Hlavní obsah

Předčasný konec! Bylo mi řečeno, že jsem vyřazen, ohlásil Loprais z Dakaru. Kolomý druhý

Aktualizováno

Neodstartoval, na Dakaru končí. Aleš Loprais neodjel ve stanovený čas do 5. etapy a jeho další účinkování v Rallye Dakar je uzavřené. V závěru 4. etapy měl technické potíže, které nepřekonal. „Servis už byl v Bolívii, tudíž se cesta za naším soutěžním kamiónem protáhla. Navíc déle, než se předpokládalo, trvala i samotná oprava. Bylo jasné, že nestihneme časový limit. Volal jsem proto do Paříže organizátorům, jestli mám pokračovat, nebo se vracet. Bylo mi řečeno, že jsem ze soutěže vyřazen," hlásil přímo z trati Loprais.

Foto: Instaforex Loprais Team

Oprava kamiónu Aleše Lopraise

Článek
Fotogalerie

Další Čech Martin Kolomý s kamiónem Tatra dojel v páté etapě na druhém místě, rychlejší byl pouze Eduard Nikolajev s kamazem.

Kolomý prohrál s Rusem o dvě a půl minuty. Celkově je v kategorii kamiónů šestý, za vedoucím Argentincem Federicem Villagrou zaostává o necelých deset minut.

Oprava se protáhla

Loprais do cíle středeční čtvrté etapy dorazil s vozem Iveco sice jako osmý v pořadí bez velké ztráty, jenže musel řešit problém s poškozeným ložiskem u kola. A pilot, jehož strýcem je slavný Karel Loprais, doplatil na fakt, že mezi středeční a čtvrteční etapou se posádky musely spolehnout jen na vlastní schopnosti.

"Stále kamión opravují, stojí ve (nadmořské výšce) 3980 m," napsal ČTK v průběhu dne Milan Loprais, manažer týmu InstaForex Loprais a pilotův otec.

Šestatřicetiletý jezdec měl odstartovat v 17.30 SEČ. Oprava se protáhla. Nejpozdější termín, kdy měl odjet, byl hodinu po posledním kamiónu, leč nestalo se tak.

"Spravili jsme to asi po třinácti hodinách," řekl Loprais. Doplnil, že mu nakonec pomohli i týmoví mechanici, byť maratonská etapa se jela oficiálně bez asistence.

"Kluky ze servisu jsem navigoval satelitním telefonem a odeslal jim koordináty gps, kde nás mají hledat," líčil Loprais. Pomocníci dorazili za tmy nad ránem. "Ve výšce 4000 metrů vše funguje jinak. Člověk se rychle unaví a trpí velkými bolestmi hlavy a malátností. Oprava se podařila až dnes (ve čtvrtek) v poledne a my se vydali do bivaku, s malou nadějí, zda stihneme limit startu do další etapy. Bohužel to nevyšlo."

Ani nevím, jak k tomu došlo, poznamenal

Problémy se zadřeným kolem jej mrzely i proto, že nic podobného předtím řešit nemusel. "Beru to jako fakt, to se holt stává. Při testování vše fungovalo. Ani nevím, jak k tomu došlo. Nikde jsme neskočili ani do ničeho nenarazili," poznamenal Loprais, který se nyní přesunul do Salty, kudy bude konvoj Dakaru projíždět v sobotu.

Co přesně se porouchalo? "Bohužel došlo z prozatím neznámého důvodu k poškození ložiska náboje levého předního kola," upřesnil Loprais. "Tento díl jsme sebou my a ani nikdo z dalších účastníků, kteří u nás zastavili, u sebe neměli. Znamenalo to jediné. Zavolat asistenci, která byla v tu chvíli od nás 600 km daleko a čekat na pomoc. Mezitím jsme demontovali náboj kola, postavili v noci stany a čekali," popisoval trable.

Těch nebylo málo už v průběhu samotné etapy. "Pravděpodobně předešlé vydatné deště a všudy přítomné bláto se podepsaly na elektronice našeho vozidla. Těsně před startem nám odešel systém dohušťování pneumatik, následně ihned po startu spodní řada rychlostních stupňů a kousek za polovinou erzety pohon 4x4. Nicméně do cíle jsme dodriftovali jen se zadním náhonem ve velmi slušném čase a já byl štastný, že jsme to s autem, které nebylo ve 100% kondici dotáhli do cíle," pokračoval. S vozem se pak ubíral "spojovačkou" do bivaku, ne však dlouho. "V horách, v tom nejvyšším možném místě se levé přední kolo zablokovalo..."

"Dakar - krásný, fascinující, neúprosný a také krutý"

Těžkých etap se tak už jako soutěžící nedočká. "Mrzí mne to moc, i když dobře vím, že tohle přesně je Dakar - krásný, fascinující, neúprosný a také krutý. Po loňském čtvrtém místě na Dakaru a druhém místě v Maroku, jsem cítil možnost letos v novém týmu uspět. Chtěl jsem do volného dne přežít s minimální ztrátou na první pětku a následně začít tahat v těžkých etapách, které mi sedí. Nestalo se, bohužel. Dívám se dopředu a myslím na další event, který pokoříme."

Motocyklista Ondřej Klymčiw se poprvé v tomto ročníku dostal do elitní dvacítky. V etapě, vedoucí přes hory do Bolívie, dojel osmnáctý a v průběžném pořadí mu patří 26. místo. Na 327 kilometrů dlouhé trati byl nejrychlejší Australan Toby Price, celkové vedení udržel Paul Goncalves z Portugalska. Slovenský jezdec Štefan Svitko je druhý s odstupem minuty a 45 sekund.

V kategorii automobilů vyhrál etapu Sébastien Loeb a celkově vede téměř o osm minut před francouzským krajanem Stéphanem Peterhanselem, jedenáctinásobným vítězem Dakaru. Druhý v měřeném úseku byl se ztrátou 22 sekund Španěl Carlos Sainz, který se v průběžné klasifikaci posunul na třetí místo. Martin Prokop dojel podle neoficiálních výsledků v etapě osmnáctý, celkově je na tom o dvě místa lépe.

Rallye Dakar - 5. etapa (San Salvador de Jujuy - Uyuni):
Motocykly (642 km/327 km rychlostní zkouška):
1. Price (Austr./KTM) 4:03:44
2. Svitko (SR/KTM) -2:33
3. Walker (Rak./KTM) -2:40
...18. Klymčiw (ČR/Husqvarna) -12:23
44. Engel -25:35
45. Pabiška -25:45
70. Veselý -52:14
76. Lhotský (všichni ČR/KTM) -57:45
Průběžné pořadí:
1. Goncalves (Portug./Honda) 14:30:07
2. Svitko -1:45
3. Price -1:47
...26. Klymčiw -35:36
44. Pabiška -1:21:44
45. Engel -1:25:07
69. Veselý -2:46:28
88. Lhotský -3:34:06
Automobily (642/327):
1. Loeb, Elena (Fr./Mon./Peugeot) 3:32:34
2. Sainz, Cruz (Šp./Peugeot) -22
3. Peterhansel, Cottret (Fr./Peugeot) -3:00
...18. Prokop, Tománek (ČR/Toyota) -21:44
35. Zapletal, Marton (ČR, Pol./Hummer) -49:25
38. Jerie, Moscatt (ČR, Austr./Toyota) -51:51
41. Ouředníček, Vaculík (ČR/Hummer) -58:12
43. Macháček, Plechatý (ČR/Nissan) -1:00:05
93. D. Randýsek, Plný (ČR/Artic Cat) -4:31:17
Průběžné pořadí:
1. Loeb 13:17:25
2. Peterhansel -7:48
3. Sainz -13:26
...16. Prokop -1:06:10
29. Zapletal -2:06:56
36. Jerie -2:52:12
42. Ouředníček -3:17:07
45. Macháček -3:32:01
89. D. Randýsek -11:19:17
Kamióny (642/327):
1. Nikolajev (Rus./Kamaz) 4:00:03
2. Kolomý (ČR/Tatra) -2:32
3. Villagra (Arg./Iveco) -4:32
...10. Valtr (ČR/Tatra) -22:40
18. Macík (ČR/Liaz) -41:03
27. Vrátný (ČR/Tatra) -1:13:19
40. R. Randýsek (ČR/MAN) -2:56:03
Průběžné pořadí:
1. Villarga 14:09:13
2. Versluis -5
3. Stacey (oba Niz./MAN) -21
...6. Kolomý -9:36
12. Macík -1:06:00
18. Valtr -1:47:34
20. Vrátný -1:56:57
42. R. Randýsek -13:59:57

Reklama

Související témata: