Hlavní obsah

Rád patřím k těm bláznům, říká před dalším Dakarem Kaštan

PRAHA

Už posedmé prověří při letošním ročníku Rallye Dakar své síly Ivo Kaštan. Jediný český zástupce v kategorii motocyklů vyrazí na Silvestra z portugalského Lisabonu na více než devět tisíc kilometrů dlouhou pouť, jejíž cíl bude tradičně v senegalské metropoli. Kaštan by rád dosáhl na stupně vítězů ve své třídě, hlavně chce ale popáté v kariéře vyjet v Dakaru na cílovou rampu.

Foto: Viera Kaštanová

Motocyklista Ivo Kaštan. Na trať slavné Rallye Dakar se letos vydá už posedmé.

Článek

Kaštan bude na startu slavného pouštního dobrodružství nejenom jediným Čechem na dvou kolech, ale jako jeden z mála pojede i bez mechanika. Veškeré opravy je ale stejně schopen zvládnout sám. "Jedu na loňské motorce a v rámci přípravy a repase jsem ji rozebral do posledního šroubku a zase dal zpátky dohromady. Díky tomu vím, kam patří která podložka i matka," líčil jednačtyřicetiletý jezdec na pondělní tiskové konferenci v Praze.

Jinak přípravě na Dakar speciální pozornost nevěnoval. "Nikdy jsem nebyl typ z posilovny," říká a zapaluje si u toho cigaretu. "Snažím se především hodně jezdit na motorce. Letos jsem si vyzkoušel pár motokrosů a jezdím také vytrvalecké závody. Ty se většinou jezdí ve dvou, já to zvládám sám," pokrčí rameny.

Poprvé stál Kaštan na startu Dakaru v roce 1996, celkem se pustil do boje s tvrdými podmínkami soutěže už šestkrát. Dvakrát se mu do cíle dojet nepodařilo. Loni odjížděl s touhou vyhrát svou třídu SP 450 ccm. "To samé chci dokázat i letos," hlásí se smíchem.

Vážně ale připomíná, že kubatura slabších motocyklů bude letos tvořit třetinu startovního pole motocyklů. "Vůbec bych se nedivil, kdyby David Fretigné vyhrál celkovou klasifikaci. Úspěch by proto byl stát ve třídě alespoň na bedně," dodává. Letos v lednu dojel do cíle ve své kubatuře čtvrtý.

Navigace přes GPS jen v nouzi

Rozdíly mezi kubaturami by měly srovnat letošní regule, které přinesly především omezení rychlosti. Motocyklisté budou moci své stroje hnát maximálně 160 km/h. "Rychlost bude kontrolována přes GPS, kdo to přežene, dostane flastr," objasňuje Kaštan.

Globální poziční systém už ale letos nebude sloužit ke klasické navigaci. "Doby, kdy jel člověk za šipkou na displeji, jsou pryč. Nouzově ho lze pro navigaci použít, ale za to jsou sankce," vysvětlil. Ke zvýšení bezpečnosti by mělo přispět i zkrácení tankovacích kontrol z 350 na 250 km. "Stroje tak budou lehčí a tím pádem ovladatelnější," podotkl český jezdec.

Na pondělní setkání přišli Kaštana podpořit i 'kmotři' jeho cesty. Jiří Moskal, člen průkopnického týmu z LIAZu, který v 80. letech absolvoval soutěž v československých barvách, Kaštanův vzor Stanislav Zloch či Míla Urban, jenž v 70. letech projel se stařičkou Tatrou napříč Spojenými státy až na Aljašku. A nechyběla ani herečka a velká motoristická fanynka Chantal Poullain.

"Dakar a podobné podniky nejsou jen sportovní záležitostí. Člověk na nich nechává kus života. A já jsem moc rád, že patřím k těm krásným bláznům, kteří tohle dobrodružství podstupují," vzdal Kaštan hold svým předchůdcům i souputníkům.

Reklama

Související témata: