Hlavní obsah

Kaštan zažil cestou do Tantánu nepříjemné pády

TANTÁN

Mlha v Tantánu málem poznamenala organizaci celé rallye Dakar. Jedenáct letadel včetně toho novinářského zůstalo uvězněno ve Varzázátu. Kvůli špatné viditelnosti v husté mlze nebylo možno v cíli páté etapy rallye Dakar přistávat několik hodin. Své si ale užili i závodníci, které na trati trápila kromě špatné viditelnosti i zima.

Foto: Míla Janáček

Ivo Kaštan a první písky na Rallye Dakar

Článek

"Ráno bylo opravdu krušné, větší zimu jsem zde snad ještě nezažil. Přejezd byl opravdu nepříjemný, cesta se klikatila v pohoří Atlas, jelo se ještě za tmy, bylo to dost nepříjemné. Speciální zkouška byla jedna z nejprašnějších kterou jsem kdy jel," vyprávěl v Tantánu český motocyklový jezdec Ivo Kaštan.

Ten sice dorazil s úsměvem na rtech, ale stěžoval si na nepříjemný všudypřítomný prach. "Nefoukal téměř žádný vítr, takže prach zůstával stát. Když se konečně trošku rozfoukalo tak špatným směrem a všechen prach letěl proti nám," vykládal Kaštan, jenž zažil v páté etapě také dva pády.

"Jednou to bylo ve velmi měkkém písku zvaném feš feš, podobá se spíše cementovému prachu. Mimochodem včera na podobném úseku škaredě upadl i slovenský kolega Katriňák. Druhý pád jsem absolvoval v kamení. Udělala jsem jezdeckou chybu, zatočil jsem řidítky dřív než byl motocykl koly na zemi. Jinak terén je velmi tvrdý, velká část speciálu se jela v kamení. Dvě vyjeté stopy plné kamenů o velikosti kočičích hlav," stěžoval si.

Vadný displej jej připravil o další minuty

"Průměrná rychlost je kolem stovky, takže zejména na ruce je to hodně náročné. Jenže nemůžu měnit přední vidlice, protože jedu v kategorii maratón. Špička startovního pole je přitom mění každý den," tvrdil, a nesnažil se zakrývat svou chybu, díky které přišel o další minuty.

"Mám vadný displej na jednom přístroji ukazující azimut a popletl jsem si dvojku s trojkou. Bylo to na nádherné solné pláni, kde jsem se těšil jak to rozjedu. Místo toho jsem tam kroužil jak sup a hledal správný směr," kál se jezdec, který musel v závěru zpomalit.

Motorka zatím drží

"Posledních třicet kilometrů v rychlostní zkoušce jsem musel velmi zmírnit, začali mě dojíždět auta. V prachu musí být jezdec velmi opatrný a maximálně se koncentrovat až do cíle. Každá malá chyba vás velmi vytrestá. Necelý kilometr před cílem jsem viděl havarovat jednoho motorkáře. Jinak i když motocykly odpadají po desítkách, z první padesátky neodstoupil snad nikdo."

Se svým strojem je zatím spokojen. "Moje motorka zatím drží. Vyměním pouze vzduchový filtr. Spoléhám na pečlivou přípravu z domu a zásadnější opravy a údržbu provedu až ve dni volna v Nouakchotu. Zítra nás čeká velmi náročný den, do šesté etapy startuje první motocykl ještě v půl druhé v noci," dodal na závěr Kaštan.

Reklama