Rubriky:

Rallye

Navigátoři: Musíme s tím umět žít

25. března 2006 10:31 - Salou

Dvě tragické nehody během sedmi měsíců při nichž zemřeli navigátoři. I taková je realita mistrovství světa v automobilových soutěžích. Čeští navigátoři, kteří momentálně pravidelně nastupují k soutěžím šampionátu se shodují: musíme s tím umět žít.

V září minulého roku zemřel při Britské rallye domácí navigátor Michael Park. Nepřežil nehodu, při níž Estonec Märtin nezvládl závodní Peugeot 307 WRC a spolujezdcovou stranou narazil do stromu. Sedačka navigátora prý tehdy byla silou nárazu tak zkřivená, že následná zranění prostě nemohla být slučitelná se životem. V pátek ukázala rallye svoji odvrácenou tvář znovu, když při Katalánská rallye zemřel po střetu s jiným závodním vozem Němec Jörg Bastuck.

Více o nehodě najdete ZDE:
Výsledky první etapy najdete ZDE:

"Je to hrozné," pronesl se sklopenou hlavou Filip Schovánek, navigátor Jana Kopeckého z Czech rallye týmu Škoda Kopecký. Pro navigátora sedícím na žhavém sedle ve Fabii WRC šlo o událost o to bolestivější, že se s německým kolegou znal. "Když jsme se potkali, prohodili jsme několik slov. Několikrát startoval na soutěžích českého mistrovství," vysvětlil Schovánek. Michal Ernst, spolujezdec Štěpána Vojtěcha z Czech OMV rallye týmu, přitakával: "Neznal jsem ho, ale je to velká tragédie."

Rallye přináší i taková rizika

Jak se žije navigátorům na ´žhavých´ sedadlech, když většinu času tráví s hlavou sklopenou k rozpisu a diktují kolegovi za volantem nástrahy trati. "Rallye přináší i taková rizika. Při závodě na ně však člověk nemyslí, protože se musí soustředit. To spíše ještě před startem, když si někdy promítnu, co by se mohlo stát a uvědomím si, že mám rodinu. Ale na trati už se soustředíte, tam takové myšlenky nejsou," zavrtěl hlavou Schovánek.

Michal Ernst je na tom úplně stejně. "Člověk si při takové události uvědomí, že se to může stát i jemu. Samozřejmě do závodu vstupujeme s takovýmhle rizikem. A kdo podle mě tvrdí, že nemá strach, nemluví pravdu. Každému z nás podle mě zatrne, když se občas auto hrne někam směrem ke srázu," vyprávěl navigátor posádky Czech OMV rallye týmu.

D dopravních přestupcích na Katalánské rallye čtěte ZDE:

Oba borci se shodují, že získat informaci o smrti někoho ze startujících v průběhu etap je hodně nepříjemné. "Honzovi jsem to raději ani neříkal před startem vložky," přiznal Schovánek, že nechtěl kolegu za volantem rozhodit. "Je to hodně nepříjemné," potvrdil Ernst.

Pravděpodobnost jedna k miliónu

Přesný průběh smrtící nehody pořadatelé ani v průběhu pátečního večera neoznámili. Výpovědi svědků se pak značně rozcházeli. "Jestli platí verze, podle níž měnili na erzetě kolo a srazil ho další vůz, je to neuvěřitelně nešťastná souhra náhod. Pravděpodobnost, že se něco takového stane je jedna k miliónu," dumal Jan Tománek, jeden z nejzkušenějších českých navigátorů.

Sám se bývalý spolujezdec Romana Kresty dostal do svízelné situace několikrát. Památná je zejména nehoda z rallye Monte Carlo v roce 2002, kdy zůstali v rozbořené kamenné zídce viset se Škodou Octavií WRC nad hlubokou propastí. "Byl to jeden z mých největších momentů přežití. Určitě už jsem jich měl více a dost možná byly i větší krize, ale ta z Monte Carla byla asi umocněna tím prostředím," vzpomínal Tománek.

Radek Malina (Salou), Sport.cz, Právo

Zrušit