Hlavní obsah

Kopecký a Prokop zářili v Katalánské rallye

Salou

Fantastického výsledku dosáhli čeští automobiloví závodníci Jan Kopecký a Martin Prokop při čtvrtém podniku mistrovství světa, jímž byla od pátku do neděle Katalánské rallye. Jan Kopecký se Škodou Fabia WRC vybojoval čtyři body za páté místo v absolutním pořadí, což je jeho životní výsledek. "Byla to bombastická rallye," radoval se v cíli čtyřiadvacetiletý rodák z Opočna.

Foto: Zdeněk Sluka

Martin Prokop na trati Katalánské rallye

Článek

Dosud byl v mistrovství světa nejlépe osmý právě loni ve Španělsku. "Neberu to tak, že je to pro mojí kariéru země zaslíbená. Doufám, že se dokážu prosadit i na ostatních soutěžích," culil se mladý závodník.

Během šestnácti měřených úseků v okolí městečka Salou byl jednou třetí, jinak zajížděl stabilně časy mezi nejlepšími deseti. Jen na čtrnáctém a šestnáctém úseku byl dvanáctý, respektive jedenáctý.  "Poslední erzeta byla šílená," vracel se jezdec Czech rallye týmu Škoda Kopecký k závěrečné rychlostní zkoušce dlouhé 24,5 km.

"Byla to nejhorší a nejdelší zkouška mého života. Vážně," přesvědčoval Kopecký. "Kilometry vůbec neutíkaly. Pořád jsem vyhlížel cíl, za každou zatáčkou jsem ho hledal. Na několika místech byly krajnice hodně roztrhané, takže jsme zkoušku úplně prodali," vykládal, že ho přemohly obavy z hrozícího defektu či jiného problému, jenž by odvál skvělé umístění.

Vítězný Citroen

Stejně blyštivého výsledku se dočkal Martin Prokop s Citroenem C2 Super 1600, který vyhrál kategorii juniorského šampionátu. Do čela své třídy se dostal už v pátek po čtvrté rychlostní zkoušce, na níž jeden z největších favoritů Angličan Kris Meeke urazil kolo a výrazně ztratil. "Taktika do dalších etap byla jasná: přidávat vteřinku ke vteřince. Nenechat se vybláznit," vyprávěl šťastný třiadvacetiletý pilot stáje Jipocar Racing.

V sobotu se sice necítil dobře, ale vedení udržel. "Hlavně ráno jsem byl jalový. Zbytečně jsem řadil, zbytečně brzdil. Prostě mi to nešlo," rekapituloval průběh druhé etapy. Na cestě za vítězstvím ho nezastavily ani problémy s interkomem, zařízením s jehož pomocí posádka komunikuje. "Neslyšel jsem pokyny navigátora. Museli jsme si vyměnit helmy," vykládal Prokop, který měl nejhůře sedmý čas a dvě zkoušky vyhrál.

Jízda jako na nákup

"Při poslední jsem se ale normálně bál. Hlavně abych neprorazil gumu, protože rozestupy byly malé a asi by mě to stálo vítězství. Jel jsem jako na nákup," smál se Prokop, když už měl deset bodů za vítězství v kapse. "Je to senzační pocit. Prostě nádhera," zalykal se štěstím pilot Citroenu C2, který vyhrál juniorskou kategorii ve Španělsku podruhé v řadě. V minulém ročníku totiž stejný vůz pilotoval Španěl Sordo, jenž byl tehdy rovněž nejrychlejší.

Narozdíl od dvou kolegů  byl třetí český zástupce na startu Štěpán Vojtěch dost zkroušený. Liberecký závodník startující v elitní kategorii s Peugeotem 206 WRC z roku 2000 se soutěží doslova protrápil. Od začátku mu totiž nefungovalo turbo. "Štve mě, že auto nešlapalo. Chtěli jsme se ukázat, ale neměli jsme šanci se s problémem poprat, protože potřebné díly pro nás prostě nebyly," pokrčil rameny jezdec OMV Czech týmu.

Výsledky:
1. Loeb (Fr./Citroën) 3:22:01,7, 2. Sordo (Šp./Citroën) -48,2, 3. Gronhölm (Fin./Ford) -1:45,8, 4. Bengué (Fr./Peugeot) -2:01,9, 5. Kopecký (ČR/Škoda) -2:57,2, 6. Duval (Belg./Škoda) -3:37,8, 7. P. Solberg (Nor./Subaru) -3:48,2, 8. Sarrazin (Fr./Subaru) -4:36,4, 9. Hirvonen (Fin./Ford) -5:01,6, 10. Panizzi (Fr./Škoda) -5:04,4, ...13. Aigner (Rak./Škoda) -9:37,3, 14. Vojtěch (ČR/Peugeot) -17:16,9, 17. Prokop (ČR/Citroën) -24:02,7.
Průběžné pořadí MS (po 4 z 16 závodů):
1. Loeb 36 b., 2. Grönholm 27, 3. Sordo 14, 4. Stohl (Rak./Peugeot) 11, 5. P. Solberg 10, 6. Gardemeister (Fin./Peugeot) 6, ...13. Kopecký 4, 15. Duval 3.
Pohár konstruktérů:
1. Kronos Citroën 44, 2. BP Ford 41, 3. Subaru 30, 4. OMV Peugeot 21, 5. Stobart Ford 10, 6. Red Bull Škoda 8.
Juniorské WRC:
1. P. Andersson (Švéd./Suzuki) a Prokop 10, 3. Cassier (Belg./Renault), Béreš (SR/Suzuki) a Sandell (Švéd./Renault) 8, ...8. Valoušek (ČR/Suzuki) 5.

Reklama

Související témata: