změn pravidel, kdy již není možné mít motor umístěn ve středu vozu mezi nápravami, byla Tatra s motorem nad předními koly ve sjezdech těžká na přední nápravu. To byl důvod pro zásadní zásahy do konstrukce.

Nový vůz je se zásobou 960 litrů nafty, elektrocentrálou, náhradními díly a trojicí pneumatik téměř 10,5 tuny těžký. Sedm set koní osmiválcového motoru dává Tatře maximální rychlost 150 kilometrů za hodinu. Je omezena, protože vyšší rychlost neumožňují ani současné propozice soutěže.

Po experimentech s tlumiči padla letos volba na osvědčenou značku Fox. Oproti loňsku, kdy musel tým vézt sebou tři sady tlumičů, nyní postačí jediná. "Vezeme sebou také kloub, který vloni zavinil naše odstoupení ze závodu," nechce Milan Loprais letos nechat nic náhodě. "Zatím jsem naprosto spokojený. Jízdní vlastnosti Tatry jsou lepší, to přesunutí váhy opravdu pomohlo," pochvaloval si Karel Loprais.

Rychlost bude pod dohledem

Letošní rallye bude náročnější pro řidiče i navigátory. V závodě je rychlostní limit omezen na zmíněných 150 kilometrů za hodinu. Ve spojovacích etapách pak smí vozy projet vesnicemi nejvýše padesátkou, mimo ně je limit 110 kilometrů za hodinu. Moderní technologie přitom budou tempo posádek hlídat a porušení může skončit vyloučením ze závodu.

Navigátoři se budou muset také snažit. Zatímco v předchozích letech byl koridor trasy signalizován navigačními přístroji, letos musí sami hlídat směr, protože technika jim bude hlásit jen kontrolní body, a to až v okamžiku, kdy se k nim přiblíží na sto metrů.  Pomáhat si nebudou moci ani satelitními telefony. Přístroje budou ve voze zapečetěné, pro případ největší nouze. Použití při nehodě, zranění a podobně ale bude znamenat vyloučení ze závodu.

Karel Loprais se chystá k devatenáctému startu prestižní rallye. Své dosavadní starty korunoval šesti vítězstvími a dalšími umístěními v popředí tabulky. V posledních letech sváděl boje především s jezdci ruského týmu na Kamazech. Ti ale přeci jen pracují v nesrovnatelně lepších finančních podmínkách.

Reklama

Související témata: