Článek
Nejbohatší sbírku Zlatých volantů má tovární jezdec mladoboleslavské Škody Jan Kopecký, který se stal králem mezi piloty v rallye už poosmé. Krůček za krůčkem tam dotahuje absolutního šampióna Tomáše Engeho, který má doma dvanáct trofejí. Kopecký získal první v roce 2004, a od té doby pustil na nejvyšší stupínek třikrát Martina Prokopa a jednou Romana Krestu. „Nikdy mi ten okamžik nezevšední, protože získat Zlatý volant v silné domácí konkurenci vyžaduje vynikající výkony a vždy k němu vede obtížná cesta," přiznal Kopecký. Jen o jeden cenný artefakt, zdobený českými granáty, má ve sbírce Jan Tománek, spolujezdec Martina Prokopa.
Překonal tátu
Poprvé vystoupili až na úplný vrchol Michal Matějovský, mistr Evropy v závodech automobilů na okruzích. „Je to úžasný pocit. Překonal jsem i tátu Stanislava, který v roce 2001, kdy vyhrál mistrovství Evropy na tahačích, skončil třetí," liboval si pokračovatel v závodnické tradici rodu Matějovských.
Po čtyřleté nadvládě Václava Fejfara usedl na autokrosařský trůn zástupce mladé generace Otakar Výborný. Jakub Kornfejl zase poprvé zvedl nad hlavu Zlatá řídítka. Královnou večera se stala Veronika Cichá, která získala Cenu Elišky Junkové a také se svojí okruhovou Dallarou porazila všechny muže v ceně Speed Award, když na okruhu v Monze dosáhla v jednom závodním kole rychlosti 201,878 km/h.
Vrchař Miloš Beneš si došel už pro svůj třetí Zlatý volant, motokárista Adam Kout pro druhý. Zasloužených poct se dostalo legendám - okruháři Václavu Límovi a motocyklovému soutěžákovi Zdeňku Polankovi. Z jezdců do 23 let byl nejlepší motokárista Jan Midrla. Čin roku obdržel Hájek Rally Team, a to za přínos popularizaci motoristického sportu v rallye zajištěním účasti světových hvězd na českých akcích, například Juhy Kankkunena, Markku Aléna a dalších.
Zlatý volant a Zlatá řídítka 2015: | |
---|---|
Závody na okruzích | |
1. Michal MAŤEJOVSKÝ | 190 |
2. Adam LACKO | 179 |
3. Petr FULÍN | 103 |
4. David VRŠECKÝ | 71 |
5. Tomáš ENGE | 4 |
6. Aleš JIRÁSEK | 26 |
Rallye | |
1. Jan KOPECKÝ | 244 |
2. Martin PROKOP | 190 |
3. Václav PECH | 90 |
4. Aleš LOPRAIS | 85 |
5. Pavel VALOUŠEK | 31 |
6. Vojtěch ŠTAJF | 31 |
Závody do vrchu | |
1. Miloš BENEŠ | 203 |
2. Jaromír MALÝ | 120 |
3. Dan MICHL | 87 |
4. Lukáš VOJÁČEK | 73 |
5. Václav JANÍK | 49 |
6. David KOMÁREK | 39 |
Autokros a rallyekros | |
1. Otakar VÝBORNÝ | 187 |
2. Roman ČASTORAL | 82 |
3. Aleš FUČÍK | 65 |
4. Petr NIKODÉM | 47 |
5. Milan VANĚK | 41 |
6. Václav FEJFAR | 31 |
Motokáry | |
1. Adam KOUT | 244 |
2. Patrik HÁJEK | 136 |
3. Jan MIDRLA | 85 |
4. Jakub KADLČÁK | 59 |
5. Alex LEGNARO | 35 |
6. Jan ŠAFRÁNEK | 28 |
Cena Elišky Junkové | |
Veronika CICHÁ (okruhy) | |
Cena Jiřího Sedláře | |
Jan MIDRLA (Motokáry, závodník do 23 let) | |
Cena Zdeňka Vojtěcha | |
Václav LÍM (okruhy) | |
Speed Award | |
Veronika CICHÁ. Boss GP, Monza - 201,878 km/h, vůz Dallara-Mécachrome 4.0 V8 | |
Spolujezdec roku | |
Jan TOMÁNEK (jezdec Martina Prokopa) | |
Čin roku | |
Hájek Rally Team. Za přínos popularizaci rallye | |
Zlatá řídítka | |
1. Jakub KORNFEIL | 212 |
2. Pavel KEJMAR | 66 |
3. Martin MICHEK | 63 |
4. Libor PODMOL | 62 |
5. Karel HANIKA | 48 |
6. Ondřej KLYMČIW | 47 |
Cena Františka Šťastného | |
Zdeněk POLANKA (motocyklové soutěže a motokros) |