Hlavní obsah

Bez asistence a s problémy, přesto byl Tomeček v Africe druhý

Tomáš Tomeček sice nedokázal v dálkové rallye Africa Eco Race navázat na triumfy z předešlých let, přesto byl s celkově druhým místem mezi kamiony maximálně spokojený. V průběhu soutěže, která vedla po stopách původní dakarské rallye, totiž musel řešit celou řadu problémů. Od druhé etapy se musel obejít bez pomoci asistenčního vozu, chyběly mu tak náhradní díly a hlavně pneumatiky. Pro zkušeného harcovníka byl proto velký úspěch už jen to, že do cíle dojel.

Foto: Michal Doležal, ČTK

Ladislav Lála, navigátor Tomáše Tomečka, na tiskové konferenci po návratu z 8. ročníku rallye Africa Eco Race s trofejí za druhé místo.

Článek

"Je to paráda a velký úspěch, ve který bych v průběhu ani nevěřil," řekl Tomeček v cíli rallye. Momentálně je na cestě do Maroka, kde zůstal nepojízdný asistenční kamion s rozpadlým ložiskem a nefunkčním motorem stát.

"Doufáme, že ho tam najde. Auto je zaparkované na relativně bezpečném místě v Zagoře. Tam se s pomocí jeřábu pokusí sundat nástavbu, přendat ji na druhý kamion a nepojízdné auto potáhnou do přístavu," popsal aktuální situaci navigátor Ladislav Lála na dnešní tiskové konferenci v Praze.

Pokud se vše podaří, následně se lodí přesunou do Francie a poté se vydají na cestu do Česka. "Věříme, že během čtrnácti dnů by se měl Tomáš i všechna auta vrátit domů," uvedl Lála.

I kvůli jízdě bez asistence posádka týmu Promet Excalibur v průběhu rallye několikrát myslela, že končí a do Dakaru se nedostane. "Na kamion pořadatelů jsme si dali část dílů, něco jsme měli u jednoho maďarského týmu. Hlavně jsme ale měli málo pneumatik," líčil Lála.

S ohledem na náročné tratě měl totiž Tomeček letos nezvykle hodně defektů. "Za celou dobu jsme měli jedenáct defektů a osmkrát jsme museli gumu měnit," uvedl Lála.

Největší problémy měli ve čtvrté etapě, kde měli tři defekty, přitom měli k dispozici na korbě jen dvě náhradní pneumatiky. "Takže jsme museli část etapy jet jen na třech kolech, hodně pomalu. A říkali jsme si, že je to konec," řekl.

Na jednom z kontrolních bodů se jim poté ale podařilo přesvědčit jednu z posádek asistenčních vozů, aby jim poskytla náhradní pneumatiku. "Dojeli jsme tak do cíle etapy a následně si řekli, že zkusíme rallye dokončit," konstatoval Lála.

Díky výborným výsledkům v dalších dnech, kdy Tomeček zúročil zkušenosti s jízdou v dunách a posádce nahrály i problémy soupeřů, se nakonec posunul na druhé místo. "Musíme ale poděkovat týmu Kamaz, který nám dal několik pneumatik. Nebyly nové, ale pro nás měly cenu zlata," dodal Lála.

Reklama

Související témata: