Hlavní obsah

Tomeček chce Dakar hlavně přežít ve zdraví

PRAHA

Na svou jedenáctou pouť do senegalského Dakaru, poosmé v roli pilota se na Silvestra vydá Tomáš Tomeček. Za volantem modře laděné Tatry se startovním číslem 518, ve společnosti navigátora Vojtěcha Morávka a mechanika Vlastimila Buchtyára bude bojovat s přesilou favorizovaných kamiónů Kamaz a DAF.

Foto: pro Sport.cz Petr Cihelka

Členové Letka Racing Teamu (zleva) Petr Vodák, Vojtěch Morávek, Tomáš Tomeček, Jaromír Martinec a Vlastimil Buchtyár.

Článek
Fotogalerie

Tomeček už zná opojný pocit boje o přední příčky, vždyť v roce 2003 dojel v kategorii kamiónů druhý. Před 28. ročníkem slavné soutěže ale ambice na umístění prozrazovat nechce. "Všichni se mě na to ptají. Co mám ale říct? Každý tam přece jede vyhrát," odrážel se smíchem dotazy novinářů při středeční tiskové konferenci.

Letos bude třída tahačů hodně nabitá, a Tomeček je proto v otázkách umístění hodně opatrný. "Přihlášeno je 75 posádek, takže závodit bude možná padesát vozů. To už je pěkná konkurence. Děláme všechno pro to, abychom byli plně konkurenceschopní, ale uvidíme. Chceme dobře reprezentovat české barvy a značku. Hlavní je ale přežít ve zdraví," má jasno pětatřicetiletý pouštní harcovník.

I letos pojede Tomečkův tým se dvěma vozy, 'modrou' a 'zelenou' Tatrou. Modrá je Tomečkova, zelená s číslem 513 Brazilce Andrého de Azeveda, kterého v kabině doplní krajan Maykel Vilarta a Jaromír Martinec. Obě prošly před soutěží důkladnou repasí, kvůli omezeným finančním prostředkům mohla ale jen jedna dostat víc péče. Volba padla na Azevedovu. "André má lepší vůz, ale rozhodně mě to nemrzí. On si to za svou dakarskou kariéru zaslouží. Příští rok to bude zase naopak," vyprávěl Tomeček.

Navigátor si neodpočine

Hlavní rozdíl mezi vozy je nyní ve váze, zelený stroj se podařilo o několik set kilogramů odlehčit. Mimo to se až na hranici povoleného limitu posunulo dozadu těžiště, takže vůz je stabilnější při skocích. To si posádky vyzkoušely při testech v píscích na Slovensku a v Maroku.

Podobně jako ostatní účastníci je Tomečkův tým hodně zvědavý na úpravy soutěže. Na rychlostní limity si zvykli již loni, takže letos bude hlavní novinkou omezená navigace přes GPS. "Navigátor už nebude moci v kabině chrápat," začal rozesmátý Tomeček s popisem letošních změn.

"GPS bude vlastně sloužit už jen jako kompas, na displeji nebude vyznačený koridor, v kterém se člověk v podstatě bez potíží držel. Budeme se zase muset umět najít. To určitě povede ke zpomalení soutěže, což by nám mělo hrát do karet. Tatra přece jen váží o dvě tuny víc než nejvážnější konkurenti a než se rozjede, tak to chvíli trvá," dodal Tomeček.

Oba vozy vyrazí na start soutěže po vlastní ose 26. prosince, do portugalského Lisabonu by podle předběžných plánů měly posádky dorazit o dva dny později. Poté budou na programu přejímky a na Silvestra hned ostrý start. "Letos je to opravdu zajímavé. Pořadí na startu už nebude určovat divácký prolog, ale hned do toho vlétneme naostro. Rozhodovat se ale asi stejně bude až při etapách v Mauretánii," uzavřel Tomeček.

Reklama

Související témata: