Rubriky:

Rallye

MS v rallye letos nepojedou tovární týmy

19. ledna 2006 10:37 - PRAHA

Rallye Monte Carlo otevře tento víkend nový ročník mistrovství světa v rallye, který bude mít stejně jako loni 16 dílů. Nezměnili se ani pořadatelé, jen v některých případech pořadí soutěží, takže se bude po tříleté přestávce končit opět v Británii, ale tentokrát až o prvním prosincovém víkendu. Daleko významnější je skutečnost, že letos v MS nestartuje ani jeden ryze tovární tým!

 

Citroën

Plnou podporu výrobců má stáj Malcolma Wilsona, provozující vozy Ford Focus RS WRC, která dokonce nasadí dva týmy, a Subaru World Rallye Team. Spolupráce s továrnami u ostatních týmů, které budou mít k dispozici nejkvalitnější techniku, má různé formy. Většinou pro ně výrobci zajišťují techniku a vývoj, někde se podílejí částečně na provozu, jindy to je pouze formou dodání dílů.

Nejlepší zůstanou

Loni v seriálu MS skončil Citroën, který získal oba tituly. Odešel i druhý francouzský výrobce Peugeot. Oba týmy svá rozhodnutí avizovaly už v roce 2004. Škoda a Mitsubishi se rozhodly v průběhu loňské, pro ně neúspěšné sezóny. Citroën nahradí tým Kronos, který pojede s Xsarami WRC, tovární Peugeoty 307 WRC budou jezdit v týmu OMV Peugeot.

Zůstávají i nejlepší jezdci šampionátu. Úřadující mistr světa Francouz Sébastien Loeb pojede v týmu Kronos, Fin Marcus Grönholm přesedl do Fordu, Nor Petter Solberg zůstává u Subaru. I přes neúčast týmu Škoda Motorsport se v šampionátu paradoxně objeví víc Fabií WRC a možná se na některých soutěžích sejde i víc českých jezdců než dosud. Zejména pokud Roman Kresta, testovací pilot Fordu, dostane šanci se svézt.

Z loňských továrních jezdců zůstávají mimo piloti fabií - McRae, Tuohino, Paasonen, Benque, kariéru ukončil Schwarz. Belgičan Francois Duval pojede s fabií soukromého belgického týmu First, Fin Toni Gardemeister v týmu Astra s Peugeotem 307 WRC, svůj tým založil Ital Gigi Galli, který jezdil s továrním mitsubishi, zatímco jeho kolega Fin Harri Rovanperrä je bez práce. Estonec Markko Märtin, který po tragické havárii a smrti spolujezdce Michaela Parka opustil Peugeot, ukončil kariéru.

Odchod továrních týmů přiměl FIA ke změně pravidel. Pro vypsání bývalého Poháru konstruktérů byla nutná minimální účast čtyř stájí výrobců. Vedle MS jezdců se bude bojovat letos o body do MS značek, do něhož mohou těm silným přispět i menší týmy, ovšem oficiálně přihlášené v MS.

Celý šampionát v kategorii M1 pojedou týmy BP Ford, Subaru WRT, Kronos Total Citroën WRT. V kategorii M2 jsou zařazeny týmy, které absolvují nejméně deset podniků MS, jsou přihlášeny OMV Peugeot, rakouský Red Bull Škoda, jehož jedničkou bude Francouz Gilles Panizzi, a "béčko" Fordu Stobart VK M-SPORT a Czech rally tým Škoda-Kopecký.

Úpravy v pravidlech

Z technických záležitostí zůstávají Super Rally, což znamená, že se do soutěže může vrátit vůz, který z nějakých příčin nedojel etapu, ale automaticky za každou neabsolvovanou rychlostní zkoušku dostává penalizaci pět minut. Jezdci, kteří v minulých pěti letech skončili do šestého místa v MS, nesmějí používat aktivní diferenciály.

V pátek ráno odstartuje 74. Rallye Monte Carlo. Počtvrté za sebou ji chce vyhrát domácí Sébastien Loeb, jenž kromě povinností u týmu Kronos připravuje nový vůz C4 WRC pro příští sezónu, kdy slibuje návrat do MS Citroën. V jižní Francii na více než sto posádek čeká od pátku do nedělního odpoledne denně šest rychlostních zkoušek o celkové délce 366,4 km.

Program MS v rallye
20.-22. ledna Monte Carlo (Monako)
3.-5. února Švédská rallye
3.-5. března Mexická rallye
24.-26. března Katalánská rallye (Španělsko)
7.-9. dubna Korsická rallye (Francie)
28.-30. dubna Argentinská rallye
18.-21. května Italská rallye (Sardinie)
2.-4. června Rallye Akropolis (Řecko)
11.-13. srpna Německá rallye
18.-20. srpna Finská rallye
1.-3. září Japonská rallye
22.-24. září Kyperská rallye
13.-15. října Turecká rallye
27.-29. října Australská rallye
17.-19. listopadu Rallye Nový Zéland
1.-3. prosince Britská rallye (Wales)

Karel Felt, Právo

Zrušit