Hlavní obsah

Budoucnost Škody Motorsport není jasná

PRAHA

Rok plánovaného vzestupu se dost možná stane rokem pádu. Tým Škoda Motorsport měl v nedávno skončené sezóně mistrovství světa v automobilových soutěžích atakovat stupně vítězů. Místo toho od začátku roku mladoboleslavská stáj jen paběrkovala. A teď hrozí, že ze šampionátu zmizí.

Článek

"Byla vytvořena strašně vysoká očekávání," říká Martin Mühlmeier, šéf týmu Škoda Motorsport. Naráží tak na uvedení Fabie WRC do mistrovství světa v roce 2003. Tehdy nejužší vedení stáje před startem Německé rallye tvrdilo, že do tří let bude tým na stupních vítězů. Skutečnost? Na hony vzdálená snům.

Mühlmeier je u týmu rok a půl. Za tu dobu došel k jednoznačnému poznání. "Je možné i vpodmínkách týmu Škoda na stupně vítězů dosáhnout. Musí zde být jasná tří-či čtyřletá strategie votázce financování, jezdců, techniky," vypočítává Mühlmeier. Kde se tedy stala chyba? "Není jen jeden důvod," brání se pojmenování neutěšených výsledků.

Během letošní sezóny, kterou dirigoval, nedokázal tým pozvednout. Šestá Škoda měla 21 bodů, páté Mitsubishi 76, první Citroen 188. "Očekával jsem lepší a stabilnější výsledky. Hlavně výpadek po Švédské rallye byl mrzutý," připomíná Mühlmeier devět soutěží, v nichž tým Škoda Motorsport získal jen 5 bodů.

Schwarz a specialisté

Jako absolutně nešťastné se ukázalo jezdecké obsazení. "Šedesát procent odstoupení bylo vynucených," upozorňuje na jezdecká selhání. Celkem šest pilotů bojujících o body do šampionátu značek, to byl jediný primát mladoboleslavské stáje. "Pozice Schwarze vyplynula ze smlouvy, která byla uzavřena před mým příchodem. Na další povrchy jsme hledali specialisty," vysvětluje Mühlmeier, proč byli nachystáni Tuohino s Paasoenenem na šotolinové a Bengue na asfaltové soutěže.

"Na nezpevněných površích nebyly výsledky, proto číslo narůstalo," vysvětluje Mühlmeier angažování Hirvonena a Colina McRae. Až jeho příchod se ukázal skutečným přínosem. "Snažili jsme se ho získat před startem sezóny. Tehdy jsme nenašli společnou řeč. To se podařilo až v průběhu roku," vysvětlil s tím, že tato skutečnost ho mrzí. "Kdybychom od začátku měli McRae, vypadala by sezóna jinak."

Právě McRae mohl dovést fabii před dvěma týdny při Australské rallye na stupně vítězů nebýt nepovedené výměny spojky. "Colin ukázal, že Fabia je rychlá. Jenže došlo k chybnému rozhodnutí hlavního inženýra," připomíná Mühlmeier nesmyslné nařízení Dietmara Metricha vyměnit před zbývajícími 55 měřenými kilometry nepoškozenou spojku. "Následoval řetěz chyb," posteskne si.

Možná šlo o poslední soutěž týmu Škoda vMS. Vedení koncernu zatím nevyřklo jednoznačný závěr, přestože šampionát startuje 20. ledna. Živě se spekuluje o poskytování vozů soukromým týmům. "Definitivní rozhodnutí nepadlo," tvrdí Mühlmeier. Možnost, že fabie nebudou jezdit v barvách mladoboleslavské stáje, nevylučuje. "Je velká vůle, aby fabie pokračovaly v MS a reprezentovaly značku," říká mnohoznačně.

Reklama

Související témata: