Hlavní obsah

NEPOUŽÍVAT TUPLÁK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Karel Loprais se chystá na svůj 19. Dakar. Chystá se na něj s novou posádkou i vylepšenou Tatrou. V rozhovoru pro Právo mj. pochvaluje nové pravidlo o omezení rychlosti.

Foto: PRÁVO/Milan Vojtek

Karel Loprais při testu své Tatry pro Rallye Dakar v písečných dunách u slovenské Senice.

Článek
Fotogalerie

Chystáte se na svůj 19. start na slavné dakarské rallye. Cítíte ještě nervozitu?

Samozřejmě, že určitou nervozitu cítím, to před každým závodem, ale není to nějaký strach. Spíš takové to zdravé chvění.

Co vám ještě zbývá do odjezdu dodělat?

Odjíždíme 27. prosince, takže moc času už nezbývá. Po Štědrém dnu už doděláváme jen drobnosti na autě a dobalujeme. Máme za sebou také poslední testy doma.

Vaše tatra bude letos žlutá, ale to určitě není hlavní změna...

Samozřejmě, že ne, to je kvůli sponzorovi. Podstatné je, že jsme odlehčili přední nápravu, použili jsme jiné hnací hřídele, s čímž souvisí i další změny, jako posun motoru a kabiny, jiné pérování, což je velice důležité a úprava převodovky a řazení. To jsou ty nejpodstatnější změny. Auto se jeví lépe, než to loňské, alespoň podle toho, co ukázaly poslední testy v písku na Slovensku.

Po mnoha letech se rozcházíte s navigátorem Josefem Kalinou, co vás k této změně vedlo?

My se s Pepíkem nerozcházíme, jen už nechtěl závodit. Jede ale jako šéf našeho doprovodu.

Zůstává Petr Gilar, ale nováčkem je syn vašeho bratra Aleš Loprais. Není to riskantní, vyrazit s úplně novým navigátorem, který nemá žádné zkušenosti?

Důvodů je několik. Jednak Kalinův odchod, ale také naše snaha omladit tým a postupně vychovat svoje nástupce. Aleš prokazuje, že má pro navigaci vlohy a musím přiznat, že je i velice učenlivým a šikovným Pepíkovým žákem. Nemám z této změny obavy.

Vytvořili jste tým s Martinem Macíkem, co vás k tomu vedlo?

My jsme měli přihlášená dvě auta. Druhé jsme nakonec nenasadili. Macík zase nebyl přijat, tak jsme mu poskytli to jedno naše.

Co víte o trati letošního ročníku Dakaru?

Že bude opět velice náročný a čekají nás i nové úseky. Například v Portugalsku jsme nikdy nezávodili. Měl by se však podle pořadatelů víc přiblížit klasickému Dakaru, tedy náročné soutěži a ne leteckým dnům.

To by vám mělo vyhovovat?

Doufám, že to tak bude. Pro nás je určitě dobré i omezení maximální rychlosti na 150 km/h. Když vám jede auto 160 a soupeři 200, těžko ho můžete na těch rychlých úsecích honit. Bude záležet na tom, jak organizátoři rychlost uhlídají.

Může vás ještě něco na Dakaru překvapit?

Samozřejmě! Na každém závodě. I když znáte trať, okolností, které mají vliv na jízdu a výkon je tolik, že se nedají všechny předvídat. Vždycky se tak něco najde, hlavně ale aby to nebylo nepříjemné.

Z osmnácti startů máte šest vítězství. S Jakým cílem jedete letos?

Nemohu mít jiný cíl než vyhrát posedmé. + Kdo budou vaši největší soupeři? Ti se nemění a spíš jich přibývá. Především špičkové kamazy a vozy DAF. Navíc se objevil jeden kvalitní MAN. Samozřejmě tu jsou Tomáš Tomeček a Brazilec Azevedo s dalšími tatrami. Nesmím zapomenout ani na Japonce Sugawaru a jeho hino. Několikrát byl druhý, je korunním princem a také chce alespoň jednou vyhrát.

Reklama