Hlavní obsah

Dakarský deník: Ivo Kaštan prošel přejímkami

LISABON

Dost často padá otázka "co je na Dakaru vlastně nejobtížnější a nejtěžší?". Mimo tisíců kilometrů v sedle či za volantem, horko, prach, písek. Ivo Kaštan a rozhodně nebude sám, tvrdí, že kromě časného vstávání kolem čtvrté ráno, které se týká pouze motorkářů jsou to přejímky...

Foto: Vierka Kaštanová

Šťastný Ivo Kaštan po přejímkách.

Článek
Fotogalerie

Nejde o to, že tam jdete s pocitem, že jste něco podcenili. Spíše je to jako s úřadem, vždycky si něco najdou. Pravdou je, že každý problém se vyřeší, každá anténa, balisa, GPSka, houkačka, světlo, sentinel, nakonec funguje a komisař je spokojen. Za každou splněnou věc dostanete razítko. Kolik že vlastně razítek a kudy tudy musíte projít? Řeč bude o motocyklu, u automobilů je podstatně složitější druhá část - technická přejímka.

Záloha na "zinkovou rakev"

Začíná se administrativní přejímkou, postupujete od uvítacího stolku, kde dostanete do rukou knížečku na razítka. Na začátku zkontrolují, zda máte vše zaplacené, potom Vás zkasírují o dalších 1500 EUR - to je povinná kauce, říká se jí "záloha na zinkovou rakev".

Následuje kontrola pasu a víz do Mauretánie, Mali, Guinei a Senegalu, řidičský průkaz, ten český nejnovější, je obzvláště vypečený, má být mezinárodní, ale není na něm ani anglicky napsáno že se jedná o řidičský průkaz.. Posuneme se k dalšímu stolečku - kontrola licencí a povolení ke startu od České motocyklové federace. Zatím máme vše v pořádku.

Spousta důležitých přístrojů

Pokračujeme.... Zdravotní kontrola - zeptají se vás zda nejste nějak nemocný, nenosíte brýle, nemáte umělé zuby, neberete nějaké léky, zkontrolují zda mají správně zaznamenanou vaši krevní skupinu, a kontaktní údaje na osobu, kterou kontaktují v případě vaší nehody. Balisa - dostanete malou bílou krabičku, jedná se vlastně o radiomaják. Když se něco stane, zapnete ho.

GPS - satelitní navigace, Iritrack - další novinka. Iritrack je něco skoro jako satelitní telefon, dá se přes něj i telefonovat. Neustále vás sleduje, když zaznamená něco neobvyklého, velký náraz nebo dlouhé zastavení, vyšle zprávu do počítače ředitelství soutěže. Díky tomuto přístroji můžete také na internetu sledovat, kde se váš favorit právě nachází. Aktualizace je každých třicet minut.

Sentinel - další bezpečnostní prvek, přístroj který motorkáře houkačkou upozorní, že má za zády automobil nebo kamion. Instalace těchto přístrojů není vůbec jednoduchá. Je zapotřebí tří antén a spousty kabelů. Všechno se musí vyzkoušet. Ivoš měl trošku problém, jeho GPS nemohla hodně dlouho zaměřit žádný satelit, po hodinovém snažení se podařilo, a razítko bylo naše. Zbývají už jen maličkosti - vyzvednout čip, který umožní bezplatné projíždění platidly na portugalských dálnicích, lístek na loď, a absolvovat dvě školení. Jedno bezpečnostní, druhé jak ovládat GPS.

Procedura trvá pět hodin

Vyfotíte se a závěrem první sekce je místo, kde dostanete na ruku žlutou identifikační pásku. Máte čtyřicet minut na dostavení se k druhé části a tou je přejímka technická. Začíná nalepením startovních čísel, označením dílů, které nemůžete v průběhu závodu měnit, k tomu je zapotřebí odmontovat karotáže a přídavnou nádrž. Kontrola přilby, světel, bezpečnostního vybavení - světlice, kompas, zrcátko na šňůrce, balisa, lékarnička....

Už, už se to chýlí ke konci, na bundu vám narazí druky a přidělají startovní číslo, kdo chce může se zapsat do poháru ELF. Další dvě reklamní nálepky na přilbu a motocykl navíc, k několika igelitkám které jste postupně vyfasovali a které obsahují propagační materiály a důležité informace vám přibude další s dárkem od společnosti Loctite. Poslední kontrola je další povinné foto, tentokráte se závodním strojem. Hurá pětihodinový maratón máte za sebou a dvě minuty na to dostat motorku do uzavřeného parkoviště. Zde zůstane až do vašeho startu.

Reklama

Související témata: