Hlavní obsah

Adrenalin v dunách, horách, horku. Dakar bude slavit drsně

Praha

Slavná Rallye Dakar ani v chystaném 40. ročníku nesejde z kurzu. Nejdrsnější maratónská soutěž chystá příští rok v lednu oslavit jubileum na trase Peru-Bolívie-Argentina a účastníci se prý mají na co těšit. O nástrahách nadcházejícího ročníku informoval v Praze české závodníky i novináře sportovní ředitel rallye Marc Coma.

Sportovní ředitel Marc Coma o příštím ročníku Rallye DakarVideo: Sport.cz

 
Článek

„Vždy se snažíme trasu vylepšit. Chtěli jsme udělat zajímavý hlavně první týden, a to se, myslím, povedlo. Bude to hodně drsné, protože budeme v Peru, a to znamená písek, duny a náročné podmínky. Dobře ale víme, že naši účastníci přesně tohle vyžadují. V Bolívii tradičně zkomplikuje život vysoká nadmořská výška. A v Argentině bude zase hodně velké vedro," přiblížil pětinásobný vítěz kategorie motocyklů.

Organizátoři připravili na příští rok (6.-20. ledna) čtrnáct etap, o dvě více než letos. Méně kilometrů mají jezdci strávit na silnici, tři etapy budou mít start i cíl ve stejném místě, což ulehčí asistencím.

A čeští jezdci prezentovanou variantu soutěže i přes slibované útrapy přijímají pozitivně. „Návrat do peruánských pouští je skvělá informace. I když se to nezdá, tak pro nás motorkáře je jízda ve velkých dunách bonbónkem. Chceme adrenalin, všichni. A pořadatel Dakaru nám ho poskytuje," reagoval motocyklista Ondřej Klymčiw, který letos dojel na jedenáctém místě.

„Na jaře je nový ročník pokaždé sluníčkový a na podzim se vnímaní trasy mění," poznamenal s úsměvem trucker Martin Macík. „Myslím ale, že to bude povedené. Peruánské duny skvělé, hory v Bolívii parádní. Je vidět, že organizátoři chystají skutečnou oslavu," doplnil desátý muž konečného pořadí kategorie kamiónů.

Pilot týmu Buggyra Martin Kolomý má na věc podobný názor, jen doufá, že se v nadcházejícím ročníku nad závodníky smiluje počasí. „Podle úvodních propozic to vidím velice slibně. Poušť na začátku dobře rozdělí startovní pole, oddělí se zrno od plev. Pokud se itinerář dodrží, tak to bude hodně zajímavý ročník. Jen doufám, že to nebude v některých etapách zase boj o přežití. Hlavně pro motorkáře to bylo letos hodně těžké," uvedl a vzpomněl na svého kamaráda Ivana Jakeše, do něhož dokonce uhodil blesk.

Právě počasí hodně ovlivnilo letošní ročník, kvůli silným dešťům a následným záplavám museli organizátoři některé etapy krátit či zrušit. Což podle názoru mnohých výrazně ovlivnilo sportovní stránku soutěže. „Pro spoustu situací můžete mít plán B a C, ale proti masivním srážkám na velké rozloze toho mnoho neuděláte. Vždyť ale jiné sportovní akce jsou na tom podobně, vzpomeňte si, jak nedávno déšť ovlivnil Velkou cenu F1 v Šanghaji," poznamenal Coma.

Návrat do Afriky? Není na pořadu dne

Stejně jako v předchozích letech, i po letošním ročníku Dakaru se znovu vynořily informace, že přichází čas vrátit slavnou soutěž domů - do Afriky. „Na to já mám stále stejnou odpověď. V Jižní Americe jsou pořád místa, která můžeme objevit. Vracíme do Peru, předtím jsme měli premiéru v Paraguayi. V Africe není sociální, ani politická situace, aby se tam Dakar vrátil," prohlásil jednoznačně Coma.

„Řekněte mi jeden dobrý důvod, proč by se měla soutěž do Afriky vrátit," přidal řečnickou otázku Macík. „Napadá mě jediný: tradice, historie. Ale jinak... Byznys nula. Fanoušci nula, maximálně možná v Senegalu. Nechci to úplně shazovat, rád poznávám svět. Ale současně musím shánět každý rok peníze. Afrika ten potenciál zkrátka nemá," dodal jezdec týmu Big Shock Racing.

Reklama